Het grote medische vragen-topic #3

Exact dit had ik twee weken geleden. Het kwam en ging echt in golven. Drink altijd al super veel maar kreeg het echt niet weggedronken. Nu uiteindelijk toch een kuur en spijt dat ik niet eerder naar de dokter ben gegaan. Had me echt veel pijn en gedoe gescheeld.

1 like

Ik probeer het dan te onderdrukken/ op te lossen net d-mannose. Is gewoon te koop bij Bv Holland & B.arret. Is het enige wat werkt bij mij

4 likes

Ik heb sinds anderhalve week ongeveer het idee dat er vanaf de buitenkant op mn slokdarm/luchtpijp gedrukt wordt. Het gevoel zit aan een kant en t ene moment erger dan t andere. Heb geen problemen met slikken behalve dat ik dat gevoel voel. Nu moet ik over 3/4 weken sowieso weer langs de huisarts en vraag me af of t kwaad kan als t wel ā€œietsā€ is. En iets denk ik dan een tumor of aneurysma van mn halsslagader ofzo. Maar hoe groot is die kans en dat t binnen een paar weken de boel dichtduwt. Weet dat t waarschijnlijk door stress en spanning komt maar vind t toch eng en kan t niet loslaten.

1 like

Ik heb dit ook! Ik heb een periode echt veel blaasontstekingen achter elkaar gehad en zie dit al de ā€˜schade’. Ik denk inderdaad dat het een overactieve blaas is. Ik heb mijzelf best wel getraind en het gaat best goed. Ik heb niet altijd die vervelende aandrang en ik probeer het zo lang mogelijk op te houden. Maar soms ga ik wel te vaak naar het toilet en dan merk ik meteen wel weer die vervelende aandrang, kan ik het minder goed ophouden en ga ik vaker plassen. Ik ben er nooit voor naar de dokter geweest maar soms twijfel ik nog wel eens om naar een bekkenbodemfysio te gaan.

2 likes

Fijn dat het voor iemand herkenbaar is! Ik ga denk ik volgende week wel ff naar de huisarts. Heb nu buikgriep + ongesteld dus het is sowieso een zooi, ik kijk even of het aanhoudt

Ik heb dit door stress. Kan dan ook niets oo mijn keel verdragen van kleding. Het helpt mij soms om een beetje te zingen en te praten over waar ik stress van heb. En het gaat altijd weer weg, al kan dat wel een paar welen duren.
Maar dat gevoel kun je ook krijgen door omhoogkomend maagzuur, dus sowieso goed om even aan te kaarten.

3 likes

Ja ik denk ook dat dat t is, maar omdat zo duidelijk aan 1 kant zit. Maar ja ook weer van boven tot onder ongeveer dus dan is een tumor ook niet erg realistisch. Maar kan het niet loslaten, dus ga maandag wel even bellen en hopelijk kan ik dan nog langs voor vrijdag.

Bij mij maakte de aanpassingen die hier staan een best wel groot verschil:

2 likes

Ben je bekend met hypochondrie?
Beide zaken zijn zeer uitzonderlijk en het lijkt mij (als leek!) geen goed teken om meteen aan dat soort dingen te denken en het niet uit je hoofd te kunnen zetten.

1 like

Ja niet officieel en ook niet dat ik dagelijks/wekelijks denk iets te hebben, maar bij dit soort dingen dus wel. En mn logische verstand weet ook wel dat de kans heel klein is. Maar omdat je t continu voelt is t ook lastig loslaten.

Verwijzing voor de psycholoog is al op zak en zal dit ook wel aankaarten daar.

2 likes

Dankjewel!! Ik doe dit eigenlijk allemaal wel omdat ik al vaker bekkenbodemfysio heb gehad, maar ik ga er nog beter op letten

1 like

Ik weet niet of het zozeer hypochondrie is of meer gewoon overbewust van je lichaam en door al die signalen/ervaringen snel in paniek? Het komt op mij als het laatste over, maar goed dat kan je psycholoog beter uitzoeken dan ik :joy:

Wat denk je dat hypochondrie is :rofl::grinning:

Dit zat ik zelf ook te bedenken tijdens het schrijven :joy: op een of andere manier zie ik een verschil maar weet ook niet goed te benoemen wat.

1 like

Hahaha

Ik denk dat wat @Hippe_kikker bedoelt echt wel wat anders is dan hypochondrie. Mn huisarts legde ook uit dat als er al een symptoom(in mijn geval pijn) is je in een soort van vicieuze cirkel kan komen omdat door je pijn je lijf in een bepaalde stand staat waardoor je ook weer meer alert bent en dus normale dingen opeens kan voelen terwijl je lijf of hersens dat normaal filtert als t ware. Zo voel ik in mindere tijden ook mn hart kloppen, en dat zijn dan geen hartkloppingen maar ik voel gewoon dat ie er zit en klopt. En in betere tijden voel ik dat ook echt minder. Denk ook niet dat ik per se hypochonder ben, maar ga over t algemeen van t ergste uit, dus ook bij dit soort dingen.

4 likes

En leg nu eens uit wat hypochondrie dan is…

3 likes

Erkennen dat je hypochonder bent was voor mij echt heel fijn. Ik zit hele dagen op thuisarts en hartstichting maar daardoor weet ik van vrijwel alle ziektes de signalen en ik weet heel goed wanneer je wel of niet moet bellen. Plus ik reageer in situaties na een val of weet ik het wat heel kordaat en goed, want ik weet heel veel. Misschien helpt dit jou ook? Ik heb er overigens ook pammetjes voor. Ik slik ze nooit maar het idee dat ik ze heb helpt al veel en dat is weer typisch iets voor een hypochonder.

1 like

Ik heb sinds een week erge last van de knippen (noem je dit zo?) die zijn gezet bij mijn bevallingen. Mijn kinderen zijn al 3 en anderhalf en ik heb nooit eerder last ervan gehad. Ik voel ze constant zitten, het steekt en jeukt. Kan ik hier iets tegen doen?

Ik kreeg er ook al meer last van. (Scheur helaas geen knip) en ik had CBD zalf in huis en sinds ik dat er op smeer gaat het supergoed!
Ook voor mijn aambeitje die ik heb sinds de bevalling.

1 like