Het grote medische vragen-topic #3

Gewoon zo goed mogelijk verdelen over de wakkere uren. Diclo loopt dus niet gelijk met PCM.

1 like

Kunnen we deze vraag + antwoord niet pinnen bovenin dit topic? Is denk ik verreweg de meest gestelde vraag , al jaren

9 likes

Ahhh ja top, deze zocht ik. :raised_hands:

1 like

De laatste tijd heb ik veel last van onderhuidse puisten. Een week geleden had ik opeens een - wat ik dacht - onderhuidse puist op mijn borst/rand tepelhof. Het was rood en dik, dus ik dacht ik laat het met rust. Gisteren zag het opeens wat paarsig. Nu is het meer rozig. Maar er zit dus na een week nog steeds een bult/erwt. Toen ik gisteren voor een virusinfectie (met koorts) bij de huisarts was ben ik vergeten om ernaar te vragen, maar nu maak ik me toch wel zorgen. Online las ik namelijk dat het een borstabces kan zijn en dat als dat onbehandeld blijft het kan resulteren in verdere problemen. En kwam de koorts wel door het virus of kon het ook door mijn borst komen? Morgen moet ik een week naar het buitenland voor werk en ik weet niet of het zo lang kan wachten. Aan de andere kant voelt het als ā€œiets kleinsā€ waarvoor een reis afzeggen misschien ook wat veel is. Iemand die hier kennis van of adviezen in heeft?

1 like

Geen kennis maar als ik via https://moetiknaardedokter.nl/ voor knobbeltje in de borst kies (is het misschien niet helemaal maar wel het beste alternatief) dan is het advies, bel de HAP. Ik zou zelf dus wel bellen met deze reden plus dat je naar het buitenland vertrekt. Dan kun je in ieder geval of met medicatie of met een advies alsnog naar het buitenland.

2 likes

Over onderhuidse puisten gesprokenā€¦ ik heb al zo lang ik me herinner last van steenpuisten bij mijn benen/billen. Heb het ook laten testen op de bacterie bij de huisarts, maar die had ik niet.
Ik ben er een jaartje ofzo zo goed als vanaf geweest maar heb nu de laatste maanden er weer gruwelijk last van (denk continue 2/3 puisten, excl. littekens van vorigen). Sowieso heb ik snel last van ontstekingen (tandvlees ontsteekt ook snel etc.). Ik heb het idee dat mijn weerstand ook laag is, ondanks dat ik gewoon goed eet en beweeg (en ook niet snel ziek ben). Misschien door een ijzertekort? Dat zei de huisarts toentertijd, ik had geen bloedarmoede maar zat op het randje van tekort. Toen kreeg ik weer die pilletjes mee en toen is het ook beter gegaan, maar dat kan ook andere dingen zijn. Ik slik sowieso wel al ijzer bij (maar van de drogist, dus dat is minder sterk denk ik?). Kan me ook niet voorstellen dat het enkel dit kan zijn.

Wat ik nu sowieso doe is: wassen met betadine scrub en ik denk dat ik eigenlijk nog vaker mijn broeken moet uitwassen, maar daar ben ik slecht in :sweat_smile: Ik heb ook van The Ordinary glycolic acid gekocht omdat ik het idee heb dat exfolieren er voor kan zorgen dat de ontsteking niet zo snel ontstaat. Maar elke andere tip is welkom! Ik maak ze niet kapot, en als ze dat wel gaan ontsmet ik ze en doe ik er een pleister op want ik weet hoe vreselijk besmettelijk ze zijn. Was daarna ook steeds mijn handen etc. etc. Maar vind het zo vreselijk ontmoedigend :smiling_face_with_tear: Naast dat ze ook echt pijn doen vind ik ze ook gewoon vies? En laten ze heftige littekens achter. Ik voel me soms echt alsof ik aan het wegrotten ben van binnen :rofl:

Sorry heel verhaal, lang verhaal kort: geef me al je steenpuisten tips. ok doei.

Rook je toevallig? Bij rokers komt dit vaker voor dus dan advies stoppen met roken. Wat je doet is denk ik goed, met name antibacteriƫle zeep gebruiken en iets om te exfolieren.

Misschien kun je ook nog experimenteren met andere stoffen ondergoed, bijv bamboe broekjes (meer ademend, minder broeien) en een langer model zonder rand op je bil (minder wrijving).

En weet niet of je veel haartjes in dat gebied hebt, maar ik denk dat de manier van ontharen ook nog wel invloed kan hebben.

1 like

Bedankt voor de tips!
Ik rook niet, draag enkel katoenen ondergoed (maar bamboe is wel antibacterieel geloof ik? Dus daar ga ik eens naar kijken!) en heb er ook geen haartjes. Ik heb gewoon heel grote billen wat denk ik voor wrijving zorgt :sweat_smile: Langere onderbroeken is ook nog een idee, ga ik eens naar kijken :slight_smile: Thanks!

1 like

Sommige mensen hebben ook gewoon pech. Misschien is dit wat, vind ik wel fijn.

1 like

Ja ik ben gewoon gevoelig voor ontstekingen denk ik, zit ook een beetje in de familie. En wellicht is het een hormonaal ding ook nog. Thanks voor de link :slight_smile:

1 like

Jij hebt ze begrijp ik? Is het pijpje lang genoeg om de bovenste wrijving tussen je bovenbenen te voorkomen? Bij wijde broeken hangt het kruis bij mij te laag waardoor het echt dramatisch zit :joy:

Edit: dus niet zozeer het schuren van je bovenbenen met een rokje maar waar je bovenbeen aan de binnenkant wat dikker wordt

Ja ik heb ze en ik vind ze fijn en lang genoeg (maar ik ben wel klein), al ga ik ze volgende keer maat kleiner kopen, want nu rollen ze soms iets op.

1 like

Ik heb een keer een borstontsteking gehad (wat meestal voor een borstabces komt) en toen lag ik klappertandend met 41 graden koorts doodziek in bed, geen haar op mā€™n hoofd die toen op reis had gekund.
Het klinkt alsof de puist (of wat het dan ook is geweest) beterend is? Dan zou ik zelf niet verwachten dat daar je koorts vandaan komt. Maar je kan altijd overleggen met de HAP, dat je in ieder geval weet waar je op moet letten.

1 like

Bij mij werkt BHA beter dan een AHA (wat glycolic acid is)tegen pukkels: Ik vind de 2% bha body Cream van Paulaā€™s choice heel fijn.

Ik heb vorig jaar iets gehad dat vergelijkbaar klinkt, op een gegeven moment barstte die spontaan (sorry beetje goor). Ik belde toen op een vrijdag met mijn huisarts, foto gestuurd, en kon toen een zalf met antibioticum (fusidinezuur) ophalen; had afgesproken bij uitbreiding roodheid of krijgen van koorts de HAP te bellen en mijn gewone huisarts als het na het weekend niet beter was geworden. @Pandabeer
Het knapte toen wel snel op trouwens. Zag dat je al advies kreeg om de HAP te bellen, hopelijk kan je met hem overleggen

1 like

Zit het ook in je oksels? Het zou ook hidradenitis suppurativa kunnen zijn. Zo klinkt het een beetje namelijk. Misschien eens een keer langs de dermatoloog hier voor? Er zijn namelijk ook meer behandelingen voor. Iets wat wel echt kan helpen is laserontharing, mocht je dat willen.

3 likes

Nee het zit niet in mijn oksels, maar lijkt idd wel op dat inderdaad. Had dat ooit al eens gevonden maar niks meer mee gedaan, maar als het zo door blijft gaan toch goed denk ik om even naar de huisarts weer te gaan. Al is het maar eventueel voor een zalfje :sweat_smile: Of een doorverwijzing zodat er eens goed naar gekeken kan worden inderdaad. Dank!

@ciselering ik zou deze van The Ordinary willen aanraden: https://www.douglas.nl/nl/p/3001043635
Echt een fantastisch spulletje

1 like

PC of TO?

3 likes

:sweat_smile: zat vast met mn hoofd ergens anders. Zal het aanpassen

1 like