Het grote medische vragen-topic #3

Sorry als het niet mag, maar mijn vraag is of ik iemand die er meer van weet een pb mag/kan sturen over de werking van een bepaald stimulerend middel in samenwerking met bloedsuikerspiegel omdat ik me zorgen maak over iemand waar ik heel veel om geef.

Pijn in je flanken (tpv nieren) kan wijzen op een nierbekkenontsteking. Hoort niet bij een ‘simpele’ blaasontsteking. Morgen even je (huis)arts bellen voor overleg?

1 like

Ik zou hetzelfde doen als @the.rebel.club zegt. Ik heb zelf een nierbekkenontsteking gehad na een haast niet merkbare blaasontsteking. Ik zou voor de zekerheid gelijk je ochtendurine opvangen.
Heb je ook last van een verhoging?

Thuisarts is echt zoooo’n goede site. :wink:

7 likes

Die zou eigenlijk in de beginpost van dit topic moeten. Al denk ik dat mensen er dan alsnog overheen lezen en direct hun vraag stellen.

4 likes

Ja het maakt mij allemaal niet zo veel uit hoor, als mensen liever hier typen dan in een zoekbalk; prima. Maar die site is gewoon wel echt heel goed en er komen nog steeds onderwerpen bij en die site heeft juist over kleine, onschuldige klachten, erg relevante adviezen en meer juiste informatie dan ik in mijn hoofd heb zitten in elk geval. :sweat_smile:

15 likes

Bedankt voor de duim!!! :+1::v:

7 likes

Je hoeft niet zo onaardig te doen als iemand je probeert te helpen

3 likes

Iemand ervaring met 4 weken een ernstige hoest waarbij het voornamelijk is veranderd naar (het idee hebben) slijm op te hoesten uit je rechterlong waarbij je je iedere keer verslikt, geen lucht krijgt en overgeeft? en zo ja, hoelang heeft dat ongeveer bij je geduurt?

Dokter werkt niet mee, iedereen is aan het hoesten dus hij wil me niet zien. Assistent heeft geen ontstekingswaardes aangetroffen (na 3 weken hoesten) En ik kom er met google niet echt uit.

@Krelis Ik heb een aantal jaren geleden een hele zware keelontsteking gehad (ik had 12 weken diclofenac tegen de pijn) en toen de ontsteking wegging, bleef het verslikken over. Alsof de fijne motoriek in mijn mond was aangetast door de enorme ontstekingen in mijn mond. Ik heb daarnaast ernstig astma en hoest heel makkelijk, dus de verstikking activeerde hoesten, en mijn hoesten kan soms zo zwaar zijn, ik herken je gevoel van moeten overgeven. Na een half jaar verslikken en echt bang worden om te eten, ben ik naar een logopedist gegaan en heb ik opnieuw leren slikken, ademhalen met eten etc. Maar wat het meest werkte, is om voor je gaat eten, een slokje water te nemen en je mond “vochtig te maken”. En dan heel bewust slikken. Toen pas ontdekte ik hoe zonder nadenken je eet.
Het is echt heel vervelend, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.

2 likes

Het is dit jaar idd extreem met langdurige hoesters. Het idee is een beetje dat we door de coronajaren, waarin er weinig andere luchtwegvirussen rondgingen dan het coronavirus, én we veel in lockdowns zaten, onze “achtergrondimmuniteit” tegen de normaal jaarlijks terugkerende luchtwegvirussen kwijt zijn geraakt en nu veel meer en langer last hebben van (onschuldige) luchtwegvirussen.

Als de ontstekingswaarde laag is dan hoef je in principe niet bang te zijn voor een echte longontsteking.

Er heerst momenteel ook veel kinkhoest, ook dit geneest uiteindelijk spontaan, maar noemden ze vroeger “de 100-dagen-hoest”.

Ik vind persoonlijk wel dat als je echt zorgen hebt of veel klachten je wel een consult bij de huisarts verdient. Ookal helpt vrijwel niets wat we voor kunnen schrijven tegen de hoest zelf, is geruststelling ook veel waard. En misschien zit er wel astma/bronchitis bij waarvoor inhalatiemedicatie wel kan helpen.

Ik vraag me wel af of hoe je denkt te weten dat het slijm uit je rechter long komt?! :sweat_smile:

14 likes

Heb je ook echt slijmen of voelt het enkel zo? Ik heb afgelopen weken iets soortgelijks en toen heeft de huisarts me wel medicatie voorgeschreven om de hoestprikkel te onderdrukken waardoor het wel beterde.

@TanteBetje Ja ik had hier inderdaad ook al iets overgelezen dus dat is zeker iets om te onthouden. Maar voor nu nog te vroeg om iets mee te doen denk ik.

@Falafel @Krabsalade
Fijn om even bevestigd te krijgen dat jullie ook meteen aan kinkhoest denken, ik dacht dit zelf ook. En de assistente zei ook dat het mogelijk kinkhoest is (geweest). Dus dat stelt al wel gerust.
Alleen kon ik bij kinkhoest dat verslik gedeelte niet echt terug vinden.

En ik moet lachen om je vraag over m’n rechter long. Ja ik weet niet, ik heb het idee dat het daar vandaan komt omdat ik de laatste tijd ook steeds vaker het idee heb dat die kant borrelt als ik diep inadem (soms ook als ik oppervlakkig inadem maar heb ook het idee dat slijm die borrel veroorzaakt). Het voelt rechts gewoon slechter lijkt :joy:

@Ainu Nja ik heb het idee dat het voornamelijk met slijm moet zijn. Alleen het wisselt heel erg af of het ook echt met slijm is. Ik praat ook heel erg nattig? is dat een juiste term? En ik heb juist het idee dat het overgeven steeds komt omdat er daar rond dat reflex zich veel slijm bevind.

Ik heb ook codeine tabletten meegekregen van de assistent alleen die zegt er wel steeds nadrukkelijk bij dat het gevaarlijk is als het geen droge hoest is. Dus ik durf ze niet te nemen omdat ik het idee heb dat het niet om een droge hoest gaat.

Heeft de assistent dan niet geluisterd naar je longen? Mijn impressie was namelijk dat ze het wel makkelijk kunnen horen met stetoscoop of je daadwerkelijk slijmen hebt waarna je kan beslissen of hoestonderdrukkende middelen veilig zijn om te gebruiken…

1 like

Doktersassistentes zijn niet opgeleid om longen te beluisteren en te beoordelen in NL!

Edit: en wat je zegt is eigenlijk ook niet waar. Meeste slijm is weghoestbaar, dus als je even goed kucht en je laat dan naar je longen luisteren hoor je niets.

7 likes

Oh dat wist ik niet! Ik heb nog nooit echt gehoord dat hier met assistentes gewerkt wordt op praktijken die een verpleegkundige aannemen die specifieke taken overnemen maar niet als eerste lijn tussen HA en patiënt staan.

Nee in België is de huisartsenzorg heel anders ingericht dan in NL.

Veel praktijken in BE hebben secretaresses ipv doktersassistenten die dus in principe niet mogen zeggen dat je niet mag komen (wel klein beetje inschatten of je spoed is of anders de dokter vragen). Er komen steeds meer praktijken met verpleegkundigen, maar die zijn (is mijn ervaring) meer voor bloedprikken, oren uitspuiten en zo wat meer praktische taken ipv echt medisch onderzoek.
Ik hoop dat we ooit iets meer richting het NL systeem gaan :stuck_out_tongue_winking_eye:
Hoewel het voor patiënten makkelijker is om een afspraak te krijgen en veel praktijken nog tot laat open zijn (19 of zelfs 20u zelfs).

2 likes

Werk je zelf in de zorg want dit is tegenwoordig wel fel aan het terugvallen met wat ik hoorde. Bij mijn vorige baan heb ik drie jaar intensief met dokters gewerkt die een nieuwe praktijk aan het bouwen waren en daar dus wel veel discussies van meegekregen (bijvoorbeeld dat jonge dokters aan het klagen waren dat hun inkomsten laag waren en deze dokters dan ook als repliek gaven dat patiënten gewoon niet bij je geraken als je om 18u de praktijk sluit etc.).
De nieuwere grote praktijken waar ze ook met paramedici proberen samen te werken lijkt me wel een goede evolutie voor bepaalde zaken alsleek sprekende.

2 likes

Ik heb al een tijdje een plekje op mn pols, waarvan ik denk dat het granuloma annulare is. Foto naar de dokter gestuurd en die zei misschien eczeem en hydrocotison gekregen. Daarmee is t minder geworden afgelopen twee weken. Nog niet helemaal weg maar was ook een beetje laks met smeren. Nu heb ik op mn buik ook een zelfde soort plekje gekregen. Ook gaan smeren en die wordt ook steeds lichter nu. Alleen heb ik in t verleden ook weleens schimmelplekjes op mn buik gehad en ik wil graag uitsluiten dat dat het is. Weet iemand of schimmelplekjes ook weggaan met hydrocortison of dat het dat iets anders moet zijn?

In hoeverre zouden jullie reviews van huisartsenpraktijken serieus nemen? Ik weet dat mensen die ontevreden zijn veel sneller zo’n review achterlaten dan mensen die dat niet zijn, maar als ik de reviews zo lees lijkt het wel alsof alle huisartsenpraktijken in mijn buurt (waar ik nog terecht kan) verschrikkelijk zijn en mensen niet serieus nemen.

Ik vind het echt lastig om een keuze te maken terwijl ik bij mijn vorige huisarts alleen maar dacht: chill, deze zit twee deuren verderop, doen we. Helpt ook niet dat ik hen zo fijn vond… Maar woon nu echt best ver weg dus dat is gewoon niet handig meer.

1 like