Het grote medische vragen-topic #3

Heeft iemand hier verstand van leucocyten? En waarde van 2.1 en mogelijk nog lager? Moet ik mij zorgen maken? Huisartsen zijn met vakantie.

En kan dat negatief effect hebben op je menstruatie cycles?

1 like

Het is laag, daar wil je wel een verklaring voor (kan superonschuldig zijn, ook véél minder vaak iets serieus), maar dat is onmogelijk hier allemaal uit te pluizen, daarvoor moet je met de huisarts verder.
Leukocyten hebben zelf geen invloed op je menstruatiecyclus, maar als ze laag zijn bijvoorbeeld omdat je net een enorme infectie hebt gehad dan kan wel die infectie een effect hebben op je cyclus, beide symptomen van hetzelfde probleem dan.

4 likes

Dit soort tabletten worden door heeel veel mensen al heel lang gebruikt dus ik zou me niet teveel zorgen maken over (ernstige) bijwerkingen.

Kende je deze al? Wordt ook wel gebruikt om te kijken of een scopie wel niet/ niet wenselijk is en ik zie ook wat staan over medicatie.

Dank je wel voor de geruststelling, en dank je voor de link! Ik ga die even op mijn gemak doen morgen :blush:

Wat ik gewoon zo gek blijf vinden is dat ik nooit last had van maag of maagzuurklachten, tot in m’n zwangerschap. Al hebben dat er wel meer natuurlijk. Alleen is het bij mij gebleven.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik werd vorige week vrijdagavond op gebeld door de huisartsenpost met de mededeling dat de uitslagen van het bloedprikken niet goed waren. En in het speciaal dus mijn witte bloedcellen. Ze nog lager waren dan de laatste keer dat ik was wezen bloedprikken (2.1 uitslag was van afgelopen juli). Kreeg verder geen gedetailleerde info want dat was aan mijn huisarts om aan mij mede te delen. En hele vragenlijst kreeg over hoe ik mij lichamelijk voelde en meerdere keren de vraag of ik echt geen koorts had. Want dan moest ik direct naar het ziekenhuis komen.

Ik had het naast mij neergelegd tot begin deze avond omdat mijn menstruatie na 17 dagen weer begonnen was. En ik mij afvroeg of dat misschien dus met elkaar verbonden is. Waarvoor ik onder controle bij de gynaecoloog loop omdat ik nu al 2 jaar zeer onregelmatige menstruatie cyclus heb. En op Google ging zoeken dom idee! Dus was een beetje in paniek.

Maar zover ik weet heb ik geen infecties gehad afgelopen periode. Zit niks op dan tot volgende week maandag te wachten.

Ik heb een middenrifbreuk en moet gewoon levenslang pantoprazol 40mg, 1 of 2 keer per dag naar eigen inzicht nemen. Daarbovenop soms nog omeprazol 40mg als ik even snel verlichting nodig heb. Er is nooit iets gezegd over bijwerkingen of dat ik dit niet voor altijd kan blijven nemen.

2 likes

Ik heb dit ook, tijdens m’n zwangerschap heel erg en daarna bleef het. Heb ook dat onderzoek gehad voor die darmbacterie, waar niks uit kwam.

Bij mij verergert het door druk op de buik (zowel met sporten als met te veel kracht zetten bij naar de wc gaan). Daarnaast ben ik toch voedsel gaan bekijken en het lijkt erop dat ik niet goed tegen ui kan.
Geheel ongevraagd advies, maar bij mij heeft het letten op deze twee dingen de situatie wel echt heel erg verbeterd en heb ik er nu heel weinig last van.

Ik snap je zorgen, misschien helpt het je de mogelijke bijwerkingen van de maagzuurremmers op een rijtje te zetten en de mogelijke gevolgen van constant maagzuur wat omhoog komt voor je slokdarm, maar bv ook je gebit (met bv de arts?). Zodat je je dan prettiger voelt bij het gebruik ervan?

Mijn gebit heeft echt geleden tijdens zwangerschap door het vele maagzuur. Zelfs de tandarts schrok van de zomer hoe spontaan de gaatjes op kwamen zetten. Ene afspraak nog niks te zien, 2/3 weken groot gat en dat echt meerdere malen zo. Heb de tandarts bijna net zo vaak gezien als mn gyn (en ik heb een medische indicatie dus kwam daar ook veel). Denk als ik al mijn tandartsrekeningen van 2022 bij elkaar optel ik me rot schrik van het totaal. En ben nog niet klaar want vlak na nn zwangerschap controle gehad en weer 3 gaatjes (waarvan 2 heel zichtbaar die er 2 weken voor mn bevalling nog niet zaten, want toen ben ik daar nog geweest). Nu is dit natuurlijk n=1, maar tandarts geeft wel aan dat het maagzuur grote boosdoener is).

Jeetje dat klinkt ook heftig. Dus dan kwam het bij jou echt helemaal terug tot in de mond? Dat is bij mij niet zo. Op een hele enkele keer na. Meestal blijft het branden in de slokdarm. Ben onlangs nog bij de tandarts geweest en alles was goed, die had dat na 2,5 jaar dan wel moeten zien denk ik. Heb jij het ook gehouden na je zwangerschap of was het bij jou daarna wel weg?

Dat op een rijtje zetten vind ik wel een goed idee. Want ik kreeg van de huisarts ook het idee dat het maagzuur an sich slechter is dan de medicijnen. Ik ben gewoon koppig en bang voor medicatie haha

1 like

Ah ja, hetzelfde dus! Is er bij jou ooit zo’n scopie gedaan? Ik krijg het idee dat je dan meer klachten moet hebben dan maagzuur alleen.

Ik kan zelf echt nog geen verband ontdekken. Het enige dat wel enigszins werkt is cola, dat neutraliseert de boel. Maar daar ga je ook geen liters van drinken. Ui zou op zich niet gek zijn, want daar reageert alles altijd wel heel erg op. Dat kan ik eens in de gaten gaan houden, thanks!

Is bij jou die middenrifbreuk vastgesteld met een scopie? Vervelend dat je zoveel moet slikken, maar wel ‘goed’ om te horen dat dat dus niet schadelijk lijkt te zijn. Ben wel een stuk gerustgestelder nu wat betreft het slikken van deze medicijnen, dus blij dat ik het even hier heb geplaatst!

2 likes

Dit is even een andere vraag maar ik zie op tiktok vaak dit voorbij komen, even in een spoiler want dit gaat over abortus/miskraam, inclusief (niet heel schokkende) afbeeldingen.

TW:miskraam

What a pregnancy actually looks like before 10 weeks – in pictures | Abortion | The Guardian

Ik zie dit dus steeds, maar ik snap niet zo goed wat je ziet. Want ik ben net 15 weken zwanger en met 10 weken zag je echt al een spartelend minikindje, maar dat zie je hier niet? Ik neem aan dat ze met tissue ook het embryo bedoelen, toch? Ik wil hiermee verder niks over abortus zeggen trouwens, want voor mij is dat niet gerelateerd.

1 like
TW miskraam

Ik weet niet hoe snel een embryo zich ontwikkelt, maar onderaan het artikel staat (volgens mij) dat er voor 9 weken geen embryo waarneembaar is. Misschien dat het daarna gewoon heel snel ontwikkelt.

Ik heb zelf een miskraam gehad met 13 weken en dat was in elk geval wel echt al een kindje, met alle ledematen, vingers, een beginnend gezichtje etc.

3 likes

Ik snap deze plaatjes zelf ook niet zo goed.

Heb bij mijn miskraam van 9+5 echt een roze embryootje gezien dus klopt wel wat jij denkt hoor. Misschien zijn dit plaatjes na Curettage? Of lege vruchtzakjes?

2 likes
Ook over miskramen

Ik vind dit een beetje misleidend, ze schrijven wel steeds in de beschrijving ‘gestational sac’, dus vruchtzak, maar volgens mij hebben ze hier of het kindje verwijderd, of er is nooit een kindje ontwikkeld.
Ik heb een miskraam gehad van een kindje dat is gestopt met groeien bij 8 weken 6 dagen en dat was qua vruchtzak inderdaad wel ongeveer zo, maar daarin zat dus een kindje ongeveer zo groot als de top van m’n duim met armpjes en beentjes.

Edit: geen mening over abortus trouwens, dit was heel gewenst dus ik noem het een kindje, maar je kan het ook weefsel of iets dergelijks noemen

1 like
Samenvatting

Oké dan begrijp ik het iets beter.

Heel naar voor jullie trouwens, ook @anon37686689 en @the.rebel.club.

Jammer dat deze desinformatie/misleidende informatie dan zo wordt verspreid.

Voor mij zegt het trouwens ook niks over abortus, zoals ik al zei. Dat gaat voor mij over andere zaken dan of de embryo er al uit ziet als een baby of wat dan ook.

5 likes

Nee dat viel dus eigenlijk heel erg mee. Wel eens hoor dat ik het echt opboerde, maar echt niet heel de zwangerschap dagelijks ofzo. Tweede zwangerschap een aantal weken wel trouwens, ben er toen echt ziek van geweest. De echte problemen zijn bij mij dit jaar in mijn 3e zwangerschap opgetreden, na zwangerschap 2 vroeg mijn (nieuwe, dus ze kende het verhaal niet) tandarts wel of ik veel had gespuugd (ja 1e zwangerschap met name de laatste weken) of veel maagzuur had gehad (ja met name de 2e zwangerschap echt ziek van geweest aan het einde), want dat zag ze aan mijn achterste kiezen.

Denk vooral opeenstapeling van al die dingen bij elkaar en dus langdurige blootstelling eraan.

1 like

Het klinkt inderdaad soortgelijk! Ik vind dat idee van ernstige dingen uitsluiten met een ontlastingonderzoek ook nog wel iets om aan te kaarten. Nu hebben ze alleen gecheckt op die helicobacter bacterie, maar als ze mij op die manier kunnen geruststellen dat het in ieder geval niets ernstigs is
 naja we gaan het meemaken. Heb vandaag in ieder geval maar wel de medicijnen goed gebruikt en heb dus inderdaad ook nergens last van nu.

2 likes

Iemand hier ervaring met een peesontsteking?

Ik heb een peesontsteking op mijn enkel, onder de binnenste knobbel. De eerste paar dagen deed het ongelooflijk veel pijn, ik kon er niet op staan en heb een paar keer moeten huilen van de pijn. Die pijn en de zwelling is nu grotendeels weg, maar ik voel nog altijd dat het niet ok is. De huid ziet er op die plaats ook anders uit, gekleurd en blauw. Ik doe het rustig aan, probeer niet te veel stappen te zetten, leg steeds mijn voet naar omhoog, neem ontstekingsremmers volgens doktersvoorschrift, leg koudecompressen erop, draag een steunverband
 maar het blijft zo. Ik word er echt gek van.

Heeft iemand tips om de genezing te bevorderen? Of ervaring hiermee, hoe lang duurt zoiets?

Mijn tip: maak een afspraak bij een fysio, die kan het goed beoordelen en je oefeningen geven zodat je het niet overbelast maar wel goed beweegt. En laat nooit iemand een injectie in je pees zetten!

2 likes