Zeker mag je dat vragen. Je mag 2 weken echt niet tillen / armen boven je hoofd, Na die 2 weken mag je 4 weken lang tot 2 kilo tillen en nog steeds armen niet boven je hoofd. En je hebt echt jezelf / herstel ermee als je het wel doet en hier niet naar luistert. Daar ben ik van overtuigd, je hebt gewoon meer kans op complicaties in de vorm van een nabloeding of iets werd me verteld. En dan moet je met spoed terug komen, dat wil je gewoon niet. Ze hebben het voornamelijk over de eerste 2 dagen, dat je wƩl echt iemand bij je moet hebben hierom. Alleen heb ik vandaag al sinds ik thuis ben een bezorgde moeder achter me aan die vind dat ik teveel doe waarvan gezegd is doe het niet.
( en dan niet dat ik hier aan het gewicht heffen ben met 10 kilo ) maar wel een kastje verplaatsen in de vorm van duwen/trekken/schuiven over de grond om het me voor overige dagen zo comfortabel mogelijk te maken, het is niet echt tillen dat maar die taakjes zetten wel gewoon lichte druk of spanning op de wond en de wond is nu nog vers
Dus beperkt mobiel⦠als in, ik vermoed, (geen arts), 2 dagen lang moet je je wel echt laten verzorgen / in de gaten houden (je mag toch niet douchen die 2 dagen. Mijn dag ziet eruit als slapen, ik heb eten voor me laten maken en blikjes drinken naast me staan). Daarna kun je op zich wel voor jezelf zorgen maar dat wel beperken met dingen die je zou moeten tillen. Tillen / armen boven hoofd zorgt voor spanning en druk op je borst en dat moet je zien te voorkomen.
na 2 weken heb je ook een controle / los knippen van de eindjes van hechting, god dank is het een oplosbare en niet eentje die ze eruit moeten wroeten en vervolgens na totaal 6 weken een eind controle. In deze controles wordt je denk ik ook wel geĆÆnformeerd aan de hand van genezing wat je wel en niet kan
Ik hoop dat dat je vraag een beetje beantwoord