Het grote medische vragen-topic #3

Nou dan heb jij geluk gehad (want meestal willen ze dat je eerst met fysio kijkt of klachten te verhelpen zijn); blijft staan dat jouw uitleg (en die van je chirurg?) niet klopt.

1 like

Dat is wat mij verteld is. Ik heb dat aangenomen van de chirurg, niet in de laatste plaats omdat ik toch wel vergoeding kreeg vanwege alle criteria waar ik aan voldeed. Dus dat heb ik verder niet uitgezocht, nee. Ik zeg nergens dat ik de boel geflest heb, en dat heb ik ook nergens geadviseerd. Gelukkig is mijn chirurg beter in opereren dan in dit soort info overbrengen.

Maar de persoon waar je op reageert zeg zelf wel dat ze geen klachten ervaart. Dus dat is dan toch een andere situatie dan bij jezelf waarbij jij wel klachten ervaarde. Ik denk dat het daardoor overkomt alsof je een ander adviseert om te doen alsof ze wel klachten heeft voor de vergoeding.

1 like

Ik heb volgens mij wel drie keer gezegd dat ik dat niet adviseer. Maar het is me duidelijk nu hoor. Het is niet mijn bedoeling om foutieve info in dit topic te brengen.

4 likes

Ik ging daar ook niet vanuit. Ik dacht meer van misschien heb je eroverheen gelezen dat de ander geen klachten ervaarde en dat er dus langs elkaar heen gepraat werd door een misverstand

1 like

Oke mega dom ik weet het, maar de huisarts vertelde vanmiddag dat ik mijn ouderdomswratje ‘er gewoon af kan krabben’ als ik zou willen. Nou dat liet ik me geen twee keer zeggen en dus heb ik mezelf thuis eens lekker zitten opereren. Nou nu heb ik natuurlijk een soort vage schaafwond en heb ik spijt :joy: Hoe kan ik dit het best laten helen? Pleister of geen pleister? Vaseline erop of juist niet?

Vet gaasje en een pleister.

3 likes

Merci!

1 like

Ik heb al een paar weken ontzettend veel jeuk op mijn onderbenen. Ik had dit vorig jaar en het jaar daarvoor ook, na antibiotica. Nu heb ik ook weer een kuur gehad maar dit was al in (eind) januari. Er is niks geks aan mijn huid te zien, ook niet megadroog, alleen intense jeuk.
Kan de jeuk een soort uitgestelde reactie op antibiotica zijn?

Ik ken iemand die het vergoed heeft gekregen op basis van psychische klachten. Dus wel de eisen qua grootte maar niet de lichamelijke klachten.

4 likes

Niet heel medisch maar weet even niet zo goed wat ik moet doen. Ik had last van een soort puntje onder m’n voet (deed geen pijn maar voelde wel dat er iets zat) en m’n moeder zei gelijk dat het een likdoorn was. Gelijk likdoorn verwijder pleisters gehaald en heb nu de 4e erop zitten. Maar tot wanneer moet ik deze dragen? Kan ik het dan zelf verwijderen? Of toch naar een pedicure? Of is het misschien toch een wratje?

Iemand tips?

Samenvatting

Je kan de zachte huid wat wegschrapen. Een likdoorn is echt een zwarte punt, een wrat is vaak meer een hobbelig mini bloemkooltje

2 likes

Kan ook een zaadlikdoorn zijn. Heb ik ook last van. Klein wit korreltje. Als ik het uiteindelijk niet meer zelf wegkrijg ga ik naar de pedicure

Wat ik wel als tip kreeg. Niet die likdoornpleisters plakken. Ze zijn dan echt veel moeilijker te verwijderen.

2 likes

Iemand een gouden tip tegen wratjes? Ooit opgelopen onder mijn voet maar vind dat zo’n goor aanzicht. Kom er maar niet vanaf

Ik lees mee. Ik voel nog steeds de schaamte van de 10 jarige hippe kikker waar klasgenoten dan tegen zeiden ‘bah wat vies!’. Zo naar dat daar zo’n vies label op ligt terwijl het iedereen kan gebeuren?

2 likes

Binnenkort moet ik een lisexcisie ondergaan, omdat ik afwijkende cellen heb aan mijn baarmoederhals, die mogelijk kunnen uitgroeien tot kanker. Tijdens een lisexcisie branden ze de afwijkende cellen weg. Tot nu toe heb ik de behandeling steeds uitgesteld, maar omdat mijn afwijking is verergerd (nu pap3a2 en CIN3), is uitstellen niet verantwoord meer.

Dat ik de behandeling steeds uitstelde, is omdat ik op internet enge verhalen tegenkwam over lisexcisies. Als je googelt (‘LEEP procedure’ en ‘sexual dysfunction’), vind je de nodige ervaringsverhalen van vrouwen die vertellen dat hun seksuele gevoel door de lisexcisie blijvend is aangetast. Ze kunnen erna bijvoorbeeld niet meer klaarkomen, minder intens klaarkomen, hebben minder gevoel in hun vagina, of ervaren pijn tijdens penetratie. Sommige vrouwen zeggen daardoor ook chronisch last te hebben van depressieve gevoelens. In Amerika bestaan zelfs speciale lotgenotengroepen voor vrouwen die blijvende (seksuele) problemen hebben na een lisexcisie.

Volgens mijn gynaecoloog valt het allemaal erg mee en komen seksuele problemen na een lisexcisie nauwelijks voor, omdat de zenuwen van je clitoris niet via je baarmoederhals lopen. En ĂĄls vrouwen na een lisexcisie seksuele problemen krijgen, zijn die volgens hem psychisch, omdat ze de lisexcisie als traumatisch hebben ervaren en een beetje van hun lichaam vervreemd zijn geraakt. (Door de stress, pijn, brandgeur en geluiden tijdens de behandeling.)

Nu wilde ik vragen: hebben sommigen van jullie zelf een lisexcisie meegemaakt? Heeft dat na afloop (blijvend) invloed gehad op je seksualiteit? Of merkte je eigenlijk geen verschil?

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Met appelciderazijn!

Even in het engels gekopieerd:

HOW TO USE APPLE CIDER VINEGAR

• Dilute two parts ACV with one-part water.
  • Soak the cotton ball in the solution.
  • Put the cotton ball on the wart directly.
  • Cover the area with a tape or bandage for several hours (probably overnight)
  • Remove and discard the cotton ball and bandage.
  • Repeat the process until the wart breaks off.

Ik heb het zelf alleen niet verdund. Ik knipte een wattenschijfje precies op grootte van de wrat (want de azijn maakt de huid week en dat doet pijn) en dat plakte ik er ‘s avonds op met pleistertape. Overdag liet ik de wrat luchten. Na een week ongeveer was de wrat zwart en stopte ik me de azijn. Het zwarte werd hard en een soort korst die er na een week vanaf viel. Daarna wachtte ik even en dan begon ik weer met de azijn. Ik had grote oude wratten (onder mijn voeten en onder een paar vingernagels) dus bij sommigen waren een paar “sessies” nodig, maar al mijn wratten zijn weg en zijn weg gebleven.
Mijn wratten waren plat, hoge wratjes vallen er blijkbaar vanaf.

6 likes

Bij mijn kind ging het prima weg met Formule W. Een soort spul wat je er iedere avond op moet doen. Volgens mij op aanraden van de huisarts 2x zo lang gebruikt als op de verpakking stond

Wat vervelend
 Heel goede vraag, ben ik ook benieuwd naar. Cervix orgasme is een ding namelijk (en voelt heel anders dan clitoraal orgasme, veel intenser), waar veel mensen niet echt weet van hebben. Ik lees even mee.

1 like

Ik heb er gister 3 op mn vinger laten bevriezen door de huisarts. Hoop dat ze snel weg zijn.