Mag ik vragen hoe ‘mobiel’ je bent na zo’n operatie? Kun je met alles voor jezelf zorgen of heb je wel echt hulp nodig ?
Zeker mag je dat vragen. Je mag 2 weken echt niet tillen / armen boven je hoofd, Na die 2 weken mag je 4 weken lang tot 2 kilo tillen en nog steeds armen niet boven je hoofd. En je hebt echt jezelf / herstel ermee als je het wel doet en hier niet naar luistert. Daar ben ik van overtuigd, je hebt gewoon meer kans op complicaties in de vorm van een nabloeding of iets werd me verteld. En dan moet je met spoed terug komen, dat wil je gewoon niet. Ze hebben het voornamelijk over de eerste 2 dagen, dat je wél echt iemand bij je moet hebben hierom. Alleen heb ik vandaag al sinds ik thuis ben een bezorgde moeder achter me aan die vind dat ik teveel doe waarvan gezegd is doe het niet.
( en dan niet dat ik hier aan het gewicht heffen ben met 10 kilo ) maar wel een kastje verplaatsen in de vorm van duwen/trekken/schuiven over de grond om het me voor overige dagen zo comfortabel mogelijk te maken, het is niet echt tillen dat maar die taakjes zetten wel gewoon lichte druk of spanning op de wond en de wond is nu nog vers
Dus beperkt mobiel… als in, ik vermoed, (geen arts), 2 dagen lang moet je je wel echt laten verzorgen / in de gaten houden (je mag toch niet douchen die 2 dagen. Mijn dag ziet eruit als slapen, ik heb eten voor me laten maken en blikjes drinken naast me staan). Daarna kun je op zich wel voor jezelf zorgen maar dat wel beperken met dingen die je zou moeten tillen. Tillen / armen boven hoofd zorgt voor spanning en druk op je borst en dat moet je zien te voorkomen.
na 2 weken heb je ook een controle / los knippen van de eindjes van hechting, god dank is het een oplosbare en niet eentje die ze eruit moeten wroeten en vervolgens na totaal 6 weken een eind controle. In deze controles wordt je denk ik ook wel geïnformeerd aan de hand van genezing wat je wel en niet kan
Ik hoop dat dat je vraag een beetje beantwoord
Alleen aan de kant van je handpalm of ook zegmaar bovenop (als je googlet op anatomische snuifdoos zie je beter wat ik bedoel)? Een val op uitgestrekte hand en daar pijn zijn wel reden om langs je huisarts te gaan, dat kan soms wijzen op een breuk van een specifiek botje in je hand.
Ja, heel helder, dank je wel! Ik zit zelf ook over deze operatie na te denken, maar kon nog niet echt een beeld vormen van de periode erna. Nogmaals dank!
Ook pijn bij dat dikke bot net boven je pols onder de duim. @Ophelia trekken doet geen pijn, indrukken voelt wel pijnlijk.
@Karl_Lagerfeld kutzooi. Ik ga over een week verbouwen. Hoe heb je niet belasten volgehouden? Ik gebruik 'm zo automatisch. Ook met typen op m’n telefoon
Ik zou zeer zeker eerst een arts bezoeken en niet zelf gaan verbouwen zonder groen licht. Die hand moet nog zo’n 50 jaar mee maar kun je veel aan verneuken als er iets mis is en je er niet goed voor zorgt, hoe onpraktisch of vervelend dat ook uitkomt.
Ja nee uiteraard, ik ga maandag m’n huisarts bellen. We mogen eventueel ook de huur van onze huidige woning verlengen en ik mag m’n verbouw vakantie op werk weer inleveren.
Dan is 1 maand langer hier wonen idd een stuk minder erg dan nog 50 jaar pijn of gedoe.
Zeker reden om even langs de huisarts te gaan! Hoop voor je dat het allemaal meevalt
Hopelijk valt het mee, goed dat je het gaat laten checken!
Misschien een brace dragen? Dan ben je je meer bewust er van dat je op moet passen
Ik voel me echt heel stom dat ik al een week roep dat het allemaal mee valt en een arts hier niks mee kan. Zelfs tegen m’n man gezegd dat ik hier echt de huisarts niet voor ga bellen. Maargoed ik had ook niet verwacht dat het erger werd.
Dat kun je van te voren natuurlijk ook niet weten en het kan alsnog zijn dat een arts er niks mee kan behalve de schade beperken door te vertellen doe er rustig aan mee.
Ik ben ooit in mijn duim / pees gebeten. Heb meteen een brace gedragen omdat ik er last van had en na enkele dagen alsnog naar de dokter geweest. Dokter kon er niks mee. Het is inmiddels geen dagelijkse hinder meer. vaak met heel koud weer heb ik er wat meer ‘’ last van ‘’
Het is alleen wel, mocht het ooit weer enorme hinder gaan opleveren. Kan ik wel in dossier terug laten zien van ja… mogelijk heeft dit er mee te maken en kan de dokter aan de hand van die informatie andere besluiten nemen.
Ehm ja eigenlijk niet ben naar de huisarts gegaan, die zei niet gebroken. Dus heb wel geprobeerd te ontlasten maar wel zeker gewoon gebruikt. Is de duim aan mijn rechterhand… is echt lastig zonder
Ik had toch de huisartsenpost gebeld en tegen ze gezegd van ja ik twijfel of 't kan wachten tot maandag willen jullie die call maken. Nou ze vonden het toch wat blauw via videobellen. Dus net een röntgenfoto laten maken maar het is niet gebroken . Mag dus gewoon blijven gebruiken icm pijnstilling. Echt een opluchting!
Oh wat dapper! Ik mag over 1,5 maand, ook met dag-opname. Ik krijg wel een bh van het zkh maar van die pyama is wel een goeie.
Ik heb dit volgens mij ooit al eens gevraagd maar ik ben benieuwd naar ervaringen over een stukje nagel weg laten snijden.
Ik heb aan beide grote tenen steeds ingegroeide teennagels. Mijn nagels groeien best wel bol dus het komt niet van verkeerd knippen. Ik heb dit al jaren en ben het echt zat en ik wil dat het nooit meer terug komt
Op thuisarts staat 2/3 dagen rustig aan. Maar ben benieuwd naar eigen ervaringen.
Dat is een wigexcisie. Ik heb het bij een orthopedisch arts laten doen, nadat iemand mij had gewaarschuwd voor de huisarts. Die halen van een randje of een driehoekje weg aan de rand. Maar niet het nagelbed. En met een wigexcisie wordt wel een stukje van nagelbed weggehaald, en dat kan dus ook niet meer terug groeien. zodat het probleem niet weer opsteekt.
Mijn beide grote tenen zijn succesvol gedaan, hoewel de ene teen beter heelde dan de andere. De plaatselijke verdoving was het pijnlijkst, dus het viel erg mee. Alleen kun je een aantal dagen geen schoenen aan, zolang het drukverband erop zit. Ze vragen dan ook je voeten zo min mogelijk te belasten. Daarna mag je wel weer lopen, maar niet met krappe schoenen. Dat wil je ook niet. Pas na 10 dagen kon ik weer laarsjes en hakken aan. Met belasten bedoelen ze meer lopen dan alleen van de bank naar bed. Fietsen ging sneller dan lopen.
Mocht je een adres in Amsterdam zoeken, laat maar weten.
Huisartsen kunnen ook een wigexcisie doen
Urine check bij huisarts moet vaak voor een bepaalde tijd toch? Mijn praktijk heeft geen info online staan, maar meen me te herinneren vaak voor 10u zodat het die dag nog gecheckt kan worden… Weet iemand of dit zou kunnen kloppen?
Gaat er met name om dat het de eerste ochtendurine is en die wil je zo vers mogelijk controleren en mag je max 2 uur buiten de koelkast bewaren.