Het grote medische vragen-topic #3

Ik moet bloedprikken maar ik weet niet of ik nuchter moet zijn of niet, er is niks over gezegd en niks aangevinkt. Het is een algemeen bloedonderzoek (hb, alat, asat, kalium, kreatine, natrium, tsh/vrij t4 en bse). Weet iemand wat ik het beste kan doen? (Heb assistente al geprobeerd te bellen maar kom er niet tussen)

Meestal als glucose/hba1c en dat soort dingen er niet bij staan hoef je niet nuchter, maar tsh en t4 voor je schildklier weet ik eigenlijk niet 
 toch maar even assistente bellen :joy:

Heb je geen brief of een zorgdomeinnummer? Als je nuchter moet staat dat er op.

Als ik moet prikken voor de schildklier hoeft dat niet nuchter maar zou toch voor de zekerheid navragen inderdaad

1 like

Schildklier hoeft normaal gezien niet nuchter

2 likes

Voor HBA1C ook niet.

1 like

Nee, hoeft niet nuchter

2 likes

Thnx!

1 like

Misschien yoga houdingen die de borst openen oid?

1 like

Helaas geen tips maar mag ik je username aanpassen naar ‘Gassy Grace’?

7 likes

Pepermuntolie pilletjes

3 likes

Ja, dit wilde ik ook tippen! Tempocol is een goed merk.

Sinds ongeveer 5 weken slik ik de minipil. Nu heb ik in deze weken al 3 keer een bloeding gehad van ongeveer 6 dagen. Ik slik deze omdat ik 3 maanden geleden bevallen ben en nog borstvoeding geef. Alleen ben ik er tot nu toe dus niet echt tevreden over
 draag dagelijks Inlegkruisjes voor het geval ik weer ga bloeden.
Nu zegt de verloskundige dat de gewone pil niet mag als je borstvoeding geeft, de huisarts geeft aan dat dit niet de eerste keus zou zijn maar wel kan als de minipil niet bevalt. Iemand hier ervaring mee?

1 like

Combinatiepil kan ervoor zorgen dat je borstvoeding terug gaat lopen, maar dit gebeurt niet altijd.
Ik had bij de minipil ook dat ik een aantal weken steeds bloedingen had, is na een maand of 4 volgens mij wel gestopt. En sindsdien geen last meer van gehad gelukkig.

1 like

Ik vond de minipil ook waardeloos, bewijs voor het teruglopen van borstvoeding bij combinatiepil is echt flinterdun (ik geloof iets van 1 studie met 10 vrouwen waarbij het verschil dan 20ml per dag was of zoiets in mijn ogen insignificants), dus ik heb toen weer gewoon m’n oude pil gepakt en dat bevalt prima. Geen invloed op de borstvoeding opgemerkt toen.

Zou dit ook Keratosis Pilaris zijn? Ik kan ze uitdrukken en dan komt er een beetje wit talg uit. Lijkt niet echt uit te maken als ik vaker of minder vaak insmeer.

Als ik moet afgaan op mijn eigen ervaring wel. Insmeren met een urea creme helpt, af en toe een peeling en daarnaast de zon (wel insmeren natuurlijk).

Uitdrukken zou ik volgende keer proberen te laten, krijg je alleen maar plekjes zoals korstjes en vlekjes van.

3 likes

Ik werd hier opeens aan herinnerd door een like, maar de psychische hulp heeft wel geholpen tot nu toe in ieder geval. Dus het lijkt erop dat ik van het probleem af ben

6 likes

Wanneer paracetamol oraal wordt ingenomen, wordt het snel en volledig geabsorbeerd via het maag-darmkanaal. Dit zorgt voor een snelle stijging van de bloedspiegels, waardoor een lagere dosis vaak voldoende is.

De absorptie via het rectum is trager en minder voorspelbaar. Dit komt doordat de doorbloeding in het rectale gebied variabel is en beïnvloed kan worden door factoren zoals de aanwezigheid van fecale massa’s. Daarom kan een hogere dosis nodig zijn om dezelfde effectiviteit te bereiken.

9 likes

Ik merk dat ik me onzeker voel over mijn gezondheid. Ik heb echt veel ontstekingen de afgelopen jaren. Alvleesklierontsteking 2 jaar geleden, sowieso eens per jaar een bijholteontsteking, 3 maanden geleden een longontsteking (1 kant) en nu lijkt het erop dat ik een keelontsteking te pakken heb. Ga straks naar de huisarts. Is mijn weerstand momenteel dan ‘gewoon’ zo slecht? Voor ik een kind had (hij wordt deze zomer 4) was ik eens per jaar goed ziek, maar nu heb ik het gevoel dat ik steeds wat heb. Heb zelfs net gegoogeld naar zo’n prescan, omdat ik me zo onzeker voel

Wat vervelend dat je vaak wat hebt. Ik ben geen arts en n=1, maar mijn vriend en ik hebben dit ook sinds we kinderen hebben. We pikken gewoon alles op (hij nog erger dan ik) en bij hem wordt het ook meteen een ontsteking oid. En sinds corona pikken we ook sneller dingen op lijkt het wel.