Het grote medische vragen-topic #3

Al een keer je ferritine (ijzer) laten controleren? Ook met een goed Hb (bloedgehalte) kan een laag ferritine vermoeidheid geven.

1 like

Ik kreeg met 4.2 net geen bloedtransfusie, maar heb later in het ziekenhuis wel van die ijzerzakjes aan een infuus gekregen. Dat werkte honderd malen beter dan die ferritine (die je toen nog 3x per dag moest nemen, vreselijk). Is niet zo intensief als een bloedtransfusie maar werkt wel heel goed!

3 likes

OkƩ heel verhaal denk ik maar moet het ook gewoon even kwijt.

Ik heb in oktober mijn spiraal laten verwijderen en werd na een week direct ongesteld. Paar maanden een super regelmatige cyclus gehad en in januari de laatste keer ongesteld geweest. Bleef bijna 4 maanden weg maar begin mei werd ik weer ongesteld. Eerste 5 dagen was zoals ik anders ook altijd ongesteld ben maar ik ben het nu dus nog steeds.

Ben alleen niet heftig ongesteld maar ik verlies af en toe behoorlijke stolsels die soms ook echt groot zijn en ik voel ze er gewoon uit komen. (Dagelijks meerdere keren, ik moet echt een maandverbandje dragen)

Nu had ik al een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog nadat mijn cyclus uit bleef en werd dus 1,5 week voordat ik daarheen moest weer ingesteld. Ze heeft een inwendige echo gedaan en zag daar niets op. Begin juli heb ik een telefonische afspraak met haar staan om te kijken hoe het dan is maar ik ben er niet echt gerust op en twijfel of ik misschien eerder zelf terug moet bellen.

Wat vervelend! Misschien kan je een e-consult sturen?

Oh wat balen joh, lijkt me heel rot! Ik zou met dit verhaal gewoon even de poli bellen en vragen of er een mogelijkheid is om eerder contact te hebben.

1 like

Ja dat gaat ook altijd mee in mijn jaarlijkse controle bij de MDL arts. Ik ben een beetje wanhopig. Zou mezelf zo graag weer fit voelen.

1 like

In de winter zaten mijn oren ook dicht door een verkoudheid en toen werkte oordruppels niet want mijn oor zat niet daadwerkelijk dicht. Ik had tot die tijd alleen neusspray met zoutoplossing gebruikt maar toen ik die andere neusspray gebruikte was het eigenlijk zo weg. De poh had dat geadviseerd omdat alles voor de rest schoon was en er dus mogelijk iets van vocht achter mijn trommelvlies zat. Dus ik weet niet of je dat bijvoorbeeld al geprobeerd hebt?

4 likes

Kan ik Pre-& probioticum en calcium capsules (van Etos) openmaken en het poeder oplossen in water?

Of moeten dit soort capsules heel worden doorgeslikt zodat ze langzaam in je maag oplossen?

Is er misschien iemand die een tip/advies voor mij heeft?
Sinds een paar dagen rook ik af en toe een vleugje van een geurtje dat ik niet kon thuis brengen maar waarvan ik ook niet kon lokaliseren waar het vandaan kwam. Na een dag een high waist broek te dragen ben ik er achter, mn navel is ontstoken en ook echt rood :roll_eyes: Wat kan ik daar nu aan doen? Morgen kan ik naar de winkel of apotheek om een creme ofzo te halen maar is er iets wat ik qua ā€˜oma weet raad’ nu al kan doen? Want uiteraard nu ik er eindelijk achter ben, ruik ik het constant en doet het opeens ook zeer.

Heb je hem al goed gewassen met water en iets van douchegel en daarna goed droog gemaakt?

5 likes

Vooral juist niet met douchegel doen lijkt mij. Water is voldoende

1 like

Zoely is een combinatiepil toch? En Delamonie (nog nooit van gehoord!) is Cerazette. Farmacotherapeutisch Kompas zegt bij omschakelen:

Staat waarschijnlijk ook in de bijsluiter van de Delamonie.

1 like

Hier kun je in zijn algemeenheid weinig zinnigs over zeggen, apotheken hebben een speciale database om te kijken van welke middelen de capsules echt noodzakelijk zijn voor de werking van het middel. Zal je in de bijsluiter ofzo moeten opzoeken.

2 likes

Ik zou het wassen met een antibacteriƫle zeep en dan heel goed droogmaken (met tissues of keukenrolpapier ook echt erin water laten opslurpen, of met een fohn). En meestal zijn het schimmels in navels en buikplooien die zorgen voor de stank, dus morgen Miconazol kopen en verder 2x/dag blijven schoonmaken en drogen.

3 likes

Het gaat me dus om het trombose risico. In de bijsluiter stond ook iets van dat als je zwanger wordt kort na het stoppen je ook een verhoogd risico hebt. Maar ik weet dus niet wat erger is, een korte periode stoppen en dan weer wat gebruiken is misschien ook juist weer veel gedoe in een lichaam.

Het lijkt zo te zijn dat je tromboserisico het hoogst is op het moment van starten. Dus gebruik je 10 jaar de pil en stop je dan een half jaar en herstart je weer, dan is je risico aan t begin van je nieuwe periode (dus in het 11e jaar) hoger dan in de 9 jaar daarvoor zegmaar. Dus met het oog daarop zou ik zeggen beter direct door met de andere pil. Maar hier bestaan geen Ʃcht harde adviezen over.

1 like

Dank voor de tips, ook aan @Philo!
Antibacteriƫle zeep en goed drogen moet lukken totdat ik morgen Miconazol kan kopen :blush:

2 likes

Super, dankjewel voor je reactie!

2 likes

Volgens mij zijn daar helemaal geen harde adviezen over, bij mij is daar iig niets over bekend. Daarbij is die Cerazette alleen een progestageen en zorgen juist de oestrogenen (die hier dus niet inzitten) voor het tromboserisico dacht ik!

1 like

Ah ja dit klopt zeker. Cerazette geeft uberhaupt geen verhoogd risico op trombose. Had er even overheen gelezen dat je daar op over wilde stappen.

Over het risico bij herstarten/overstappen (in het geval van elke ander combinatiepil dus): idd geen harde adviezen over maar de richtlijn orale anticonceptie en DVT schrijft het volgende

Het relatieve risico op VTE is het grootst in de eerste drie maanden van gebruik maar blijft ook tijdens langdurig gebruik klinisch relevant en statistisch significant twee- tot vijfvoudig verhoogd (Van Hylckama Vlieg, 2009; Lidegaard, 2011).

2 likes