Het grote medische vragen-topic #3

Even een domme vraag. Ik had een afspraak gemaakt voor een baarmoederhalskankeronderzoek bij de huisarts. Ben ik 5 jaar geleden ook geweest. Maar nu twijfel ik of ik het afzeg en gewoon zo een zelftest doe.

Alleen, bestaat er een kans dat je wel afwijkende cellen hebt, maar geen HPV? Of kan dat niet?

Die kans is vrij klein omdat bijna alle celafwijkingen door HPV komen. Daarom testen ze nu eerst HPV en pas als die positief is worden de cellen getest (ook bij een ā€œechtā€ uitstrijkje!).

Edit: nuancering: ook bij een ā€œechtā€ uitstrijkje in het kader van bevolkingsonderzoek. Bij een uitstrijkje ivm klachten wordt wel altijd naar de cellen gekeken.

4 likes

Oooh, ik was in de veronderstelling dat ze bij de test van de huisarts dan ook gelijk naar cellen kijken want ze hebben het materiaal toch al. Maar dus blijkbaar alleen als de eerste uitslag voor HPV positief is. Goed om te weten! Ik dacht ergens, als er toch een ieniemini kans is sleep ik mezelf wel daarheen, maar als ze er dan toch niet naar kijken kan ik net zo goed die test zelf doen. Dankjewel!

4 likes

Ik heb ook echt maaanden last gehad van mn gebroken teen. Kon zeker 6 weken niet normaal lopen echt super irritant want moest steeds van hot naar her toen met mn baan.

1 like

Ze hebben het materiaal idd wel, maar er komt alleen een uitslag van als de HPV-test positief is! Dus je kunt prima de thuistest doen, als ie positief is moet je dan alsnog het uitstrijkje laten maken.

4 likes

@Luzarl @Krabsalade @Nude Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik was bang dat het misschien te lang duurde, maar als ik jullie reacties zo zie heb ik nog wel een paar weken te gaan :sweat_smile: Ik wacht het maar af, en probeer die teen wel zo min mogelijk te bewegen. Het is wel klote want ik moet iedere dag gewoon lopen, dus hoop dat ie toch wel aan het genezen is. Maar zo’n gipsschoen lijkt me idd niks en waarschijnlijk ook niet nodig.

Goed intapen en echt even kijken welke schoenen het beste zitten. Ik kon volgens mij alleen uggs en een paar nikes aan omdat de rest te veel pijn deed. En ik liep geloof ik op mn hiel ofzo. Zou wel proberen om gewoon je rust te pakken. Ik had toen net een nieuwe baan dus wilde niet kleinzerig zijn maar anders had ik ook gewoon gezegd ik ben er ff niet doei.

2 likes

Uggs en Nikes zou ik juist afraden, die hebben een veel te slappe zool. Je moet eigenlijk een soort klomp hebben haha of een wandelschoen ofzo. Hoe stugger de zool, hoe beter. @Otzi

3 likes

@Nude @Krabsalade Ja ik ben idd maar een beetje anders gaan lopen en heb nu ook maar wat stevigere schoenen aan gedaan. Probeer wel zoveel mogelijk als ik kan te zitten op werk maar moet helaas alsnog wel redelijk wat lopen :sob:

56 vind ik in echte rust niet perse te laag, zelf heb ik altijd een iets lagere hartslag gehad
Behalve toen ik ondergewicht had toen was het wel met extremen zowel laag als hoog.

3 likes

Iemand tips om van je verkoudheid en hoesten af te komen?
Baby is al 1,5 week ziek en ik bijna een week, alleen maar snot en hoesten.
Nu twijfel ik tussen het halen van hoestprikkel onderdrukkende medicatie of juist bruistabletten om het slijm losser te krijgen en hopelijk makkelijker omhoog te hoesten.
Ondertussen komt het snot ook m’n oog uit ipv alleen m’n neus :+1:t3:
Voor baby weet ik het al helemaal niet meer… spoel z’n neusje met zout water maar dat hoesten is zo zielig.

1 like

Volgens mij kan je niet echt iets doen om ervan af te komen, wel om het te verlichten (zoals stomen).

4 likes

Misschien een rare vraag, maar ik vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen: ik heb 5 maanden geleden een baby gekregen, en al sinds hij geboren is heb ik iedere dag pijn in mijn lijf. De eerste tijd was het slaapgebrek echt groot, maar nu gaat het iets beter (ik haal meestal de 6 uur slaap per nacht wel, al dan niet met een onderbreking van een uurtje voor een fles), maar ik heb het idee dat de pijn (ik denk dus door de vermoeidheid/het slaapgebrek) alleen maar erger wordt. Mijn benen, knieƫn en heupen doen zeer (hurken, overeind komen, autorijden, uit de auto stappen, traplopen gaat allemaal moeizaam en nooit pijnloos) en ik heb ook spier- en gewrichtspijn in mijn pols, schouders en nek. Herkent iemand dit bij langduriger slaapgebrek/wanneer je een kind krijgt? Ik twijfel om eens bij de huisarts langs te gaan om bloed te laten prikken ofzo, maar voel me ook een beetje een aansteller. Als ik hier nou lees dat keiveel vrouwen dit ook hadden in dezelfde situatie stelt me dat al wat gerust en is het waarschijnlijk gewoon pech en wachten tot mijn kind wat beter gaat doorslapen.

2 likes

Volgens mij heeft dit ook met hormonen te maken. Ik heb op werk een collega en een moeder en zij hebben beide een peesontsteking aan hun pols. Die collega loopt ook in het ziekenhuis en de arts zei dat hij veel vrouwen zag die net bevallen zijn of een jong kind hebben. En zij had ook best lang last van haar knieƫn.

Edit; maar ik zou zeker naar de ha gaan als je er last van hebt. Mijn collega loopt ook bij de fysio.

Ik heb zelf snel last van vermoeide/rusteloze benen maar geen gewrichtspijn.

5 maanden lang overal pijn is niet aansteller zijn! Ook al kan het door de zwangerschap/hormonen komen, dat kan de huisarts ook aan je uitleggen! Ik snap dat huisartsen druk zijn maar dit lijkt me een klacht waar je echt wel voor langs mag komen.

5 likes

Ik zou zeker even naar de huisarts gaan. Geloof wel dat het iets is dat vaker voorkomt, want heb het meen ik wel eens vaker gelezen in zw/k. Het duurt wel 9/12 maanden voor je hormonaal weer de oude bent, maar je bent idd geen aansteller! Iedere dag pijn is heel erg zwaar.

Ik heb dit ook gehad. Ontzettend erge gewrichtspijn. En dat heeft ook echt wel een hele tijd geduurd voordat het weer weg was. Waren toen inderdaad meer die hetzelfde hadden (gehad) hier. Het is echt heel klote maar het gaat weer over!

Edit: mij is trouwens uitgelegd dat dit inderdaad komt door de hormonen en omdat je gewrichten daardoor week zijn geworden of iets dergelijks

2 likes

Geef je nog borstvoeding? Want daardoor blijven je gewrichten ook nog weker.

2 likes

Ik zou zeker naar de huisarts gaan! Bij mij bleek de zwangerschap trigger te zijn van reuma.

1 like

Bedankt voor de fijne reacties. Ja ik ga na het weekend eventjes bellen naar de huisarts. Had in de zwangerschap ook een laag ijzergehalte en ook vlak na de keizersnede, dus wie weet houdt dat nog verband. Wil sowieso wel even bloed laten prikken.
Reuma zit in mijn familie aan beide kanten @Broodrooster dus ik werd daar meteen al bang voor. @whosthatgirl Nee geef helaas geen borstvoeding meer. Ben benieuwd of het dan ook nog de hormonen kunnen zijn. Hopelijk kan mijn huisarts me meer vertellen en/of me ermee helpen.

1 like