Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb niet per se een vraag hoor maar ik zit wel ergens mee. Een tijdje geleden (eind sept) had ik geplaatst dat ik veel moest plassen, toen had ik bloed geprikt, was niks aan de hand en toen ging het ook wat beter. Nou twee weken geleden ofzo merkte ik weer dat ik meer moest plassen en het begint echt super irritant te worden. Ik moet eigenlijk de hele dag. En als ik bijvoorbeeld op school ben, of met vriendinnen of wat dan ook dan kan ik het wel inhouden maar thuis gaat dat gewoon niet. Dan ga ik makkelijk elk half uur. Ik drink ook helemaal niet veel dus ik snap ook echt niet waar het vandaan komt. Ik heb altijd al blaasklachten gehad maar dit is echt wel heel erg irritant. Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn cyclus lag of zo, want er zaten dus exact 4 weken tussen waarin ik geen last had maar nu is het alweer twee weken aan de gang. Echt doodvermoeiend gewoon.

In mijn geval verloor ik bloedstolsels ter grootte van mijn vuist en lekte ik door alles heen met 5 minuten, dus dat was erg extreem. Maar nu helemaal niet meer en het blijft toch aan de lage kant! Ik krijg dan altijd last van onrustige benen… had laatst bloed laten prikken, ijzer was wat laag maar HB nog goed. Maar kreeg later toch ijzertabletten voorgeschreven i.v.m. andere klachten.

Maar in principe hoeven die niet. Ik probeer wel wat te letten op ijzer (eet ook geen vlees) en dingen als roosvicee ferro. Vind die tabletten namelijk mega onhandig en vergeet ik gauw. Sommige mensen zijn er wat gevoeliger voor dan anderen denk ik. Heb hetzelfde als jij: na zo’n kuur daalt het vaak snel weer. Nu niet meer zo snel als vroeger maar heel langzaamaan. Heb geen tips verder, behalve extra ijzer toevoegen aan eten (spinazie, minder koffie, ferro drinken). Het is echt irritant!

1 like

Ik neem gentle iron pillen op advies van de huisarts en verloskundige. Minder heftig dan ijzer pillen maar hogere dosering dan roosvicee. Zou je nog naar kunnen kijken! Ik neem ze van Solgar maar zie dat Holland&Barrett ze ook heeft met nu tweede product 1 euro

1 like

Ik heb dit dus een poos 's nachts gehad. Dan werd ik echt 6 keer wakker om te plassen. Een vriendin van me zei toen dat het juist kwam omdat ik ook te weinig dronk. Ze zei iets over dat je lichaam voorkomt om uit te drogen. Sinds ik er op let en meer drink is het wel verminderd in elk geval!

2 likes

Ja daar had ik ook wat over gelezen. Ik doe echt mn best om bij te drinken maar dat voelt zo dubbel en vreemd. Ga thuis mn fles maar bijvullen!

1 like

Ja vond ik ook haha. Ik heb nu zelfs een glas op m’n nachtkastje staan haha. Op het werk vergat ik gewoon ook te drinken, ik probeer daar nu heel erg bij stil te staan, ben een slechte drinker :joy:

2 likes

Ja heb ik ook heel erg maar ik had nooit plasklachten zo erg als dit :sweat_smile: na hoe lang was het bij jou over? Het beinvloedt echt mijn leven momenteel

1 like

Dat is wel vervelend! Ze zei het twee weken terug tegen me en vrij snel merkte ik wel verschil. Bij mij was het alleen dat ik overdag niet echt hoefde en 's nachts juist wel alsof ik het al uren ophield. Hopelijk helpt het bij jou ook, dat gevoel is zo naar

1 like

Nou laten we hopen dat het vanmiddag beter gaat

5 likes

Ik hoop het ook voor je! :blush:

1 like

Ik ben dus sinds iets langer dan een maand met een nieuwe baan begonnen waarbij ik nog meer zit op een dag dan voorheen. Ik doe nu vijf dagen zittend kantoorwerk maar sport daarnaast zo’n drie keer per week (krachttraining) en fiets en loop dagelijks. Nu merk ik iedere dag dat ik na een tijdje enorm last krijg van mijn gewrichten, met name mijn knieĆ«n en ellebogen. Kan dat wel linken aan dus nog meer achter een bureau zitten maar het valt me eigenlijk een beetje tegen hoeveel pijn het doet. Kan er als ik 's avonds in bed lig ook nog wel erg last van hebben. Ik doe dus fitness dus ik zou zeggen dat ik niet mega zwakke gewrichten heb (squats, bicep curls…).

Is dit herkenbaar voor iemand? Gaat het uit zichzelf weg, of kan ik oefeningen doen of extra supplementen slikken oid?
Edit: ik stel altijd wel bureaustoel en waar mogelijk het bureau in op mijn lengte.

Ik heb een paar jaar geleden last van mijn gewrichten gehad. Vooral in mijn handen en vingers. Het was in de winter en toen ben ik vitamine d gaan slikken en na een tijdje ging het weg. Nu slik ik al een paar jaar vitamine d en ik heb er ook nooit meer last van gehad. Ik weet niet 100% zeker of dit echt de oplossing was want ik ben er ook nooit voor naar de huisarts geweest.

1 like

Hmm, vitamine d3 slik ik al! (Ook vitamine c en magnesium trouwens). Ik heb er inderdaad ook af en toe last van in mijn handen. Nou, misschien dat het over een tijdje alsnog weggaat door die vitamine d.

Ik link pijnlijke knieen en ellebogen niet meteen aan bureauwerk of meer stilzitten eigenlijk. Het kan ook toeval zijn dat het toen is begonnen, misschien is er een andere oorzaak?
Heb je de klachten symmetrisch aan beide kanten tegelijkertijd? Heb je pijn bij beweging, of juist stramheid wanneer je een hele tijd hebt stil gezeten?

Mijn knieƫn zijn wel ongeveer gelijk qua pijnlevel, maar mijn rechterelleboog (muisarm) is vaak wel wat pijnlijker dan links. Ik beweeg meestal ieder uur wel even (traplopen, van kamer wisselen), en de pijn komt gedurende dag opzetten en blijft aanhouden of ik nou beweeg of stilzit (of een vruchteloze poging doe het weg te wrijven, haha).

Heb je al eens een werkplekonderzoek gehad vanuit je nieuwe werk? Dan kan er iig voor gezorgd worden dat je bureau en de accessoires optimaal zijn ingesteld op jou lichaam zodat je de juiste houding kunt aannemen. Knieklachten door zittend werk komen mij ook niet bekend voor maar ik ben geen arbo arts haha

2 likes

Hmm nee, ik vraag me ook af of er zoiets bestaat binnen mijn bedrijf! We werken namelijk met flexwerkplekken en flexlocaties haha. Ik probeer iig mijn stoel zo af te stellen dat mijn bovenbenen parallel staan en dat ik rechtop aan tafel kan zitten. Misschien toch even rondvragen of er een protocol of iets bestaat.

2 likes

Dat zou wel echt ideaal zijn. Of iig dat je uitleg krijgt hoe je ā€˜t zelf doet. Volgens mij moeten je ellebogen ook in 90 graden kunnen en moet dat in lijn liggen met je bureauhoogte en dan ook bv steunarmen van je stoel niet hoger dan dat. Bij mijn vorige werk (wel heel groot bedrijf) kon je dat via HR aanvragen!

3 likes

Ja het ding met pillen is dat ik ze vergeet :sweat_smile: En die heftige pillen hoef je nu maar 2x per week te nemen gelukkig :smiley: Maar ik ga het onthouden, dankjewel!

1 like

Ja, middelpijn heet dit geloof ik ook. Had dit ook, weet helaas niet wat je er aan kunt doen :confused:

1 like