Quetiapine geeft juist best nog lange sedatie, dermate dat mensen zich soms overdag ook nog groggy voelen en dan dus alsnog moe zijn ook al slapen ze wel.
Richtlijnen stappen ook een beetje af van de scheiding tussen inslaper en doorslaper volgens mij en ook al heeft een patiënt met name doorslaapproblemen ben ik toch terughoudend met medicatie (benzo’s dan) met lange halfwaardetijd. Om bovenstaande reden maar ook omdat je dan weer niet mag rijden sochtends. Volgens mij zijn de nieuwe ideeën een beetje dat als je met medicatie goed inslaapt dat vaak ook invloed heeft op het doorslapen. En als het snel op de Tmax zit zegt het natuurlijk ook weer niet dat het ook een korte halfwaardetijd heeft, dus soms werkt het vooral met inslapen maar werkt het ook nog wel door in de rest van de nacht.
Maarja, dat is de theorie, in de praktijk is het soms zo onlogisch allemaal haha. Heb mensen die snel inslapen op quetiapine en de volgende dag niets merken en dus helemaal tevreden zijn. Maar ook mensen die niets merken op de slaap maar wel de hele dag gesedeerd zijn ![]()