Het grote medische vragen-topic #3

Ohjee heb de 4 weg gelaten. :joy:

1 like

Hahaha o gelukkig! Aspirine wordt eigenlijk niet meer echt geadviseerd voor pijn. Bedoel je misschien ibuprofen? Daar wil je liefst 6 uur tussen

1 like

Nee aspirine echt. Paracetamol deed niks. Dus even 2/3 dagen aspirine erin.

Oke ik heb echt iets raars. Sinds ongeveer 2/3 weken heb ik, als ik krab, echt ziek snel hele grote blauwe plekken. Het zit voornamelijk op mijn benen, ik heb daar ook vaak jeuk op de een of andere manier maar ik heb gewoon enorme plekken/bloeduitstortingen nu. Zou dit iets zijn om mee naar de huisarts te gaan, of gewoon afwachten? Iemand misschien weleens zoiets gehad?

1 like

@Pandabeer nou ik had gisteren weer consultatie, dit keer met de daadwerkelijke dokter (geen assistente!) en het is weer laseren af haha. Hij wilt nu toch eerst proberen met 3 maanden verbandlens om te kijken of het dan toch kan hechten door de tijd. Als dat niet werkt pas behandelen met laser als laatste optie omdat de UV-stralen terug herpes kunnen uitlokken, hij stelde wel nog een andere behandeling voor waarbij ze weer schrapen en dan puntjes prikken om dammetjes met betere hechting te creëren.

Is zon klein prikje in je vinger betrouwbaar qua bloedsuiker? En maakt t dan nog uit of je veel of weinig hebt gegeten?

En als de huisarts je bloeddruk meet door te luisteren, is dat altijd betrouwbaar?

Ja dat is de manier waarop iemand met diabetes over het algemeen ook de bloedsuikers controleert om vervolgens oa de hoeveelheid medicatie te bepalen. Wat je hebt gegeten heeft invloed op de hoogte van je bloedsuikers, niet zo zeer de hoeveelheid maar wel het aantal koolhydraten. Maar bij een gezond persoon zou die invloed gewoon binnen de normale grenzen moeten zijn.

Zo’n vingerprik is letterlijk de manier waarop ik hen gediagnosticeerd met diabetes type 1, assistente viel nog net niet van haar stoel af van de schrik van de uitslag en ben toen meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis.

4 likes

Bloeddruk wordt meestal gemeten met zo’n band om je arm , bedoel je de manier die hier beschreven staat? Lees alles over bloeddruk meten bij de arts | Hartstichting

Waarom twijfel je aan je arts?

Ja inderdaad met zo’n band en dan luisteren. Was nu een andere arts en die zei 120/80. Vorige keer bij mn eigen was ie iets hoger maar niet erg en dacht ze ook van de stress, zat toen niet relaxt daar.
Twijfelen aan de arts klinkt zo lullig en zo bedoel ik t ook niet. Maar meer dat ik niet geloof dat dit lijf geen hoge bloeddruk en diabetes heeft, die waarde was 5.9. Maar moet er maar op vertrouwen denk.

1 like

5,9 is echt een hele mooie waarde, zeker als je wat hebt gegeten (wat ik wel denk nav je vraag?) . Als je zelf echt reden hebt om te twijfelen, kun je eventueel vragen om het een keer nuchter te laten prikken of een hba1c te laten bepalen (via bloedprikken). Waarom kun je je niet voorstellen dat het niet zo is? Misschien herken ik bepaalde dingen, of juist dingen waarvan ik kan zeggen dat ze er in mijn ervaring niet bij horen.

Mijn bloeddruk wordt zowel door de internist als nu tijdens zwangerschap door de gynaecoloog ook gewoon met zo’n band en stethoscoop gecheckt trouwens. Is volgens mij redelijk de standaard manier.

Ja 2 jaar terug was t nuchter gemeten en toen dikke prima ook. Heb ook geen typische klachten maar gewoon algeheel niet oke en moe, maar kan ook veel andere oorzaken hebben in mijn geval. Meer gewoon van ik ben zo dik, t kan niet dat ik t niet heb. Maar blijkbaar dus wel.
Bedankt voor je antwoord.

Heeft iemand ervaring met een traagwerkende schildklier? Ik heb op TSH en FT4 bloed laten prikken. Mijn TSH-waarde is 4.97 (mijn huisarts heeft 4.5 als max), mijn FT4-waarde is 12.81 (10 is de ondergrens bij de huisarts). Maar mijn HA vindt het niet nodig dat ik nu al aan de medicatie ga en moet over 3 maanden weer bloedprikken. Ik heb een hele lijst vage klachten die echt wel passen bij een trage schildklier.
Ik vraag me vooral af hoe het bij anderen gegaan is. Ik weet namelijk niet zo goed wat ik er verder mee moet.

2 likes

Ja ik. Ik heb dit ook en kom nooit een steek verder omdat ze elke keer zeggen ‘oh dit is subklinisch, gaat vanzelf weer over’. Maar heb dus altijd zulke net iets te hoge waarden + die hele lijst klachten.

Edit: haha sorry hier heb je weinig aan behalve misschien herkenning.

1 like

Een bloeddrukmeter kun je zelf ook aanschaffen mocht je het zelf in de gaten willen blijven houden, ook voor in de toekomst. Ik check mijn bloeddruk ook 1 a 2 keer per maand (slik er ook medicatie voor) om zelf een beetje de controle te houden.

2 likes

Iets wat mij helpt bij oksels scheren en Yoga poses waar ik duizelig van word: goed je beenspieren aanspannen of een paar keer ‘pompen’ aka hard aanspannen tijdens het opstaan, dan pomp je wat bloed richting je hoofd. Dit is geen oplossing als er een medisch probleem onderliggen is.

2 likes

:frowning: Ook rot voor jou! Ik hoop in mijn geval dat mijn psychiater nog een rol kan spelen als de huisarts niets wil doen omdat met een trage schildklier mijn ADHD-medicatie anders/minder goed werkt.

1 like

Ja ik, en ik zou als ik jou was toch aandringen op een verwijzing naar een endocrinoloog. De waarden zeggen niet altijd alles, maar gaan toch over een referentiepunt heen en je voelt je niet goed.

5 likes

Sinds maandag heb ik last van m’n maag, alsof iemand er constant op drukt. Het wordt steeds erger, waardoor ik ook niet in slaap kan vallen. Ik heb dit al eens eerder gehad, maar m’n dokter kon niet vinden wat het nou was. Destijds heb ik omeprazol en paracetamol voorgeschreven gekregen. Na twee dagen helemaal niet te kunnen slapen, hebben ze me toen ook tramadol gegeven. Ook dat hielp niet.

Ben gewoon echt brak en op, maar overdag slapen gaat dus ook niet. De dokter denkt dat ik een virusje heb opgelopen, maar het is ook weer niet dat ik flink aan diarree zit. M’n ontlasting is wel wat zachter… Ben echt hopeloos aan het worden, wil zo graag m’n rust pakken en slapen :cry: Heb voor nu weer omeprazol en paracetamol voorgeschreven gekregen, maar het werkt niet, pfff.

Ben er weer hoor, ik heb ook altijd iets. Ik heb gisteren een nieuwe broek gekocht, niet gewassen en meteen aangedaan en nu heb ik dit. Ik kan het wegduwen en het jeukt niet. Wat moet ik nu weer mee?

Sorry beetje cursed foto

Ik heb dit zelf ook altijd als ik spijkerbroeken aan doe die ik nog niet heb gewassen, waarschijnlijk een allergie voor iets dat je er met de eerste was uit wast, dit trekt vanzelf weer weg!

1 like