Het grote medische vragen-topic #3

Sinds ongeveer 5 weken slik ik de minipil. Nu heb ik in deze weken al 3 keer een bloeding gehad van ongeveer 6 dagen. Ik slik deze omdat ik 3 maanden geleden bevallen ben en nog borstvoeding geef. Alleen ben ik er tot nu toe dus niet echt tevreden over… draag dagelijks Inlegkruisjes voor het geval ik weer ga bloeden.
Nu zegt de verloskundige dat de gewone pil niet mag als je borstvoeding geeft, de huisarts geeft aan dat dit niet de eerste keus zou zijn maar wel kan als de minipil niet bevalt. Iemand hier ervaring mee?

1 like

Combinatiepil kan ervoor zorgen dat je borstvoeding terug gaat lopen, maar dit gebeurt niet altijd.
Ik had bij de minipil ook dat ik een aantal weken steeds bloedingen had, is na een maand of 4 volgens mij wel gestopt. En sindsdien geen last meer van gehad gelukkig.

1 like

Ik vond de minipil ook waardeloos, bewijs voor het teruglopen van borstvoeding bij combinatiepil is echt flinterdun (ik geloof iets van 1 studie met 10 vrouwen waarbij het verschil dan 20ml per dag was of zoiets in mijn ogen insignificants), dus ik heb toen weer gewoon m’n oude pil gepakt en dat bevalt prima. Geen invloed op de borstvoeding opgemerkt toen.

Zou dit ook Keratosis Pilaris zijn? Ik kan ze uitdrukken en dan komt er een beetje wit talg uit. Lijkt niet echt uit te maken als ik vaker of minder vaak insmeer.

Als ik moet afgaan op mijn eigen ervaring wel. Insmeren met een urea creme helpt, af en toe een peeling en daarnaast de zon (wel insmeren natuurlijk).

Uitdrukken zou ik volgende keer proberen te laten, krijg je alleen maar plekjes zoals korstjes en vlekjes van.

3 likes

Ik werd hier opeens aan herinnerd door een like, maar de psychische hulp heeft wel geholpen tot nu toe in ieder geval. Dus het lijkt erop dat ik van het probleem af ben

6 likes

Wanneer paracetamol oraal wordt ingenomen, wordt het snel en volledig geabsorbeerd via het maag-darmkanaal. Dit zorgt voor een snelle stijging van de bloedspiegels, waardoor een lagere dosis vaak voldoende is.

De absorptie via het rectum is trager en minder voorspelbaar. Dit komt doordat de doorbloeding in het rectale gebied variabel is en beïnvloed kan worden door factoren zoals de aanwezigheid van fecale massa’s. Daarom kan een hogere dosis nodig zijn om dezelfde effectiviteit te bereiken.

9 likes

Ik merk dat ik me onzeker voel over mijn gezondheid. Ik heb echt veel ontstekingen de afgelopen jaren. Alvleesklierontsteking 2 jaar geleden, sowieso eens per jaar een bijholteontsteking, 3 maanden geleden een longontsteking (1 kant) en nu lijkt het erop dat ik een keelontsteking te pakken heb. Ga straks naar de huisarts. Is mijn weerstand momenteel dan ‘gewoon’ zo slecht? Voor ik een kind had (hij wordt deze zomer 4) was ik eens per jaar goed ziek, maar nu heb ik het gevoel dat ik steeds wat heb. Heb zelfs net gegoogeld naar zo’n prescan, omdat ik me zo onzeker voel…

Wat vervelend dat je vaak wat hebt. Ik ben geen arts en n=1, maar mijn vriend en ik hebben dit ook sinds we kinderen hebben. We pikken gewoon alles op (hij nog erger dan ik) en bij hem wordt het ook meteen een ontsteking oid. En sinds corona pikken we ook sneller dingen op lijkt het wel.

Ja ik zie het ook om me heen, gelukkig (niet voor hen en jullie, maar voor mijn gevoel :smiling_face_with_tear:) dus hopelijk is dat de reden. Op die alvleesklierontsteking na is alles ook luchtweggerelateerd, word er alleen gewoon zo moe van. En zo’n AB verlaagt dan ook weer je weerstand… wel ‘fijn’ te horen dat het herkenbaar is.

Vanochtend zag ik ineens dat ik aan de zijkant van m’n hoofd onder m’n haar een nieuwe moedervlek heb, maar ik ben er niet echt gerust in. Mijn huisarts zit in een andere stad dan waar ik werk en ik kan pas in september een dag vrij nemen, is dit de moeite om mee naar de huisartsenwachtpost te gaan?

Nee de huisartsenpost is voor dringende problemen. Lijkt me meer op z’n plaats dat je een dag vrij neemt of een uur ziekmeld om naar de huisarts te kunnen gaan.

18 likes

In Nederland is dit absoluut niet iets voor de spoedpost.

11 likes

Kan je geen foto mailen naar je huisarts of een consult via beeldbellen?

4 likes

Hoe bedenk je het. Die moedervlek kan er al een tijdje zitten en zit er volgende week ook nog wel.

7 likes

Je mag de komende 2.5 maanden geen 1 à 2 uur vrijnemen of schuiven met je werk voor een medische afspraak? Girl dan zou ik ander werk zoeken.

27 likes

Je zou eerst de folder “kun je een haai van een dolfijn onderscheiden” kunnen aanvragen of online bekijken en als je dan twijfel hebt toch maar iets regelen dat er eerder naar gekeken wordt?

1 like

In mijn cao/contract staat dat ik zoveel uur mag vrij nemen voor dingen als doktersbezoeken binnen de baas zijn tijd. Als het echt problematisch is (al mag ik toch hopen dat een baas niet hierin op z’n strepen gaat staan) dan moet je even kijken wat daarin staat.

2 likes

Staat gewoon online:

Folder

Link

6 likes

Hahaha ik dacht jemig wat een random voorbeeld om een punt te maken :joy:

17 likes