Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb sinds gister last van mn pink. Soort beurse pijn als ik m beweeg. Kan ik dat verlichten door aan mn ringvinger vast te tapen of heeft dat geen zin?

Hoeveel menstruatiebloed is een reden om te bellen naar de huisarts? Ik zit nu op dag 5 en ik heb elk uur wel een tampon vol die dan ook gaat doorlekken. Het is de eerste keer na mijn bevalling en die is sowieso wat heftiger, maar ik vind dit echt heel veel.

1 like

Vind ik ook ruim. Het is wel normaal om ruimer bloedverlies te hebben bij je eerste menstruatie, maar als het al 5 dagen op deze manier gaat en nog niet minder wordt zou je eens kunnen bellen voor overleg. Voel je je verder oké? Niet duizelig of flauw?

1 like

Het is niet al vijf dagen zo heftig gelukkig, maar wel de tweede of derde dag nu. Ik voel me verder wel oké, wat ik wel echt gek vind bij zoveel bloedverlies. Ik heb ook niet echt buikpijn ofzo.

Ik ga toch maar de dokter bellen dan. Ik vind het zo onduidelijk wat ik online vind over ‘veel bloedverlies’ en wat dat dan is. Maar het is nog erger dan mijn postpartum bloedverlies dus het leek me al heel veel.

1 like

Ik ga die crĂšme van de Lidl eens halen dan, want ik heb nu vaseline erop gesmeerd. Helpt wel iets, maar trekt voor geen meter in.
E-consult kan helaaa niet bij mijn huisarts, maar goed mocht t niet over gaan bel ik gewoon even.

3 likes

Ik zou alleen bellen als je er bij wijze van morgen iets voor in zou willen nemen (start hormonale anticonceptie wat dit gaat reguleren of tranexaminezuur wat deze bloeding stopt). Als je dat niet wilt of niet nodig vindt zou ik even afwachten.

3 likes

Kan, werkt dan als een soort spalk, al lijkt het mij irritanter dan de pijn, haha.

1 like

TMI diarree

Ik heb nu voor de tweede keer in een maand buikgriep, vooral last van diarree en krampen. Moest die krampen gewoon wegpuffen.

Wanneer zouden jullie de HA bellen? Heb best vaak diarree/dunne ontlasting, maar niet met die krampen en kotsen erbij. Ik heb mezelf alweer de ziekte van crohn aangepraat (ben een professionele google dokter) hahah maar vraag me af wanneer jullie naar de HA zouden gaan.

Einde tmi bericht

1 like

Op dit moment hebben veel mensen diarree klachten, ik zou er niet voor bellen en zorgen voor ORS. Mocht je het toch niet vertrouwen doen wat goed voelt.

2 likes

Heeft iemand tips om na ziek zijn weer wat conditie en energie op te bouwen?

Ik ben herstellende van een longontsteking. Mijn klachten zijn inmiddels wel over, alleen alles kost nog zoveel energie. Ik liep al een tijdje te kwakkelen en toen 2 weken goed ziek geweest, maar dan ook echt wel flinke klachten. Ben sinds een kleine week weer op de been.

Maar ik ben zo snel moe, een klein rondje buiten of even de trap op en af snel is al snel veel. Ik probeer rustig aan te doen, maar ben ook thuismoeder van een 2jarige peuter.

Ik had dit 1x per maand en bleek endometriose te hebben. Bij twee keer per maand is dat onwaarschijnlijker tenzij het misschien ook gelijk loopt met je eisprong. Ik zeg niet dat je dit hebt maar aangezien veel vrouwen veel te lang klachten hebben voor ze een diagnose krijgen zeg ik het toch maar. Een voedsel intolerantie (niet allergie) klinkt aannemelijker en ik zou een tijdje een dagboekje bijhouden wat je eet en drinkt, wanneer je ovulatie en menstruatie is en wanneer je last hebt van dunne ontlasting.

3 likes

Bedankt voor de reacties! Ga morgen sws mn implanon eruit laten halen, omdat ik last van de hormonen heb. Hoop dat mn darmklachten daar ook van komen (zal wel niet). Ga het wel
Gelijk aankaarten!

1 like

Geduld, beweging/activiteit echt opbouwen naar wat je kan en niet naar wat je vindt dat je zou moeten kunnen, gedurende de dag actief zijn afwisselen met liggende rustmomenten (mee rusten tijdens dutjes en een paar keer de peuter voor de tv schuiven), genoeg slaap en gezond eten prioriteit geven.

En als hele dagen alleen met een peuter eigenlijk nog teveel zijn, kijk of je ergens nog wat back up kan regelen zodat je nog wat extra periodes van rust in je week hebt. Oppas, partner die thuiswerkt, extra opvang, als je werkt misschien niet meteen 100% starten maar een paar weken wat minder.

Het is echt normaal dat je een tijd nodig hebt om weer op krachten te komen als je zo stevig ziek bent geweest.

2 likes

Bedankt voor je antwoord! Ik wilde vooral weten of ik niet aan het doodbloeden was, denk ik. Maar ik ben net wakker geworden en het bloeden is nu al een stuk minder.

2 likes

Damkjewel, goeie tips!

1 like

Een tampon is ongeveer 10ml, als je echt 24x per dag 3 dagen lang zoveel verliest ben je 750ml kwijt, dat is significant, maar je hebt 5L bloed in totaal en bijvoorbeeld bij een bloeddonatie kun je probleemloos 500ml kwijt in 1x. Nu verlies je dat in de loop van de dagen en kan je lijf ook continu vocht aanvullen.
Als je sterretjes gaat zien bij het opstaan, hartkloppingen als je de trap oploopt, etc, zou ik zeker aan de bel trekken. En goed blijven drinken voor het compenseren van het vocht.

6 likes

Bedankt! Dat zet het wel in perspectief. Gelukkig is het nu geminderd en zal ik dus ook niet zoveel bloed nog verliezen, het is nu meer normale ongesteldheid. Maar ik vind het echt heftig hoeveel bloed er dan ineens kan komen.

2 likes

Als je er vaker last van hebt lijkt me dat wel de moeite waard om een keer te laten onderzoeken! Is echt niet fijn om zo vaak last van je buik te hebben.

1 like

Vanmorgen bij de huisarts geweest ivm uitslag over mijn hele romp en nek. Dachten vanalles o.a. Schurft of ringworm maar ze weten het niet. Hebben met 2 huisartsen staan kijken. Ik word helemaal gek van de jeuk, heb koelgel maar verder niks. Iets wat ik nog kan pakken tegen de jeuk? Hooikoorts tabletten ofz.

3 likes

Cetirizine (anti histamine) van de drogist (of lidl) kun je gewoon proberen. Stertke, klinkt heel vervelend!

1 like