Het grote medische vragen-topic #3

Kun je ineens allergisch worden voor parfum? Ik heb nu twee keer achter elkaar een enorm rode brandende nek na het opspuiten. Eerder had ik geen last van luchtjes. Het voelt echt alsof mijn nek in brand staat?!
Ik zat zelf te denken dat het misschien komt door het warme weer en evt zweet (=zout) maar dat is echt koude grond wetenschap :joy:

1 like

Ja dat kan, helaas. Je kunt een allergie op een willekeurig moment ontwikkelen (niet alleen voor parfum, trouwens).

Ja als je googlet komt je sowieso wel op acute leukemie :smiling_face_with_tear: goed om even bloed te prikken maar er zijn nog zat andere opties die heus mee vallen!

1 like

Ja dat zei de huisarts ook al.
Heb nu bloed laten prikken en kan maandag bellen voor de uitslag

Ja ik! Ik herken die napijn wel. En voelt dan ook alsof er weer snel een aanval aan kan komen. Ik ben in ieder geval een tijd niets waard als ik een aanval heb gehad.

2 likes

Als dit niet werkt en je gaat weer naar de huisarts, vraag dan om een verwijzing naar een dermatoloog. Wellicht dat die meer weet.

1 like

Ik heb me van de week verbrand aan de oven. Op 2 plekken al dacht ik eerst 1 vooral. De 2e plek is 1 dacht rood geweest en verder niets bijzonders gezien. Maar in die plek heb ik nu op 2 plekken waar ik littekens heb opeens een hele dunne blaar. Moet ik daar nog wat mee?

1 like

Ja dat gevoel dat het sluimert herken ik ook, ook al volgt er niet per se een aanval gelukkig. Ik had wel echt last van de na-pijn, ik kon me heel moeilijk concentreren en ik ben de hele dag moe geweest.

Mag ik je een prive-bericht sturen? Ik ken ongeveer niemand met CH dus het lijkt me wel fijn om contact met iemand te hebben. Ik heb zelf tot nu toe een hele milde vorm gehad (qua duratie van episode én frequentie), ben ook benieuwd naar verhalen van anderen! Maar voel je niet verplicht :relaxed:

3 likes

Zo’n bloedtest is helemaal niet nodig. Als je nu allergische klachten hebt ben je waarschijnlijk allergisch voor graspollen gezien het seizoen. Bloedtest kost alleen maar geld en heeft geen invloed op de behandeling: antihistaminica van de drogist mochten de klachten je echt hinderen

7 likes

Ik had dit ook, merkte ook dat het samenhing met mijn menstruatie maar toch dacht ik “wat als
”. Uiteindelijk de huisarts maar gebeld en die zei “kom maar gewoon langs, dan checken wij even”. De assistent heeft toen een check gedaan, binnen 5min stond ik weer buiten maar het was een hele geruststelling! Dus ik zou gewoon even bellen en overleggen :blush:.

2 likes

Zou misschien vragen of ze je schildklierwaarde kunnen cheken.

2 likes

Ja, dat zou ik zeker doen! Ik ben schildklierpatiënt en herken bovenstaande klachten zelf ook.

2 likes

Volgens mij zijn dat normale waarden. Je ferittine is wel laag, maar wel hoog genoeg om nog voldoende rode bloed cellen aan te maken. Vermoeidheid of toegenomen hartslag daardoor lijkt mij niet heel waarschijnlijk. Je doet de overigens niks fout aan om de ijzertabletten wel te slikken om zo langzaam je ijzervoorraad te verhogen. Ik neem aan dat verder je andere vitamines ook gecontroleerd zijn? Zoals vitamine B12 en vitamine D? Indien alles normaal is, zou ik als denken laten we een holtermeting inplannen. 24 of 48 uur. En dan hopen dat je dat onrustige hartslag gevoel op dat moment ook hebt. Dan kun je pas goed vangen wat er speelt. Kans is groot dat het op deze leeftijd het een onschuldige overslaan is van het hart, wat toch vaak met stress te maken heeft. Als het iets anders oplevert weet je dat ook. Heb je de propanolol overigens al geprobeerd ?

3 likes

Mijn man heeft sinds 3 dagen een soort tintelend gevoel in zijn mond (voor in z’n mond, meeste voelt hij op de binnenkant van lippen richting z’n tandvlees, niet op z’n tong of gehemelte) hij beschrijft het alsof hij non stop knetter ijs op die plek voelt. Het lijkt ook wel wat vuriger rood maar niet zeker want ik check z’n tandvlees normaal niet dagelijks haha en als hij poetst bloed zijn tandvlees niet. Hij werd ermee wakker vrijdagochtend en hij heeft niks anders dan normaal gegeten, wel alcohol dit weekend maar niet overmatig. Weet iemand wat dit is en hoelang het aan kan houden?

Ik heb zelf ook een lange tijd gehad dat ik onverklaarbaar moe was etc en heb toen idd ook van alles laten uitzoeken, bloedprikken etc, maar er kwam maar niks uit. Vond dat ook zo frustrerend toen, maar ja het was waarschijnlijk wel allemaal door stress. ik had ook dat gevoel van dat m’n hart oversloeg en vond dat doodeng, maar de huisarts vond alles normaal klinken (zo’n holteronderzoek heb ik nooit gehad). Ook had ik naast dat en die moeheid ook veel meer eczeem weer, slecht slapen, een trillend ooglid etc. Ik werd echt helemaal gek ervan, maar er was verder dus niks te vinden dus waarschijnlijk was het dus wel echt gewoon het effect van langdurige stress. Vond dat ook wel echt heftig, dat stress dus echt zulke gevolgen kan hebben en je dat dan ook niet even makkelijk zomaar oplost. Bij mij is het op een gegeven moment over gegaan omdat ik met de oorzaken van die stress aan de gang ben gegaan, maar bij langere periodes met veel stress komt het ook weer terug dus het blijft een dingetje.

Weet dus niet of het bij jou dus ook daadwerkelijk de stress is en je hebt waarschijnlijk ook liever een duidelijke lichamelijke oorzaak oid die makkelijk te ‘fixen’ is denk ik, maarja, mijn eigen ervaring is dat het dus wel allemaal kan door simpelweg gewoon te lang te veel stress te hebben :sweat_smile:

2 likes

Voel je ook iets als je Apple Watch die snelle hartslag aangeeft?

Ik heb sinds gisteren heel veel kleine bultjes op mijn decollete, ook wel wat op mijn bovenrug/nek en op mijn buik, maar vooral daar. Ik heb geen nieuwe kleding gedragen of nieuw wasmiddel gebruikt oid. Iemand enig idee wat het is en eigenlijk vooral hoe ik ze het snelst kan laten verdwijnen?

Van de zon wellicht?

2 likes

Dat denk ik niet, ik heb de afgelopen week eigenlijk alleen maar kleding gedragen die deze plek bedekt. Warmtebultjes heb ik weleens gehad en die jeukten heel erg, maar deze voel ik totaal niet dus ik weet niet of dat het kan zijn.

1 like

Ik had zulk soort butjes toen ik de zesde ziekte had maar toen had ik ze ook op mijn handen en een zere keel.

1 like