Het grote medische vragen-topic #3

Pijnstilling, kussentje voor tegendruk bij hoesten en geregeld diep in- en uitademen om je longen goed te ontplooien.

4 likes

Ik heb dit gehad en herken het wel. Zolang ik m’n hoofd stil hield ging het oké. Bij elke kleine beweging mega duizelig misselijk etc. Conclusie vd huisarts was toen virus op evenwichtsorgaan. Kon er toen niets aan doen, wachten tot het overging. Heeft wel echt een week geduurd helaas voordat ik weer beetje normaal kon functioneren. Ben wel blijven proberen te bewegen, hoe vervelend ook.
Veel beterschap! echt heel rot is het :frowning:

1 like

Ik kan het even niet zo snel vinden, maar je hebt een bepaalde oefening die je kan doen op bank of bed. Heeft met draaien van je hoofd te maken.
Edit: Brandt-daroff.
Sterkte!

1 like

Mn maag draait zich al om bij de gedachte hieraan dus dit stel ik nog even uit

3 likes

Die oefening is alleen voor BPPD (losliggende gehoorsteentjes) en een ontsteking van je evenwichtszenuw wat @Banananana beschrijft is heel wat anders. Daar is weinig aan te doen behalve uitzitten en eventueel medicatie voor misselijkheid als het te erg is. BPPD is echt kortdurende duizeligheid bij bepaalde beweging (omhoog kijken, omdraaien in bed), maar als je eenmaal staat kun je prima functioneren. Een ontsteking (neuritis vestibularis heet dat dan) is continu aanwezig maar erger bij bewegen.

4 likes

Ik heb de hap gebeld en die wilden dat ik langskwam. Diagnose was bppd en kreeg deze oefening ook mee. Maar ik had echt niet dat alles prima was als ik stond, nog steeds niet eigenlijk. Het gaat al wel veel beter maar ben nog steeds wankel en misselijk.

2 likes

Iemand wel eens een skiduim gehad?

Ben maandje geleden gevallen van mijn fiets, Avulsie fractuur aan mijn duim. Heel klein stukje bot eraf gerukt door een bandje, stukje bot zit er nog aan en het bandje waar dat stukje bot aan zit is ook stabiel.

Heb een maand in het gips gezeten iov chirurg, drie dagen terug mocht gips er af en chirurg zei dat operatie niet nodig is omdat het bandje stabiel is.

Arts zei dat het heel erg van mens tot mens verschilt qua herstel. Maar dat het herstel nog weken/maanden kan duren (ook de zwelling/pijn bij belasting).

Iemand iets soortgelijks meegemaakt? En verder nog tips? Handfysio vond de chirurg niet nodig, maar denk dat ik het wel ga doen want na een maand niks doen heb ik nu wel echt veel pijn en zwelling weer aan de duim.

1 like

ik heb handfysio gehad! pistooltjes maken van de duim en wijsvinger, klei kneden en medical tape. heb er helaas sinds een tijdje weer last van nadat m’n duim ergens achter bleef hangen, terwijl het al bijna 5 jaar geleden is. eigenlijk nadat het goed genezen was nooit meer last van gehad, jammer genoeg nu wel weer dus
oh trouwens, ik heb wel 6 weken met een brace gelopen. eerst 24/7 en daarna een tijd lang alleen nog 's nachts.

2 likes

Thanks voor je antwoord!

Ah kut dat je er weer last van hebt…hoop dat het vanzelf weer wat minder wordt :heart: Maar wel fijn om te horen dat je er daarna weinig tot geen last van had. Dat het alleen wordt uitgelokt bij nieuwe trauma aan de duim.

Ik vond mijn chirurg hier ook een een beetje vaag in. Handfysio was volgens hem niet nodig omdat mijn vingers van nature ook niet erg flexibel zijn dus komt goed :+1::sweat_smile:

Mijn vriend (zelf ex fysio) spoort me aan om wel gewoon te gaan.

Maar bij jou dus na die zes weken goed geheeld en geen zwelling/pijn meer daarna? :blush:

1 like

ja, eerst 6 weken die brace gehad en daarna fysio en toen was het helemaal genezen! wel een tijdje nog voorzichtig gedaan, maar uiteindelijk kon alles weer zonder klachten te hebben. succes :+1:t2: haha

1 like

Top dan bikkel ik nog ff door met de handfysio haha, thanks :blush:

Diagnose gesteld door je verhaal alleen of heeft diegene echt testen uitgevoerd (door je vanuit liggende positie te draaien of achterover kiepen)?

In principe gaan veel BPPD’s vanzelf weer over of helpt oefeningen. Maar mocht je last blijven houden: de steentjes kunnen in 3 verschillende richtingen vallen en de oefeningen zijn voor de meest voorkomende richting. De ‘echte’ behandeling wordt door een fysiotherapeut of in het ziekenhuis uitgevoerd door iemand die aan de oogbewegingen ziet waar de steentjes zitten en zeker weet dat het goed zit. Beterschap in ieder geval en hopelijk gaat het snel iets beter!

2 likes

Ja met een kiepoefening en vragen

1 like

Ik heb dit ook al een tijdje. Longontstekinng en door het hoesten een gekneusde rib. Ik heb codeine gekregen van de huisarts om minder te hoesten, maar elke keer dat ik denk dat het beter gaat, gaat het weer mis helaas. Hoop dat t bij jou snel beter gaat 🫶🏼

Heb je ooit een ruggeprik gehad en zo ja, voelde je nog wat?
(Ik had het idee dat het bij mij niet werkte, dus vraag me soms nog af hoe dat kan)

1 like

Ja, en voelde niks meer. Ben gewoon in slaap gesukkeld tot ze me wakker maakten dat ik mocht persen hehe. Maar ik heb regelmatig van mensen gehoord dat ze nog wel wat voelden.

1 like

Nee, ik voelde na de ruggenprik ook niets meer.

2 likes

Ja en ik voelde nog bijna alles, behalve mijn borsten? Was volgens mij niet goed gezet. Kom ook nog gewoon een brug maken enzo, daar waren de zusters ook van onder de indruk :joy: dat was al geen goed teken haha

(Niet voor een bevalling trouwens maar een behandeling aan mijn baarmoeder. Had een ruggenprik wat in je rug bleef met een slangetje, ben ff de medische term kwijt)

Enkel het catheteren voelde ik nog lichtjes. Had je 'm tijdens de bevalling? Ik heb ook gewoon geslapen. Was erg geïrriteerd dat ze me steeds wakker maakten. Uiteindelijk is die versterkt voor de keizersnede en toen voelde ik ook niks.

1 like

Ja, je hebt een spinale en een epidurale ruggenprik.
Die laatste krijg je volgens mij over het algemeen als pijnstilling tijdens het bevallen. Ik heb die eerste wel eens gehad en voelde helemaal niks meer. Kan me nog heel goed herinneren dat ik naar een andere tafel getild werd en m’n benen in de lucht zag maar dat totaal niet voelde, dat was heel raar.
Volgens mij kan het trouwens heel goed dat zo’n prik niet werkt, ik heb dat regelmatig gehoord.

3 likes