Het grote medische vragen-topic #3

Ooh ja klinkt heel logisch eigenlijk! Ik weet echt zo weinig van zwangerschap dat ik er niet bij stil stond dat deze misselijkheid door hormonen komt/kan komen

Ik ben zelf door medicatie eigenlijk elke dag misselijk, vandaar

1 like

Ik heb het afgelopen half jaar bijna non stop prednison moeten slikken ivm hevige chronische ziekte. Nu paar weken gestopt (en daarvoor al lange tijd op zeer lage dosis) maar ik blijf nog steeds veel vocht vasthouden in m’n gezicht, is typische bijwerking dat weet ik.
Maar hoe lang duurt het voordat dat afneemt? Kan er online helaas weinig over vinden

2 likes

Ik ben hier ook naar op zoek geweest en vond het lastig te vinden, denk omdat het ook lastig is in het algemeen wat over te zeggen?

For what its worth: bij mij was het niet alleen vocht maar ook echt veranderde vetverdeling. Na een maand of drie was het ergste in m’n gezicht echt wel weg. Het is nu (ruim 1,5 jaar later) nog net wat minder dan het toen was, en ook de buffalo hump die ik in m’n nek had wordt eindelijk minder. Viel mij eerlijk gezegd best tegen hoe lang het duurde, maar omdat het nog steeds telkens minder wordt heb ik wel de hoop dat het ooit helemaal weg gaat!

2 likes

Het voelde bij mij alsof ik brak was zonder dat ik de avond ervoor gedronken had en ook op gekke momenten midden op de dag. Die misselijkheid was wel echt mijn eerste symptoom. Maar zoals @Merel zegt gewoon even een testje halen en doen.

In januari bevallen, toen vrij snel aan de minipil gegaan vanwege borstvoeding. In juli gestopt met borstvoeding en in september begon ik steeds vaker doorbraakbloedingen te krijgen. Schijnt normaal te zijn als ik google mag geloven omdat het een lichte pil is. Op een gegeven moment constant lichte bloedingen. Dus uiteindelijk overgegaan op mn normale pil die ik hiervoor jaren slikte. Dat is nu 1,5 maand geleden. En heb nog steeds steeds lichte bloedingen (soms stolsels) en daarbij ook wat buikpijn. Van die vage klachten waarmee ik gewoon niet zo goed weet wat ik moet en waarschijnlijk zegt de huisarts hetzelfde. Zou het helpen op een stopweek in te lassen? Weet niet op een of andere manier voelt het alsof mn lichaam wat kwijt moet ofzo omdat die bloedingen maar blijven komen.

Bij mij helpt alleen een stopweek ja. Langzaam kan ik wel weer langer slikken, maar ik kon sowieso voor mijn zwangerschap ook max 3 strips doorslikken voor ik echt een stopwerk moest inlassen.
Nu kan ik 2 strips en dan begint bloedverlies en idd ook buikpijn en dat gaat door tot ik stop.

2 likes

Blughh okee nou good to know iig. Ga het maar proberen dan. Thanks!

Iemand ervaring met natte macula degeneratie en/of Avastin?

1 like

Ik ben al anderhalve week licht in m’n hoofd en sinds afgelopen donderdag flink verkouden, kan dit met elkaar te maken hebben?

1 like

Misschien je evenwichtsorgaan een beetje ontstoken? Dat kan gebeuren bij griep/verkoudheid.

3 likes

Ja dat herken ik wel van vroeger. Alleen duurde het toen niet zo lang :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Je interpretatie zou moeten kloppen, al was mijn impressie dat dit geen uitzonderlijk hoge waarde is navenant eigen onderzoek en gesprek met huisarts, eerder nog op de rand van wel-niet. Ze zullen je waarschijnlijk wel doorverwijzen waarbij er enkele stalen via colonoscopie genomen worden om te bevestigen.

Helemaal mee eens, al is bij diagnose van coeliakie een gastroscopie (dus via de keel) de standaard.
Niet om de betweter te zijn, maar een colonoscopie leek mij 100x erger dan een gastroscopie, daarom zeg ik het even haha.

Voor @Howth: Lijkt mij geen hoge waarde, ik had zelf bij die test de hoogste meetbare waarde (en dat is vrij standaard lijkt het als ik lotgenoten hoor). Ik heb na jaren glutenvrij eten nu net die waarde bereikt geloof ik haha.

Hou er rekening mee dat je wel gluten moet blijven eten tot de vervolgtesten klaar zijn anders kan je die mogelijk vertekenen.

Ik moet een polsbrace laten maken, en als ik de term opzoek krijg ik voornamelijk resultaten van webshops en die zijn echt ontzettend lelijk. :grimacing: Heeft iemand wel eens een brace laten maken bij een ziekenhuis en zo ja, hoe ziet dat eruit? Ik ben enigzins benauwd dat ik straks een ontzettend lomp ding om m’n pols ga hebben. Luxeprobleem wellicht, maar ik dacht vragen kan geen kwaad.

1 like

Ja, heb 2 polsbraces, via het hand- en polscentrum, die zijn echt nog veel en veel lelijker dan iets wat je standaard kunt kopen :joy: (wel beter, op maat gemaakt zeg maar)

2 likes

Oh nee😂 zou je willen delen hoe het eruit ziet?

Volgens mij wordt de IgA alleen bepaald om te zien dat je geen tekort hebt daaraan, de waarde die iets over coeliakie zegt is anti-TTG, maar die is onbetrouwbaar als je IgA te laag is.

3 likes

Ik heb een vraag over het protocol van hormoonzalf bij eczeem. Heb voor het eerst in mijn leven (zelf gediagnosticeerd) eczeem. Ben begonnen met Eucerin Atopi Control doucheolie + creme en Cetomacrogol-zalf en nu lijkt het tot mijn verbazing weer veel beter. Ik las dat het soms kan sluimeren.

Snap dat niemand mij hier persoonlijk advies kan geven maar ik vroeg me af wat gebruikelijk is: sowieso hormoonzalf bij recent ontwikkeld eczeem of alleen als het actief is/liever onder controle houden met gewone crème?

1 like

Eerste stap is een vette basiscreme, dus hormoonzalf is echt niet noodzakelijk als zoiets al helpt.

2 likes

Dankjewel!