Het grote medische vragen-topic #3

Ontstekingswaarde van 35 past het meest bij een virus, antibiotica waarschijnlijk vooral voor de zekerheid. Gewoon pijnstilling goed nemen en uitzitten, tenzij hoge koorts of echt heel ziek erbij, geef het nog eens 7-10 dagen. HAP kan hier ook niet veel mee.

8 likes

Ik kreeg diclofenac toen ik zoveel pijn had bij een heftige keelontsteking. Kun je zelf halen bij de apotheek, en in overleg met de HA kun je ook een hogere dosis krijgen, als die dat nodig vindt. Maar voor mij werkte de diclofenac beter dan ibuprofen. Had er nog wel paracetamol ter ondersteuning bij. Succes.

Ik zal het even vragen zo! Goede. Ik heb even gebeld en moest toch even langskomen, want AB had nu wel wat moeten doen, als het indd bacterieel zou zijn. En aangezien ik allemaal wit op m’n amandelen heb nu wil ze me toch even zien.

1 like

Ik ben denk ik allergisch voor pleisters, want toen ik twee maanden geleden een wondje op mn buik had en daarna een pleister heb geplakt werd het vuurrood. Nu nog steeds zie ik de verkleuring van waar de pleister heeft gezeten (niet meer rood maar bruin). Gaat dat ooit nog weg of heb ik voor de rest van mn leven een bruine pleister op mn buik?

Ik heb zelf altijd bacteriële ontstekingen en dan werkt antibiotica wel merkbaar vanaf dag 3. En zoals Betje zegt, diclofenac werkt meestal heel goed bij een fellere pijn.

2 likes

Nou net geweest, en m’n ontstekingswaarden zijn gestegen naar 170, die ab heeft dus niets gedaan. Heb nu een andere gekregen, Amoxicilline, dat is een wat bredere ab die volgens hem een grotere groep aan bacteriën aanpakt. Die wat ik had was vrij specifiek/klein. Aangezien de waarde zo hoog was ook nog even gecontroleerd op een abces of de longen, maar dat lijkt niet aan de hand te zijn. Het is echt een amandelontsteking.

6 likes

Ah vervelend dat het bij jou niet snel hielp! Mijn partner was vaste klant amandel/keelontstekingen voor zijn amandelen op zijn 30e zijn verwijderd, en bij hem was het altijd wel zo: dat de ab ervoor zorgde dat hij zich binnen 48 uur echt wel wat beter voelde, en dat zette dan daarna verder door. Denk dat het heel erg afhankelijk is of het viraal of bacterieel is, maar met een ontstekingswaarde van 170 was daar volgens deze arts geen twijfel over mogelijk.

1 like

Ik heb sinds een week enorm last van veel hoesten. Het is echt alleen maar hoesten, ik ben verder niet verkouden of ziek, maar ik hoest gewoon heel erg veel en intens met veel slijm. Ik denk dat het misschien kinkhoest is. Nou schijnen ze daar niet zoveel aan te kunnen doen, maar ik zou een klein beetje symptoombestrijding wel fijn vinden. Ik gebruik nu hoestdrank met broomhexa-nogwat en antaflu om de prikkel een beetje weg te nemen, maar eigenlijk werkt het voor geen meter. Zijn er hier nog tips?

Heb je al op thuisarts.nl gekeken? Hier staan veel fijne adviezen en informatie op.

1 like

Ik slik concerta voor oa mn add en dat is het laatste jaar al gezeik, maar nu is het gewoon helemaal niet leverbaar meer. Zowel generiek als merk. Dus nu moet ik met de huisarts bellen voor een vervangend medicijn, maar vind het zo raar. Hoe kan dit?

3 likes

Jawel, maar was op zoek naar nog wat extra tips.

Waarom het kan/is

Maar eventueel (indien nog niet geprobeerd) een aantal apotheken in de buurt te bellen of die nog voorraad hebben! En evt zorgverzekering bellen, heb wel eens gehoord dat ze soms medicatie uit hrt buitenland regelen (was voor anti epileptica dus wel andere indicatie maar poging waard)

3 likes

Misschien gorgelen met zout of goede (van een Nederlandse imker) bijenhoning nemen?

Edit: en ik bedenk me dat codeïne pilletjes ook heel goed werken tegen aanhoudende kriebelhoest, maar jij hebt het over slijm, dan lijkt er toch ergens een ontsteking te zitten?

Ik heb dit ook en heb jaren met een pleister afdruk gelopen. Uiteindelijk wel weggegaan maar duurde dus echt heel lang.

1 like

Hoe gaat het nu? Merk je al wat verbetering?

1 like

Nou, ik snap er dus niks meer van. Eerste 48 uur gingen echt super, binnen een dag alle witte puntjes weg, geen keelpijn meer en geen koorts. Alleen nu ben ik vanmorgen wakker geworden met weer een vervelend slikgevoel op links en er zitten dus weer een paar witte puntjes op die amandel. Ik snap er echt niks van. Het lijkt haast alsof de ene AB beter voor links werkte, maar daardoor sloeg rechts op hol en nu rechts helemaal weg is speelt die andere kant weer op. Iemand met regelmatige amandelontstekingen die dit verloop herkent? Kan dat? Ik zit tenslotte nu pas op dag 3… Zie het echt niet zitten om wéér te switchen van AB of naar de huisarts te moeten…

1 like

Kan je niet best even met de HA bellen om te overleggen, misschien dat ze je ook beter doorsturen naar een NKO arts aangezien het zo aansleept.

1 like

Bizar! Heb indd wat apotheken gebeld, maar het was nergens leverbaar. Hopelijk werkt iets anders net zo goed!

Ik was bijna 10 weken zwanger, maar het hartje klopt niet meer. Natuurlijk wil ik het advies van verloskundige volgen, maar die geeft ook aan dat ik zelf moet beslissen. (En sowieso week afwachten of mijn lichaam zelf het kindje…ehm… naar buiten brengt.)

Ben gewoon zo bang om de verkeerde keuze te maken. Kindje is blijkbaar al weken stuk en ik las ergens ook dat - als ie te lang blijft zitten - dat gevolgen kan hebben. Maar bij medicatie kan het nog weken bloeden en met zo’n curratage is er ook een kans dat ik iets beschadig.

Ik ben 35 en voel naast mijn verlangen ook de tijdsdruk. Het voelt alsof ik alleen maar slechte keuzes heb.

Zou zo graag willen dat mijn lichaam het zelf snapt en afscheid neemt.

En nu ben ik aan het googlen en kom ik dingen over voetreflex therapie tegen, wat zou kunnen hulpen voor het opwekken van de miskraam. Maar ik wil mezelf ook niet verliezen in alternatieve dingen (waarbij er óók gewoon oplichters zijn).

Ik wil gewoon de goede keuze maken.

Kan iemand me gerust stellen?

4 likes

Wat verdrietig veel sterkte in ieder geval. Ik heb zelf een miskraam gehad met 9 weken toen het hartje niet meer klopte maar de groei liep al achter dus het was wel iets kleiner dan normaal met die termijn. Bij mij is het binnen een week opgang gekomen zonder medicatie of iets. Ik had mijzelf die week gegeven om aan te kijken of er iets zou gebeuren en zo niet dan zou ik van daar kijken of ik nog een week zou willen aankijken of wel medicatie of een curettage zou willen. Ik denk dat het scenario met doorbloeden of negatieve effecten van de curettage eerder uitzonderingen zijn en je dat niet moet schuwen als het toch nodig zal zijn of als je door wil voor je gevoel en actiever wil ‘aanpakken’ ipv afwachten. Als je het nu nog niet weet kun je jezelf misschien ook nog wat tijd geven met afwachten zodat je het even kunt parkeren en over een x aantal dagen of week weer kunt kijken hoe je erin staat en bespreken met een arts bijvoorbeeld.

4 likes