Het grote medische vragen-topic #3

Moet je even googlen naar saturday night palsy of paralyse des amoureux. Heeft iig idd met een afgeknelde zenuw te maken! Iets slikken heeft geen zin, je arm moet “gewoon” anders liggen.

4 likes

Bedankt iedereen!! :pray: Ik ga proberen om niet meer op mijn arm te liggen 's nachts, misschien inderdaad met een kussentje ofzo

lol deze naam trouwens haha

3 likes

Ik heb een cyste in m’n lies, ondertussen al jaren, maar die steeds vaker geïrriteerd (ontstoken?) raakt en me best in de weg zit. Het is gevoelig omdat het precies op de rand van m’n ondergoed zit. Ook met sporten irriteert het elke keer (zwemmen/ fietsen maar ook met kort broekje aan bij paaldansen).
Ik overweeg dus de huisarts te vragen om het weg te halen, maar kan niet goed inschatten hoe dat dan geneest. Ik ga ervan uit dat dit maar iets kleins is en ik al snel weer normaal kan sporten enzo?
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Wordt die wond dan open gehouden of wel gehecht?

1 like

Hoe groot is die? Ik heb dit ook gehad maar was niet echt een wonde te noemen. De huisarts heeft de cyste gewoon leeggemaakt zoals je een puist uitknijpt en heb daar verder geen last meer van gehad.

Als hij rustig is echt niet groot! Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik las dat gewoon in snijden en “leegmaken” niet voldoende is, maar dat het echt eruit gesneden moet worden?

2 likes

Bij mij wel, maar misschien zijn er verschillende gradaties. Dat durf ik niet te zeggen… Ik voelde hem nog goed zitten nadat de dokter hem had leeggemaakt maar enkele dagen later was alles weg.

Ik had een keer een cyste onder mijn borst en die is opengesneden en leeggemaakt maar niet gehecht, want extra ‘spul’ moet er ook uit kunnen komen. Ik moest een week voorzichtig doen, niet tillen en niet hard stofzuigen enzo, maar verder niks heel bijzonders

1 like

Ah zo vervelend dit. Een tijdje terug ook weken met een doof oor gelopen. Huisarts adviseerde mij neusspray om alles goed leeg te houden. Sterkte, hopelijk ben je er snel vanaf.

1 like

Mijn hypochondrie neemt een loopje met me, en kan het niet echt uit m’n hoofd zetten merk ik. Ik ben gekrabd of misschien wel gebeten door een (zwerf?) kitten. Heb het zelf niet echt gevoeld, zag de volgende dag ineens krassen op mijn armen. Die vriend van me heeft hem dus gevonden in het bos (doos gedumpt met kittens) en na een check bij de dierenarts besloten zelf gehouden. Ik kwam u gezellig langs om zijn nieuwe huisdier te ontmoeten, maar inmiddels zit ik dus een beetje in de stress haha.

Maar nu ben ik dus bang dat ik hiermee naar de HA zou moeten voor een tetanus prik?! Of dat ik mss wel een andere enge ziekte op kan lopen nu? :persevere:

1 like

Kijk ff op thuisarts, moet ik een prik halen tegen tetanus

Maar hij is toch gecheckt door de dierenarts?

1 like

Om hier toch even op terug te komen, ben na een maand na de dokter gegaan, kreeg daar een cremepje met antibiotica maar dat hielp niets, nu heb ik zilverpleisters gekregen en hiep hiep hoera, na 1,5 maand zit er eindelijk verbetering in. Zit nu op dag 4 van de pleisters

2 likes

Dat zal zeer waarschijnlijk een algemeen klinisch onderzoek zijn geweest, dat sluit niet uit dat een kat nog steeds allerlei bacteriën onder zijn nagels of in zijn bek heeft.

Zou in ieder geval checken of je tetanus vaccinatie nog up to date is. Kans op kattenkrabziekte( Bartonella henselae-infectie | RIVM ) is klein als je nu niets gemerkt hebt maar mocht je koorts of afwijkingen aan je huid hebben zou ik langs de huisarts gaan.

1 like

Even de huisarts bellen, en zelfs al moet je een prik, laat je niet opnaaien door iedereen die zegt dat de tetanusprik pijn doet want dat is onzin. Ik heb ook een moeten halen zo’n 10 jaar geleden ivm een kattenbeet en ik heb er eigenlijk helemaal geen last van gehad.

4 likes

Ik heb de HA ff gebeld! Keek idd op thuisarts @Luzarl. Moet vandaag toch even langs komen voor een prik.

Ik was niet bang voor pijn, nu wel haha! Ik dacht dat t een vrij simpele vaccinatie was?

2 likes

Oh sorry! Is het ook hoor, maar bij mij riep iedereen dat dat vreselijk pijn ging doen. Niet dus, stelde bij mij in ieder geval niks voor, maar kan natuurlijk bij iedereen verschillend zijn. Ik was gebeten in 2 vingers, mijn hand en arm waren wel echt heel dik geworden, kattebeten zijn zo kut.

Gewoon als in een stijve arm ofzo? Dat had ik na m’n COVID vaccinaties iig heel erg!

Aiii dat klinkt heel naar! Ben benieuwd wat de HA zegt want het zijn echt geen extreme krassen ofzo haha.

1 like

Ja klopt, helemaal dik en stijf, maar dat was van de beet en niet van de vaccinatie.

Ik kreeg hem in mijn been, deed ook geen pijn!

1 like

Neejoh ik had nieteens een stijve arm, het is echt een heel klein prikje

2 likes