Het grote medische vragen-topic #3

Heb hier nog steeds last van! Voelt alsof er koude vloeistof door mijn huid heen loopt en dan wordt de huid helemaal gevoelloos, tot ik weer zit. Daarna gaat het dus tintelen en begint het gevoelig te worden. Zo eng! Ik smeer al voltaren en slik magnesium, vitamine d en b12 maar het helpt niet. Morgen dus naar de HA maar ben echt bang dat het een bloedklont ofzo is (hypochonder)

Ja ik! Mijn ervaring is dat het ook voor een groot deel genetisch is én in de tijden van mijn zware bloedarmoede had ik heel heftige menstruaties. Dat was echt mijn nr. 1 reden. Wellicht jij ook? Nu menstrueer ik niet meer en is mijn ijzer nog steeds laag (op het randje zeg maar) en ik eet geen vlees. Maar mijn vader bijv. wel en zijn ijzer was op een gegeven moment zo laag dat ze dachten dat hij iets aan zijn hart had! Dus ik denk dat het ook een kwestie van aanleg is? Irritant he! Ik vind die pillen zo vervelend (vergeet ze ook altijd lol).

2 likes

Hoe was het bij de huisarts?

4 likes

Waar op je bovenbeen zit het precies? Hier ongeveer?

Klinkt een beetje als Meralgia Paresthetica namelijk.

3 likes

Ik slaap al sinds begin dit jaar erg slecht, veel wakker, inslapen gaat goed. Heb al veel geprobeerd, niets helpt. Ik ben bekend met chronische pijnklachten in m’n rug, daar zal het ook wel iets mee te doen hebben. Nieuw matras, ander dekbed, geen schermen, geen koffie na 12.00, noem het maar op. Nou ben ik een week oxazepam aan het slikken en zelfs dat helpt me de nacht niet door.
Ik ben een beetje ten einde raad. Iemand hier die misschien andere inzichten heeft?

1 like

Heeft iemand een tip qua pijnstilling van de drogist tegen menstruele migraine? Ik heb nu al 2,5 dag hoofdpijn en word echt gek. Wat ik ook slik, het gaat maar niet weg.

1 like

Verzwaringsdeken een optie? Ik slaap daar echt superfijn mee!

1 like

Wat heb je al geprobeerd en heb je medicatie gecombineerd?

Paracetamol en een paar diclofenac verspreidt over de dagen. Ik heb dit alleen tijdens menstruaties en omdat ik de pil doorslik is dat gelukkig maar eens in de 8 maanden of zo.

1 like

Ja, heb ik geprobeerd, ik duw m s’nachts steeds weg omdat ik niet kan draaien :confused:
Na een paar dagen werd ik het zat. Misschien moet ik het langer volhouden?

Naproxen is bij mij het enige wat enigszins helpt bij heftige hoofdpijn

4 likes

En neem je ze consequent, in de juiste dosis en juiste frequentie?
Zou sowieso de paracetamol op vaste momenten doen, 4x per dag 2 stuks
Diclofenac ben ik niet zo in thuis (meer ervaring met ibuprofen), maar je mag max 75mg per dag zie ik dus daarvan zou ik ook op vaste momenten 3x per dag 1 stuk van 25mg doen
En dus beide, paracetamol kun je gewoon continueren!

Goede spiegels opbouwen is echt het belangrijkste, als je af en toe iets neemt, en dan ook in een te lage dosering kun je weinig zeggen over of het helpt. Bekendste voorbeeld: mensen die bij pijn 1x 1 paracetamol nemen en dan zeggen dat paracetamol voor hun niet werkt.

Veel sterkte iig!

4 likes

Oxazepam is niet de meest logische keus voor het slapen, dan liggen middelen als temazepam, zopiclon en zolpidem meer voor de hand. Maar (en dat is een hele grote maar), enige indicatie hiervoor is eigenlijk om dit kortdurend te gebruiken om iets te doorbreken. Als je echt niet meer slaapt en er volledig hopeloos van wordt kan het soms voor 1 week gegeven worden om te resetten zegmaar. Maar langdurig en zonder plan gaat het je slaapproblemen niet oplossen.

Er zijn goede effecten van CGT-i, een kortdurende therapie voor slaapproblemen. Je kunt je huisarts vragen of hij je daarvoor kunt doorverwijzen of dat de POH-GGZ er ervaring mee heeft.

Als dat niet werkt zou je opnieuw met je huisarts kunnen overleggen over medicamenteuze opties, maar dat is dan ‘offlabel’ (dus medicijnen die eigenlijk voor iets anders worden gebruikt maar als bijwerking slaperigheid hebben), zoals bv lage dosis mirtazapine of quetiapine. Dat zijn middelen die je vaak ook op de iets langere termijn kunt gebruiken. Maar die hebben ook weer bijwerkingen natuurlijk.

En wat ook nog mee kan spelen: wat is de reden voor je slaapproblemen? Het is bijvoorbeeld ook een symptoom van depressie, en dan is de beste behandeling om de depressie te behandelen en verminderen de slaapproblemen daardoor.

Tot zover mijn college :joy:

4 likes

Wij gebruiken quetiapine en mirtazapine ook wel als slaapmedicijn, maar ik dacht dat dat juist hielp bij inslapen en niet per se bij doorslapen toch?

1 like

Wat voor mij werkt is een dik winterdekbed en dan wel het raam open. Frisse lucht maar toch warm liggen. White noise aan op telefoon maar telefoon niet binnen handbereik.

2 likes

Ibuprofen kan ik niet zo goed tegen, vandaar dat ik voor menstruaties diclofenac op recept heb. Normaal werkt dat wel maar weet niet waarom het dit keer zo heftig is. M’n vriend heeft net Excedrin voor mij gekocht, daar las ik positieve dingen over. Ben benieuwd.

Die wilde ik je ook net tippen. Hielp bij mij altijd goed.

3 likes

Quetiapine geeft juist best nog lange sedatie, dermate dat mensen zich soms overdag ook nog groggy voelen en dan dus alsnog moe zijn ook al slapen ze wel.

Richtlijnen stappen ook een beetje af van de scheiding tussen inslaper en doorslaper volgens mij en ook al heeft een patiënt met name doorslaapproblemen ben ik toch terughoudend met medicatie (benzo’s dan) met lange halfwaardetijd. Om bovenstaande reden maar ook omdat je dan weer niet mag rijden sochtends. Volgens mij zijn de nieuwe ideeën een beetje dat als je met medicatie goed inslaapt dat vaak ook invloed heeft op het doorslapen. En als het snel op de Tmax zit zegt het natuurlijk ook weer niet dat het ook een korte halfwaardetijd heeft, dus soms werkt het vooral met inslapen maar werkt het ook nog wel door in de rest van de nacht.

Maarja, dat is de theorie, in de praktijk is het soms zo onlogisch allemaal haha. Heb mensen die snel inslapen op quetiapine en de volgende dag niets merken en dus helemaal tevreden zijn. Maar ook mensen die niets merken op de slaap maar wel de hele dag gesedeerd zijn :grimacing:

6 likes

Wow bedankt voor je reactie! Ik heb chronische pijn in m’n rug en daardoor word ik wakker. Ik reageer heel minimaal op medicatie, altijd al gehad. Waar m’n vriend lam ligt op een oxazepam merk ik daar echt weinig van bijv. Ik zal de huisarts vragen voor iets anders en ga even opzoeken wat jij noemde, CGT-i, .
Ik heb wel nog temazepam en zolpidem liggen van eerder maar zoals ik al ergens noemde, ik ben er ook wel een beetje angstig voor.

1 like

De huisarts wist het niet zo goed. Later pakte ze de website thuisarts erbij en kwam inderdaad bij de link van @the.rebel.club terecht. Ze denkt ook dat dat het dan waarschijnlijk is en ik moet over een maand terugkomen als het niet weg is. Of als het gebied op de huid gaat uitbreiden/ pijn gaat doen eerder aan de bel trekken.

1 like