Het grote medische vragen-topic #3

wat is ‘Trauma capitis, daarbij os parietale fractuur en traumatisch bloedingsfoci parietaal’ in Jip en Janneke taal?

En dan met name het bloedingsfoci stukje?

1 like

Ik heb inmiddels gebeld en hij gaat eruit, 10 april pas helaas, eerder kon niet. Dus sowieso even uitzitten :sob:

1 like

Is het erg als je een beetje bloed spuugt? Ben al sinds vannacht 2 uur aan het overgeven, inmiddels is het gal. Doet me echt zeer want maag is leeg. Maar nu zag ik dus wat bloed en proefde het ook. Tis niet helder rood.

Mn vriend heeft gisteravond tot vannacht ook overgegeven dus ik ga van een virus uit maar dan bloed daar schrok ik wel van

1 like

Zou even je huisarts bellen, die kan je toch het beste geruststellen. Ik denk niet dat het heel erg is, het is vooral heel vervelend dat je zo ziek bent. Ik ken het alleen van onze hond, die is soms heel heftig ziek en dan komt er ook na vaak overgeven wat bloed bij. Dierenarts zei dan dat er een vaatje was gesprongen.

Haha sorry dat ik m’n hond hierbij haal is waarschijnlijk een beetje raar. Beterschap!!

3 likes

Ohnee hoor haha, wij hebben ook een hond dus snap het helemaal. Heb de huisarts gebeld, die gaat even overleggen met de arts

1 like

Ik interpreteer dat als traumatisch hoofd-/hersenletsel met een gebroken wandbeen (een deel van je schedel) en in de wandbeenkwab (van je hersenen) meerdere bloedingen door trauma

3 likes

Hmmm doet me denken aan trigeminusneuralgie

1 like

Ik ben op vakantie in Japan en dit is de 2de dag dat ik NIET kan slapen. Heb gisteren 0 uur slaap gehad. Toen een hele dukke dag dus fysiek en mentaal kapot, maar het is nu half 3 s nachts en ik kom maar niet in slaap. Heb ceterizine en magnesium genomen en mijn lichaam is soort van ingestort, maar mijn brein gaat niet uit. Ik moet over 5 uur weer op en ben bang dat ik een soort zenuwinzinking krijg. Voel me mentaal echt niet helemaal ok. Iemand DE tip om nú in slaap te vallen?

Ah dat is echt ruk! Bij mij helpt tellen altijd. Ik doe dan terugtellen vanaf 1000 want dan kan ik verder nergens anders aan denken. Of gezichtsbehandelingen kijken op tiktok ofzo, dan ben ik ook zo weg.

2 likes

Doe een body scan. Je begint bij je hoofd, voorhoofd, tong, nek, schouders etc. Eventjes aanspannen en dan los laten.
Dan voel je al je ledematen zwaarder worden en voel hoe je op het matras ligt.
Daarna een focus op het stuk tussen je ogen. Ik voel mijn ogen ook altijd een beetje meedraaien en voel hoe zwaar je hoofd is, hoe zwaar je hersenen worden… zzzzzz slaap lekker

Oh wat ook wel eens helpt is een virtuele wandeling door het huis waar je bent opgegroeid. En dan ook alles zien zoals het vroeger was. Probeer het je goed te herinneren
Hier word ik altijd erg rustig van bij spanning

6 likes

Een podcast gericht op in slaap vallen luisteren? Die zijn er vast. Echt rot als in slaap vallen niet lukt.

2 likes

Dit misschien? Militairen gebruiken dit trucje om in 2 minuten in slaap te vallen | RTL Nieuws

3 likes

Op je rug liggen, handen op je onderbuik leggen. Adem rustig in door neus en uit door je mond. Je zal afgeleid raken door je gedachten (tenminste heb ik) maar na de 3e/4e keer weer te beginnen val ik altijd in slaap.

Ik kan je ook geleide meditaties aanraden. Dat is voor mij de enige manier om in slaap te vallen.

Deze is kort en zeer effectief:

Wat anderen zeggen, mindfulness of bodyscan! En soms als ik twee paracetamol neem kom ik ook beter in slaap!

1 like

Weet iemand toevallig of het kwaad kan dat er bilrubine in je urine zit?
Ik ben zwanger, geen idee of dat nog een verschil maakt.
Rode en witte bloedcellen zijn ook altijd wel verhoogd maar daar wordt eigenlijk nooit iets van gezegd.
Staal is afgenomen door een assistent dus ik krijg daar voorlopig geen feedback over.

1 like

Ga het alfabet af met fruit: dus a = ananas, b = banaan. Werkt echt goed bij mij en kan als je ze te goed weet na een tijdje ook met groenten of bloemen / planten.

4 likes

Dank allen voor de reacties. Ik heb sinds zondag (het is hier nu dinsdagnacht) totaal ongeveer 10 uur geslapen. Ik heb al veel verschillende dingen geprobeerd. Meditaties, podcasts, rustgevende muziek, in bad gaan. Mijn lichaam is oververmoeid. Het is best een drempel om lokaal hier een arts te contacteren in Japan voor eventueel slaapmedicatie, maar ik denk dat ik dat misschien toch maar moet gaan doen.

3 likes

Bij mij helpen de luisterboeken “tijd voor jezelf” goed, die op kobo plus staan. Daarmee haal ik de focus weg op het moeten ontspannen / slapen. En probeer ondanks de vermoeidheid vaste bedtijden aan te houden. Op den duur bouwt de slaap druk wel op, maar niet kunnen slapen is zo klote. Herken het gevoel dat je denkt dat je gaat doordraaien.

Ik schaam me voor deze ontzettende boomerreactie, maar mijn moeder zei vaak als ik niet kon slapen ‘van liggen rust je ook uit’. Ik snap dat dat niet de oplossing ineens is, maar soms kan zo denken wel een beetje de druk afhalen van het in slaap MOETEN vallen.
Ik kom dan zelf in een ‘voelt dit als bijna slapen? Hoe voelde het gisteren toen ik in slaap viel, shit dat weet ik niet meer. Hoe gaat dat eigenlijk in slaap vallen? Zou dit een voorteken zijn dat het bijna gaat gebeuren? Ik ben gisteren wel in slaap gevallen maar hoe heb ik dat gedaan?’
Ik slaap inmiddels met medicatie en heb er daardoor niet meer zo’n last van. In een slaapcursus heb ik bijv ook geleerd even uit bed te gaan als ik al een tijdje niet in slaap val om even de frustratie te doorbreken en opnieuw te starten met in slaap vallen
*Ik zie nu hoe mijn adviezen elkaar tegenspreken maar kijk maar ff wat je doet :joy:

13 likes