Oh fijn! Heb je er lang last van gehad? Ik las op de site van thuisarts dat het iets van 2/3 dagen duurt. En ziet het er oké uit? Want ze snijden de zijkant van je nagel weg en dat komt niet meer terug. Dus ik vraag mij ook wel af hoe dat cosmetisch eruit ziet?
Enige wat ik voelde was opluchting en verder helemaal geen last gehad. Heb het toen wel in de zomer laten doen, slippers aan.
In het begin zag het er wel raar uit! Maar nu zie je er niks meer van.
Is er iemand hier met weke delen reuma, of die hier iets van weet vanuit vakgebied?
Ik kijk het nog even aan en anders idd toch maar langs de huisarts. Het is op zo’n irritante plek, ik krab bewust niet want dan wordt de jeuk nog erger, maar doordat m’n broek en schoenen er steeds langs gaan gaat t alsnog jeuken
Fibromyalgie noemen ze ook wel “weke delen reuma” dus als je dat bedoeld dan ja, die diagnose heb ik ook.
Jup, ook diagnose fibromyalgie
En @Hippe_kikker ohh is dat toch hetzelfde ja? Ik lees op de ene site dat fybromialgie weke delen reuma is en op andere dat het op elkaar lijkt maar toch een ander iets is.
Naja mag ik (1 van) jullie binnenkort een pb sturen als ik vragen heb? Heb nu na 7 jaar klachten eindelijk een verwijzing naar reumatoloog en zit met veel vragen maar ben er nu even te moe(deloos) voor om ze te stellen
Yes mag! Ik dacht dat het twee termen voor hetzelfde waren, maar ik begin nu ook te twijfelen
Is het beter om salbutamol in een pufje preventief nemen? Dus voor je echt benauwd bent, op gezette tijden? Of alleen als je al benauwd(er) bent?
De huisarts zei alleen als je benauwd bent maar de arts op de SEH zei net preventief, dus misschien weet iemand het hier.
Volgens mij is dit ventolin wat luchtwegverwijdend is en gebruik je dit op benauwde momenten. De preventieve pufjes bevatten een ontstekingsremmend iets en daarom werken ze ook preventief (maar degene die jij noemt is dat volgens mij niet)
Ah dat klinkt logisch ja! Misschien heb ik het dan wel verkeerd begrepen, thanks
Ik heb dit toevallig vandaag ook gekregen en mijn HA zei dat het niet preventief werkt. Dus nemen als je last hebt.
In Nederlands gebruiken ze wel dezelfde term.
Maar je mag bij een pb sturen hoor!
Ik heb de diagnose 12 jaar geleden gekregen. Maar 4 jaar geleden ook FNS en die heeft wat meer de overhand tegenwoordig.
Fijn, dank je!
Wat is FNS?
Als je bijvoorbeeld altijd bij het fietsen door de kou benauwd krijgt, kan je hem al vooraf nemen ipv als je al benauwd bent. In die zin kan je het preventief nemen.
Als je asthma hebt, is het vaak goed om onderhoudsmedicatie te gebruiken, daar zit een ontstekingsremmer in (en vaak ook een langwerkende verruimer). Mocht je hem vaak en langer (enkele maanden) nodig hebben, is dat wel een reden om eens via de huisarts longfunctie te doen en anders naar de longarts voor testen die de huisarts niet kan aanvragen.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!! Longfunctie en andere testen staan inderdaad gepland (bij de longarts). De salbutamol is nu even om te overbruggen.
Klinkt als een strak plan! Als je nou nadat je de longarts gesproken hebt nog veel vragen hebt, kan je vragen naar een afspraak met een longverpleegkundige. Die hebben vaak wat meer tijd, praktische benadering en een heldere uitleg.
Functioneel neurologische stoornis.
Als ik moe ben of overbelast gaat de aansturing naar mijn zenuwen moeizamer en dan gaat lopen lastiger, praten tintelingen etc.
@ZusjevanJoost ik heb iets soortgelijks gehad inderdaad. Heb het even niet meer helemaal helder want is 2014/2015 geweest. Veel tussentijdste bloedingen en bloedingen na vrijen maar goede uitstrijkjes, negatieve soatesten etc. doorverwezen naar gyn voor een echo. Ook iets met dun en gevoelig baarmoederslijmvlies door jarenlange hormonale anticonceptie idd. Zij heeft toen alles goed gecheckt en alles zag er goed uit, vond dat wel een fijne geruststelling.
Oplossing voor de tussentijdse bloedingen was bij mij uiteindelijk het stoppen met hormonale anticonceptie, ben daar toen 4-5 maanden helemaal mee gestopt en alleen condooms gebruikt, toen mirenaspiraal maar ook daar kwam het na verloop van tijd weer terug, wel nog minder heftig. Bloedverlies na vrijen is altijd wel wat gebleven, tot ik zwanger werd.
Ik heb last van kleine scheurtjes bij m’n vagina ingang na de seks die ook wat bloed afgeven. Tip van de arts: goed laten helen tussendoor en that’s it . Heb je al eens gekeken na de seks? Bij mij zje je het best duidelijk. Het zijn alleen geen echte druppels bloed ofzo, maar het bloedt wel (lekker duidelijk).