Het grote medische vragen-topic #3

Dankjewel!! Ik doe dit eigenlijk allemaal wel omdat ik al vaker bekkenbodemfysio heb gehad, maar ik ga er nog beter op letten

1 like

Ik weet niet of het zozeer hypochondrie is of meer gewoon overbewust van je lichaam en door al die signalen/ervaringen snel in paniek? Het komt op mij als het laatste over, maar goed dat kan je psycholoog beter uitzoeken dan ik :joy:

Wat denk je dat hypochondrie is :rofl::grinning:

Dit zat ik zelf ook te bedenken tijdens het schrijven :joy: op een of andere manier zie ik een verschil maar weet ook niet goed te benoemen wat.

1 like

Hahaha

Ik denk dat wat @Hippe_kikker bedoelt echt wel wat anders is dan hypochondrie. Mn huisarts legde ook uit dat als er al een symptoom(in mijn geval pijn) is je in een soort van vicieuze cirkel kan komen omdat door je pijn je lijf in een bepaalde stand staat waardoor je ook weer meer alert bent en dus normale dingen opeens kan voelen terwijl je lijf of hersens dat normaal filtert als t ware. Zo voel ik in mindere tijden ook mn hart kloppen, en dat zijn dan geen hartkloppingen maar ik voel gewoon dat ie er zit en klopt. En in betere tijden voel ik dat ook echt minder. Denk ook niet dat ik per se hypochonder ben, maar ga over t algemeen van t ergste uit, dus ook bij dit soort dingen.

4 likes

En leg nu eens uit wat hypochondrie dan is…

3 likes

Erkennen dat je hypochonder bent was voor mij echt heel fijn. Ik zit hele dagen op thuisarts en hartstichting maar daardoor weet ik van vrijwel alle ziektes de signalen en ik weet heel goed wanneer je wel of niet moet bellen. Plus ik reageer in situaties na een val of weet ik het wat heel kordaat en goed, want ik weet heel veel. Misschien helpt dit jou ook? Ik heb er overigens ook pammetjes voor. Ik slik ze nooit maar het idee dat ik ze heb helpt al veel en dat is weer typisch iets voor een hypochonder.

1 like

Ik heb sinds een week erge last van de knippen (noem je dit zo?) die zijn gezet bij mijn bevallingen. Mijn kinderen zijn al 3 en anderhalf en ik heb nooit eerder last ervan gehad. Ik voel ze constant zitten, het steekt en jeukt. Kan ik hier iets tegen doen?

Ik kreeg er ook al meer last van. (Scheur helaas geen knip) en ik had CBD zalf in huis en sinds ik dat er op smeer gaat het supergoed!
Ook voor mijn aambeitje die ik heb sinds de bevalling.

1 like

Maar daar ging het hierboven niet over… Er werd een uitleg gegeven van je hebt
a. Hypochondrie of b. Het misinterpreteren van lichaamssignalen, terwijl… Dat is dus precies wat hypochondrie is.

Ik ben zelf psycholoog maar is goed

1 like

Joh ik reageerde alleen maar op de uitleg van @Hippe_kikker, die beschrijvend was van wat hypochondrie in wezen is. Heeft helemaal niks met jouw verhaal te maken

Vervelend dat jij er ook last van hebt. Kwam het ook zomaar uit het niets?
Van welk merk gebruik je de zalf? Heb nooit eerder ervan gehoord en door te google-en word ik ook niet heel veel wijzer.

Ja ook zomaar. En zelfs pas na 10 jaar! Heel gevoelig en jeuken.

Ik koop hier al mijn producten al jaren en ook deze balsem. Vast onderdeel in mijn medicijnkast. Heeft heel wat schaafwondjes verzacht o.a.

https://www.cbd-producten.nl/product/cbd-balsem-600mg-cbd/

Ik heb regelmatig schimmel en dan smeer ik miconidazol zalf van de drogist gewoon en is het met een paar dagen weg. Meestal zijn het dan ook rode plekjes.
Nu heb ik deze op m’n rug:

Heb al gesmeerd maar het wordt alleen maar groter volgens mij. Dit is toch ook gewoon schimmel?

1 like

Ja maar je pigment aanmaak is aangetast (het heet trouwens pityriasis versicolor wat je hebt). Ik kreeg van mijn huisarts een shampoo om te gebruiken (wel smeren ook en een nacht laten intrekken, en daarna als onderhoud tijdens het douchen gewoon gebruiken) ipv crème.

3 likes

moet ik de shampoo op mijn rug smeren? ik wil eigenlijk niet langs de huisarts en de witte vlek maakt me opzicht niet uit als het ooit maar een keer overgaat.
als het kan ga ik gewoon nog een paar dagen door met de schimmelcreme.

edit: heb al gelezen op thuisarts, ik kan gewoon afwachten.
denk dat het komt omdat ik teveel fiets en sport (zweet) en douche.

2 likes

Het is vrij hardnekkig dus ik ben bang dat je er met een paar dagen smeren niet vanaf bent maar proberen kan altijd. Een shampoo die je in de winkel kan kopen (staat vaak wel achter de toonbank bij de Etos etc) heet Selsun. Je moet die schampoo onverdund op je aangetaste huid smeren en dan een nacht laten zitten. Nadeel van deze shampoo is dat het echt best wel stinkt. Zou een oud shirt aan doen en een handdoek op je bed leggen. Dat moet je dan na een week herhalen als het nog niet weg is. En dat blijven doen tot het over is. Voordeel van die shampoo is wel dat het beter werkt en je makkelijker een groot oppervlakte kan smeren en daarna gewoon af en toe tijdens douchen gebruiken als het weg is om te zorgen dat het niet terug komt.

Wie is zijn behandelend arts? Heb je die al geprobeerd? Of is dat de mdl arts?

En veel sterkte natuurlijk, bizar pittig dat je dit alleen moet doen

1 like