Het grote medische vragen-topic #3

Heeft iemand van jullie ooit een chalazion gehad? Zo ja, is het weggehaald door een oogarts of is het vanzelf weggegaan?

1 like

Niet zelf gehad veel patiënt mee gezien. Gaat meestal vanzelf over denk in < 5 % naar de oogarts. Maar als het heel groot of hardnekkig is is het soms nodig om het in te snijden.
Warme kompressen klinkt als iets uit de Middeleeuwen maar het helpt wel goed

1 like

Ik heb het een aantal keer gehad, is vanzelf weg gegaan

1 like

& @NurseBetty oke dat is heel fijn om te horen! Door met de warme compressen dus :smiley: werd al onpasselijk van het idee dat er in m’n ooglid gesneden zou gaan worden

3 likes

Doe je toch ff zelf in de spiegel

3 likes

Ik ben meer van het beschouwende

2 likes

Bij mij is het wel weggehaald door een oogarts, omdat het dus niet wegging uit zichzelf.

Viel bij mij alles mee. Verdoving voelde ik nauwelijks, ingreep was niet vervelend en de nasleep stelde eigenlijk ook niks voor. Had alleen een hele tijd geen wimpers meer op die plek, maar zelfs dat is weer terug.

Het idee vond ik in ieder geval 100x onprettiger dan de hele ingreep bij elkaar.

3 likes

Haha, vooral je laatste zin klinkt goed! Dankjewel :smiley:

4 likes

Wel hè haha, dat geeft de burger moed.:sweat_smile:

2 likes

Ik ben weer genezen

53 likes

Wauw, wat fijn! Dat is nog best snel gegaan gezien de heftigheid…

1 like

Ja het was echt een paar uur na de eerste antibiotica al minder aan het worden

2 likes

Ik kom nu heel dom over.

Maar klopt het dat je aspirine maar om de 6 uur mag in tegenstelling tot een paracetamol die om de 4 uur mag.

2 likes

Je mag paracetamol absoluut niet elk uur maar max 4 maal per dag 1000 mg. Minimaal 4 uur tussen 2 giften.

1 like

Ohjee heb de 4 weg gelaten. :joy:

1 like

Hahaha o gelukkig! Aspirine wordt eigenlijk niet meer echt geadviseerd voor pijn. Bedoel je misschien ibuprofen? Daar wil je liefst 6 uur tussen

1 like

Nee aspirine echt. Paracetamol deed niks. Dus even 2/3 dagen aspirine erin.

Oke ik heb echt iets raars. Sinds ongeveer 2/3 weken heb ik, als ik krab, echt ziek snel hele grote blauwe plekken. Het zit voornamelijk op mijn benen, ik heb daar ook vaak jeuk op de een of andere manier maar ik heb gewoon enorme plekken/bloeduitstortingen nu. Zou dit iets zijn om mee naar de huisarts te gaan, of gewoon afwachten? Iemand misschien weleens zoiets gehad?

1 like

@Pandabeer nou ik had gisteren weer consultatie, dit keer met de daadwerkelijke dokter (geen assistente!) en het is weer laseren af haha. Hij wilt nu toch eerst proberen met 3 maanden verbandlens om te kijken of het dan toch kan hechten door de tijd. Als dat niet werkt pas behandelen met laser als laatste optie omdat de UV-stralen terug herpes kunnen uitlokken, hij stelde wel nog een andere behandeling voor waarbij ze weer schrapen en dan puntjes prikken om dammetjes met betere hechting te creëren.

Is zon klein prikje in je vinger betrouwbaar qua bloedsuiker? En maakt t dan nog uit of je veel of weinig hebt gegeten?

En als de huisarts je bloeddruk meet door te luisteren, is dat altijd betrouwbaar?