Het grote medische vragen-topic #3

@Sanseveria

Iemand die in een ziekenhuis werkt plaatste laatst dit overzicht:
8.00: paracetamol + ibuprofen
12.00: paracetamol
14.00: ibuprofen
18.00: paracetamol
22.00: paracetamol + ibuprofen

Handig om aan te houden.

Succes!!!

2 likes

Dat wel, maar ik kreeg na de kaakchirurg zakjes van 600mg ibuprofen. Al kan je die misschien ook bij de drogist halen, dat weet ik niet.

1 like

Bij mij schreef de kaakchirurg dat niet voor omdat ik dan extra kosten zou hebben terwijl je dat ook gewoon zelf kan doseren met ibu van het kruidvat, dus dat kan je ook gewoon doen @Sanseveria

4 likes

Dat snap ik, maar ze kunnen een sterkere dosis voorschrijven :sweat_smile:

Heb gisteren weer bloed gedoneerd en dat gaat normaal altijd prima. Ik voel mij nu alleen verre van fit. Had afgelopen nacht hartkloppingen, heb bij matige inspanning hartkloppingen, ben duizelig en gewoon in het algeheel slap.

Misschien is er een onderliggend kwaaltje hoor (griep oid) maar heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Kan ik iets doen om te zorgen dat het (eerder) stopt?

2 likes

Ik heb dit altijd na bloed doneren (minus de hartkloppingen) en doe dan echt rustig aan. Dan gaat het vanzelf weer beter. En goed eten en drinken. Ik heb wel vaak een te laag hb en het is mij ook verteld dat het kan komen omdat ik niet zoveel weeg, dus misschien dat je daar iets van herkent?

1 like

Broodjes appelstroop en bietensap

2 likes

Thanks voor het meedenken : ). Er is na ruim een week een foto gemaakt toen, dus hij was wel gebroken. Assistente zei dat ik idd langs kan komen, dus als het over een week nog zo is ga ik dat zeker doen.

2 likes

Ik heb 2 kiezen moeten laten trekken en 2 implantaten in mijn kaak. Kreeg zakjes ibu 600 mg voorgeschreven. Hielp altijd heel goed voor mij. Zorg dat je regelmaat aanhoudt om spiegel van pijnstilling op peil te houden.

Heeft iemand misschien ervaring met een oorsuis nadat je griep hebt gehad? Kan dat nog lang aanhouden?
Ik heb al een suis in mijn ene oor die nooit meer weggaat, maar nu heb ik sinds ik ziek ben geweest ook een suis (die anders en harder klinkt, echt great) in mijn andere oor. Het klinkt alsof er een zoemend beest in mijn oor zit die een beetje mee gaat met mijn hartslag. Ook als ik bijvoorbeeld snel buk (met hoofd richting de grond) word het luider. Het lijkt ook niet constant te zijn, maar ik ben er nog niet achter of er een patroon zit in wanneer ik het wel/niet hoor.
Twijfel een beetje of en wanneer ik naar de huidarts moet gaan.

3 likes

@Koda @anon3219017 blij dat jullie het herkennen en het bij jullie over is gegaan haha.
Nu ben ik al wel een paar weken geleden ziek geweest, maar de suis is tussendoor ook wel een weekje weg geweest denk ik. Deze week voel ik me ook best moe en licht verkouden, dus misschien gewoon een ‘gevoelige’ plek nu.

1 like

Oorsuizen kan ook een laag HB ziin, dus check ff je ijzer

1 like

Thanks, heb het even opgeslagen!

2 likes

Kan je snotneus erger worden van xylometazoline? Dus als het uitwerkt.
Ik had het dinsdagavond eigk preventief gebruikt want ik snurkte zo, maar had gister opeens heel de dag een snotneus. En vannacht weer gebruikt en nu weer snotterig.

2 likes

Het zorgt ervoor dat het snot loskomt dus dat kan wel denk ik.

Wil me nergens mee bemoeien verder maar deze mag je tijdens zwangerschap alleen in overleg met arts gebruiken.

Mijn huisarts was er heel relaxt in en zei dat het niet veel kwaad kan, mits je het niet langdurig gebruikt.
Ze zei wel 4-5 dagen achter elkaar gebruiken voor beste effect.

2 likes

Oh dit is al de 3e keer dat ik het gebruik deze zwangerschap :sweat_smile:. Maar volgens mij heeft de huisarts de eerste x gezegd dat 't best was als ik het maar niet langer dan een week aansluitend gebruikte.

4 likes

Je mag het wel gebruiken, maar herhaald gebruik wordt niet aangeraden.

Maar ik gebruik het ook af en toe, en dan de baby variant. Want ik heb zwangerschapsrhinitis en kan soms helemaal geen adem halen en dan is dit het enige dat helpt.

Kan het niet zijn dat het lijkt alsof je snotneus erger wordt omdat je tijdens het gebruik minder last hebt? Misschien kun je tussendoor ook zoutoplossingspray gebruiken zodat het snot ook oplost.

1 like

Zou toch even nogmaals met je arts bespreken hoe en wat. En volgens mij zijn er ook restricties voor het gebruik ervan in laatste trimester MAAR dat weet ik niet meer zeker. Je kunt beter gewoon zoutspray gebruiken of in overleg met je arts corticosteroïden neusspray (die mogen wel in de zwangerschap) om te kijken of je neus wat meer toegankelijk is maar helpt niet meteen.

1 like

Ik vond het heel erg meevallen allemaal. Had helemaal geen zwelling ervan en zou nou niet ‘s avonds een stokbrood gaan eten ofzo maar kon verder gewoon normaal eten. Heeft pijnstillingvan te voren wel zin? Ze verdoven het toch gewoon goed? Zou gewoon vragen aan de kaak chirurg vragen wanneer je wat moet nemen want die weet wanneer je verdoving is uitgewerkt en je dus voor die tijd iets in kan nemen.

3 likes

Nee die zijn niet te koop. Ik ben niet per se voor pijnstilling voorschrijven die iemand kortdurend gebruikt, het maakt de zorg onnodig duurder en niet efficiënter. Neem drie van die zakjes per dag ipv twee en bespaar alle kosten van het recept, verwerken, verwerken bij de apotheek, leveringskosten etc.

zet gewoon in de instructies dat mensen dit in huis halen, dan hebben ze het ook direct ipv nog moeten wachten op de apotheek.

4 likes