Het grote medische vragen-topic #3

Dank iedereen!

Ik ben 1,5 week geleden gebeten door een hond, waarvan de huisarts al zei dat het een kneuzing ging worden. Maar nu is de zwelling nog niet echt minder geworden in die tijd. Nu is het dus helemaal kut dat ik in een proeftijd zit van een nieuwe baan, waarbij ik wel moet lopen. Maar ik weet ook niet zo goed wat nou het beste is: strikt dat been rust laten hebben voor herstel of toch wel bewegen want dat is weer beter voor de doorbloeding. Iemand die daar iets meer over weet? Ik lees en hoor er best wel tegenstrijdige dingen over.

Lijkt me een vraag voor je huisarts, die weet hoe ernstig je beet is. Sterkte!

4 likes

Er zijn eigenlijk nauwelijks aandoeningen waarbij je strikte rust moet nemen. Bij kneuzingen en spierblessures etc. is het advies eigenlijk altijd belasten op geleide van de pijn.

4 likes

Mijn dochter van bijna 5 heeft momenteel best veel blauwe plekken waar ik me zorgen om maak. Dus niet alleen op haar onderbenen maar ook op andere plekken zoals bovenbeen, heup, rug, elleboog etc. Ze is wel vrij druk/ruig ontdekkend enzo. Wanneer is het toch verstandig om naar de huisarts te gaan? Ik zou bijv dan wel graag willen weten wat haar trombocyten waarde is (ik hoop eigenlijk echt advies van een huisarts of arts).
Eigenlijk heeft ze verder geen klachten zoals snel bloedend tandvlees of een bloedneus. Dus dan denk ik ook wel weer: zal wel meevallen.

Zal idd wel meevallen als ze geen bloedneuzen of bloedend tandvlees heeft. Heb wel eens een kind gezien wat door (bleek later) leukemie blauwe plekken had, maar dat zag er toch echt anders uit dan “gewoon” blauwe plekken door lomp spelen, ook veel puntbloedinkjes. Je kan altijd met de huisarts overleggen of een keer bloed prikken mag, maar het is waarschijnlijk wat overdreven.

6 likes

Ja puntbloedingen heeft ze idd ook niet. Dankjewel voor je reactie.

Is er in het weekend / ‘s nachts een optie om te bellen als er geen spoed is met je baby maar als je wel advies zou willen?

Als ik HAP bandje luister is het alleen voor levensbedreigende spoed, maar ik zit ook beetje met m’n handen in het haar qua enorme hoest en andere ademhaling dan normaal

Zou bellen als je je zorgen maakt. Iets met ademen kan niet wachten tot maandag lijkt me

2 likes

Jouw baby is sowieso nog erg jong? Bij koorts onder de 3 maand altijd bellen.

1 like

Geen koorts, alleen hele heftige hoest en daardoor andere/gekkige ademhaling. Dronk genoeg vandaag en ook gewoon plas luiers, maar vind het alsnog beetje spannend om zo te gaan slapen
 slapen lukt hem nu ook niet.

2 likes

Ik zou wel bellen, dan doen zij triage. Meer ook omdat jouw baby nog jong is.

4 likes

Ja hoor, ik heb ook wel eens telefonisch overlegd met de HAP ‘s nachts voor m’n kinderen. In mijn ervaring denken ze goed mee en snappen ze echt wel dat je niet zomaar belt. Bij mij was het beide keren niet nodig om langs te komen en konden ze me gerust stellen door uit te leggen waar ik op moest letten en wanneer ze ons wel graag wilden zien.

3 likes

Geen huisarts van wacht?

Nee hebben we niet

@Sproetjes @DelilahBard heb intussen gebeld en ze hebben even met videoverbinding meegekeken. We krijgen advies om even in de badkamer te gaan stomen, als dat niet helpt terug bellen. Heel fijn dat ze zo konden helpen!

22 likes

Super fijn dat dat zo kan! Hopelijk helpt het stomen in de douche en ademt je kindje snel weer rustiger!

Levensbedreigende spoed is toch gewoon 112? En HAP voor dingen die niet kunnen wachten tot na het weekend/volgende ochtend, maar niet per se levensbedreigend.

Goed dat je hebt gebeld en ze je konden helpen. Hopelijk gaat het snel beter.

7 likes

Dat zeggen ze toch wel op het bandje
 daarom had ik al weer 3x opgehangen :pensive: wilde ook niet verkeerd bellen. Ademhaling is nog niet wat het was, maar wel al iets minder heftig.

Man, waarom gebeurd zoiets altijd snachts of in het weekend.

1 like

Officicieel is op de huisartsenpost een huisarts die dienst/wacht heeft. Per regio hebben dan verschillende huisartsen dienst.

Hoe gaat het nu @Blush ?

2 likes

Het leek beter te gaan en toen heeft hij zelfs even geslapen, maar zodra hij in z’n slaap hoest maakt hij zichzelf wakker en is het huilen
 en door dat huilen wordt het ademen ook weer onrustig. Je ziet z’n gezichtje vertrekken na het hoesten, echt heel sneu :frowning:

We kijken het even aan deze ochtend!