Het grote medische vragen-topic #3

Ik wacht nu 5 weken op de uitslag van het uitstrijkje wat is afgenomen. Heb m’n huisarts hierover voor de 3e keer een bericht gestuurd, eerste twee reacties waren ‘is druk, nog ff geduld’ en nu krijg ik als reactie dat ik het ziekenhuis zelf maar moet bellen en vragen of ze de uitslag opsturen? ‘Ziekenhuis’ ook echt, welke van de drie in de stad? :neutral_face:

Is het normaal dat een uitslag zo lang duurt en dat ik zelf contact met het zh op moet nemen?

1 like

Wow nee… ik dacht binnen 2 dagen al post.
Was wel uitslag nav bevolkingsonderzoek. Misschien dat dat via een andere weg gaat…?

1 like

Ik zou gewoon even bellen naar je huisarts ipv dit via berichtjes te doen. Dan krijg je de assistent en die kan je vast telefonisch toelichten waar je naar toe zou kunnen bellen.

Overigens had ik mijn uitslag echt niet na twee dagen hoor, maar na een week of twee. Kan ook te maken hebben met op welke dag dit soort dingen worden opgehaald bij je huisarts. Bij mij was dat bijv alleen op dinsdag, dus als je daarna bent geweest kan het zijn dat je alleen al week kwijt bent omdat het nog niet is opgehaald.

Mijn huisarts werkt zonder assistent en wil juist dat we berichten sturen. Ik kan een bel afspraak maken, maar de eerste optie is volgende week vrijdag. Dus gewoon even bellen zit er niet in helaas. Ik zou liever ook telefonisch of face to face contact hebben hoor.

Ik begrijp van hier dat het dus verschilt, hoe lang wachten. Hoor ook net van een vriendin dat zij een maand op haar uitslag heeft gewacht. Misschien duurt het nu ook wat langer door de vakantie ofzo.

O dat vind ik dan wel een slechte huisarts… dus als jij s ochtens wakker wordt met heel veel pijn ergens aan of je heel beroerd voelt en je wil overleggen met de huisarts kan je hem/haar pas over anderhalve week bellen?

1 like

Neem aan dat deze huisarts wel prioriteiten kan stellen en bij dat soort spoedjes ruimte in de agenda heeft/maakt. Je hoeft natuurlijk niet voor elke scheet die dwars zit meteen terecht

2 likes

En @Druppels, er is inderdaad wel een noodnummer voor dit soort gevallen! Gelukkig. :smile:

Wat een bijzondere manier van werken. Woon je in een gebied met een ernstig huisartsen tekort? Dit is wel echt iets voor een assistente om te doen. Is het potje wel opgestuurd? Zat de juiste sticker er op? Vaak zijn er verschillende laboratoria voor het gewone bevolkingsonderzoek en voor uitstrijkjes op indicatie (bij klachten). Ik zou daar ook even moeten induiken, dat is toch niet te doen als patiënt?

1 like

Nou ik mag met m’n abonnementje weer langs bij de HA, hoesten is echt zo pijnlijk geworden.

Heb morgen bruiloft, waar ik meeeega naar uitkijk, dus hoop dat ze iets voor me kunnen doen qua medicatie.

Ik zou in ieder geval niet zelf het ziekenhuis lab bellen. Het lab mag zulke uitslagen niet aan patiënten doorgeven, alleen aan de aanvrager. (In dit geval dus je huisarts). Hoe lang het duurt voor je zo’n uitslag hebt, ligt er ook aan wat voor onderzoek er aan is gevraagd. Maar 5 weken is erg lang haha.

2 likes

Ik woon in Amsterdam en het heeft meer dan een jaar geduurd voordat ik me kon inschrijven, nadat ik naar een ander stadsdeel ben verhuisd. Dus een tekort zal hier wel zijn ja.

En @Geo, de huisarts heeft me net gebeld, dus heb gelukkig zelf niks meer hoeven te doen.

—————

De uitslag was oké? Geen afwijkende cellen, maar er is wel een hoog risico HPV aanwezig, HPV positief en pap 1 staan ook in het resultaat. Ik moet het over 6 maanden weer laten testen.

Hij zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar dat doe ik nu natuurlijk wel. :smiling_face_with_tear: Moet me er even over inlezen want ik heb hier geen kennis over. Wilde vragen of anderen dit hebben meegemaakt, maar ik gebruik de zoekfunctie eerst wel ff.

2 likes

Ik lees er zelf niet actief mee maar er is een uitstrijkjestopic, mocht je dat nog niet tegen gekomen zijn! Het uitstrijkjestopic - Members only - Forum Feminarum

4 likes

Fijn dat je de uitslag nu hebt. Ik zou mij persoonlijk over pap 1 écht geen zorgen maken. Het is natuurlijk altijd vervelend om te horen dat er HPV aanwezig is. Als je je inleest op internet, dan hoop ik dat je er geen zorgen meer over maakt :)!

2 likes

Helaas, hoesten is alleen maar erger geworden en gister nog langs HA geweest. Ik krijg geen codeïne mee… jullie nog een gouden tip wat ik bij etos of Kruidvat kan halen?

Heb dus straks die bruiloft en hoest om de minuut dus helemaal kut.

1 like

https://www.kruidvat.nl/natterman-bronchicum-extra-sterk-hoestsiroop/p/48644

Deze bevat codeine en kan je zonder recept kopen.

3 likes

Weet iemand of ik hierbij een biertje mag drinken? Ik ga morgen uit eten voor mn 25e verjaardag :star_struck:

2 likes

Is dat linker een oogdruppel of iets oraals?
Met die antibiotica mag het sowieso, als je dexamethason oraal neemt kun je in combinatie met alcohol wel last krijgen van je maag.

2 likes

Oogdruppels!

1 like

Dan is het geen probleem!

1 like

Dankje!!!

2 likes