Het grote medische vragen-topic #3

Ik ben dus sinds iets langer dan een maand met een nieuwe baan begonnen waarbij ik nog meer zit op een dag dan voorheen. Ik doe nu vijf dagen zittend kantoorwerk maar sport daarnaast zo’n drie keer per week (krachttraining) en fiets en loop dagelijks. Nu merk ik iedere dag dat ik na een tijdje enorm last krijg van mijn gewrichten, met name mijn knieën en ellebogen. Kan dat wel linken aan dus nog meer achter een bureau zitten maar het valt me eigenlijk een beetje tegen hoeveel pijn het doet. Kan er als ik 's avonds in bed lig ook nog wel erg last van hebben. Ik doe dus fitness dus ik zou zeggen dat ik niet mega zwakke gewrichten heb (squats, bicep curls…).

Is dit herkenbaar voor iemand? Gaat het uit zichzelf weg, of kan ik oefeningen doen of extra supplementen slikken oid?
Edit: ik stel altijd wel bureaustoel en waar mogelijk het bureau in op mijn lengte.

Ik heb een paar jaar geleden last van mijn gewrichten gehad. Vooral in mijn handen en vingers. Het was in de winter en toen ben ik vitamine d gaan slikken en na een tijdje ging het weg. Nu slik ik al een paar jaar vitamine d en ik heb er ook nooit meer last van gehad. Ik weet niet 100% zeker of dit echt de oplossing was want ik ben er ook nooit voor naar de huisarts geweest.

1 like

Hmm, vitamine d3 slik ik al! (Ook vitamine c en magnesium trouwens). Ik heb er inderdaad ook af en toe last van in mijn handen. Nou, misschien dat het over een tijdje alsnog weggaat door die vitamine d.

Ik link pijnlijke knieen en ellebogen niet meteen aan bureauwerk of meer stilzitten eigenlijk. Het kan ook toeval zijn dat het toen is begonnen, misschien is er een andere oorzaak?
Heb je de klachten symmetrisch aan beide kanten tegelijkertijd? Heb je pijn bij beweging, of juist stramheid wanneer je een hele tijd hebt stil gezeten?

Mijn knieën zijn wel ongeveer gelijk qua pijnlevel, maar mijn rechterelleboog (muisarm) is vaak wel wat pijnlijker dan links. Ik beweeg meestal ieder uur wel even (traplopen, van kamer wisselen), en de pijn komt gedurende dag opzetten en blijft aanhouden of ik nou beweeg of stilzit (of een vruchteloze poging doe het weg te wrijven, haha).

Heb je al eens een werkplekonderzoek gehad vanuit je nieuwe werk? Dan kan er iig voor gezorgd worden dat je bureau en de accessoires optimaal zijn ingesteld op jou lichaam zodat je de juiste houding kunt aannemen. Knieklachten door zittend werk komen mij ook niet bekend voor maar ik ben geen arbo arts haha

2 likes

Hmm nee, ik vraag me ook af of er zoiets bestaat binnen mijn bedrijf! We werken namelijk met flexwerkplekken en flexlocaties haha. Ik probeer iig mijn stoel zo af te stellen dat mijn bovenbenen parallel staan en dat ik rechtop aan tafel kan zitten. Misschien toch even rondvragen of er een protocol of iets bestaat.

2 likes

Dat zou wel echt ideaal zijn. Of iig dat je uitleg krijgt hoe je ‘t zelf doet. Volgens mij moeten je ellebogen ook in 90 graden kunnen en moet dat in lijn liggen met je bureauhoogte en dan ook bv steunarmen van je stoel niet hoger dan dat. Bij mijn vorige werk (wel heel groot bedrijf) kon je dat via HR aanvragen!

3 likes

Ja het ding met pillen is dat ik ze vergeet :sweat_smile: En die heftige pillen hoef je nu maar 2x per week te nemen gelukkig :smiley: Maar ik ga het onthouden, dankjewel!

1 like

Ja, middelpijn heet dit geloof ik ook. Had dit ook, weet helaas niet wat je er aan kunt doen :confused:

1 like

Pijnstillers pakken en uitzingen tot je overgang. Ik heb sinds mijn eerste bevalling echt een ei sprong from hell. Inclusief flauw vallen van de pijn. Meerdere onderzoeken gehad (zat op de eerste hulp omdat ik zeker wist dat ik een blinde darm ontsteking had. Was dus eisprong) maar er is mij vertelt dat er niks aan doen is. Mijn eierstokken zijn doorgebrand maar dat gaf ook 0 verlichting.

Jazeker, bij mij altijd links onderin de buik. Echt een rotgevoel. Het is geen kramp, wel een zware pijn in mijn eierstok!

2 likes

@appa mag ik vragen wat jullie verdere klachten waren? Ik heb namelijk ook enorm last van depressieve gevoelens. Ik heb later gelezen dat het daarmee te maken kan hebben. Ik hoop dan ook dat het iets tijdelijks is en met eventuele behandeling beter wordt. Ik kan pas begin december terecht in het ziekenhuis 🥹.

Verstoorde menstruatiecyclus, enorm vermoeid, lekkende borsten. En gewrichtsklachten. Moe moe moe stond op voorgrond. Misschien kun je bellen naar het ziekenhuis dat je op een wachtlijst komt mochten er patiënten uitvallen dat je eerder gebeld wordt?

1 like

Het enige wat je nog zou kunnen doen is het remmen van de eisprong met de pil/ hormoonhoudend spiraaltje/ implanon.

3 likes

Met een Mirena heb je het voordeel van een lage hoeveelheid hormonen in je lijf en als het bevalt 6 jaar plezier (alhoewel sommigen na 3 jaar weer klachten rondom ovulatie kunnen krijgen). Maar je kan ook eerst de pil proberen en kijken hoe het bevalt? Vind het altijd lastig met hormonen. Het is niet voor iedereen geschikt maar voor sommigen is het wel echt een goede oplossing. Als je een fijne huisarts hebt anders een keer langs om de opties te bespreken?

Als je naar de wc gaat, plas je dan altijd veel of meestal maar een beetje? Bij mij is het dat laatste, ik heb ook zo ongeveer altijd het gevoel dat ik moet plassen en bij mij is de oorzaak een gespannen bekkenbodem. Heeft ook andere gevolgen zoals dat penetratieseks eigenlijk niet kan. Bekkenfysiotherapie kan helpen als dat bij jou ook de oorzaak is. En niet aan het gevoel toegeven is heel belangrijk, ophouden is goede training voor je bekkenbodem. Misschien heb je in de periodes waarin je meer last hebt meer spanning die je in bekkenbodem gaat zitten?

2 likes

Ik ben idd bekend met vaginisme. Ik plas wel gewoon redelijk normale hoeveelheden en ik moet ook echt echt, ophouden gaat niet. Vanmiddag ging het wel beter. Ga nu proberen morgenochtend om 8 uur meteen een halve liter te drinken.

Zou je misschien een update willen geven of t voor je gevoel wat helpt? Ik heb af en toe ook van die fases dat ik snachts vaak, maar ook gewoon een grote hoeveelheid moet plassen. Alsof ik t de hele dag vast heb gehouden. Ben ook een slechte drinker, dus voor mij zou dit ook best wel eens kunnen gelden.

4 likes

Ja zeker tuurlijk!!

1 like