Het grote medische vragen-topic #3

Dit is ook mijn ervaring.

Het is soms even uitvinden wat werkt. Toen ik zwanger was, kreeg ik ceterizine, omdat mijn gebruikelijke levocetirizine niet uitgebreid getest is op zwangeren. Ik weer niet of het toeval was, maar ik kreeg vervolgens heftige hooikoortsaanvallen en netelroos, die alleen onderdrukt konden worden met prometazine. Daarna (inmiddels tweede trimester zwangerschap) heb ik maar weer levocetirizine gebruikt en sindsdien geen centje pijn meer. Terwijl wat betreft werkzaamheid er geen verschil zou moeten zijn tussen ceterizine en levocetirizine :woman_shrugging:

3 likes

Haha ja ik had in m’n zwangerschap desloratadine en verrijzing als combinatie nodig om het rustig te houden. Verschilt zoveel per persoon.

Ik heb vorige week een galblaasoperatie gehad en houd nu niks meer binnen. Is dat normaal? Heb echt mega diarree aanvallen, uberhaupt geen eetlust en ben ook misselijk. Ik ben intussen overigens wel aan het bellen erover ook, maar de poli is niet te bereiken.

1 like

Inderdaad richting een allergoloog zoals @Broodrooster zegt en ik zou je alvast inlezen over allergeen desensibilisatie. Ben ik erg tevreden over! Bij de allergoloog in het ziekenhuis was het hele komende jaar geen plek meer maar bij DC Klinieken wel. Ik heb een stuk minder last van mijn huisstofmijt en graspollen allergie.

2 likes

Mijn ervaring is dat het niet normaal is. Vooral blijven bellen!

Ik heb na mijn galblaasoperatie wel lang last gehad van misselijkheid, maar herken niet dat je niks meer binnen kan houden! Ik zou ook even met een arts bellen. Sterkte!

1 like

Normaal zouden de klachten na een week wel voorbij moeten zijn. Die diarree kan wat langer aanhouden maar het braken is wel gek. Heb je ook koorts of heel veel buikpijn? Bij koorts zou het een infectie kunnen zijn na de operatie en dan het heeft het we echt spoed, je zou daarmee zelfs naar de SEH kunnen gaan als de poli niet bereikbaar is. Een andere complicatie is dat je galgang niet helemaal goed is afgesloten met een klipje of dat er een gaatje is gemaakt en daarvoor zouden ze dat ook moeten herstellen.

Nee beide niet! Ik heb ze vandaag niet te pakken gekregen (uur in de wacht), morgen probeer ik het weer.

1 like

Ik ben behoorlijk verkouden en ik heb af en toe oorpijn. Ik hoor de hele tijd wat bewegen in mijn oor, kan ik er gewoon olie in doen om te kijken of het oorsmeer oplost, of kan ik dat beter laten?

1 like

Als je geen loopoor hebt kan het geen kwaad, maar de kans is groter dat je vocht achter je trommelvlies in je middenoor hebt en daar komt die olie niet vanaf buiten. Dan kan het helpen om neusspray of neusspoelingen te gebruiken zodat je neus goed vrij is, de buis van eustachius loopt tussen je neus en je middenoor, als je neus verstopt zit kan die buis niet goed ontluchten en dan blijft er vocht in je middenoor staan.

4 likes

Fijne tips dankjewel! Ik ga spoelen, hopelijk helpt dat.

4 likes

Ja dat heeft mij eens ontzettend geholpen toen ik ook echt doof was na een verkoudheid en sindsdien ben ik fan. Als je goed verkouden bent kan er echt veel smerigheid uit je neus (en holtes) komen.

Mijn vriend heeft net mijn rug even gecontroleerd op moedervlekken. Ik kan dat zelf net niet goed zien/beoordelen, maar hij heeft foto’s genomen van de moedervlekken die hij afwijkend vond. Nu zit er eentje bij die er inderdaad niet goed uit ziet (‘uitgelopen’ vorm, meerdere kleuren, wat dikker). Ik ga nu gewoon een afspraak plannen bij mijn huisarts, en love mijn huisartsenpraktijk, maar ik zie zo tegen het gedoe op. Ik heb er al eerder moeten laten weghalen en die waren gelukkig nooit kwaadaardig, dus ik maak me geen zorgen verder

1 like

Is er iemand die ik een privĂ©berichtje mag sturen met een uitslag die m’n baby op haar onderrug heeft die daar misschien wat zinnigs over kan zeggen? Anders ga ik wel naar de dokter maar kan natuurlijk maandag pas

Is er iemand hier anesthesist en zou ik privé wat vragen mogen stellen over een narcose die niet goed gegaan is? Ik heb er ook al met mijn hoofdbehandelaar over gesproken maar heb nog wat vragen.

Weet iemand hoe vaak een kind onder volledige narcose mag? Indien noodzakelijk begrijp ik dat een narcose gegeven wordt. Bij ons gaat het om een niet direct nodige ingreep en we zijn aan het afwegen wat wijsheid is. Dochter was 2 maanden bij de eerste volledige narcose en zou dan nu 2 jaar zijn. Ik ga dit uiteraard nog aan de behandelend arts vragen, maar zou er graag in het weekend over na willen denken.

Ik ben geen anesthesist, maar wat moet dat moet. Ik ken een kind dat al 27 noodzakelijke operaties heeft gehad voor z’n 6e, die doet het nog.
Ik denk niet dat tijdsduur tussen de operaties per se heel veel uitmaakt (tenzij het om uren of dagen gaat).

Dit. Bij hele kleine babietjes wachten ze geloof ik wel altijd 7 dagen voor de volgende narcose maar weet de redenatie daarachter niet precies. Kan ook te maken hebben het risico en de complexiteit van de OK op die jonge leeftijd en niet per se narcose

Bedankt voor de tip! Ik woon alleen niet in NL, dus ben ook niet aangesloten bij een Nederlandse zorgverzekeraar

1 like

Yes! Voor mij werkt bv een fluticason neusspray goed en die kan je alleen op recept krijgen.

1 like