Het grote medische vragen-topic #3

Ik ben idd bekend met vaginisme. Ik plas wel gewoon redelijk normale hoeveelheden en ik moet ook echt echt, ophouden gaat niet. Vanmiddag ging het wel beter. Ga nu proberen morgenochtend om 8 uur meteen een halve liter te drinken.

Zou je misschien een update willen geven of t voor je gevoel wat helpt? Ik heb af en toe ook van die fases dat ik snachts vaak, maar ook gewoon een grote hoeveelheid moet plassen. Alsof ik t de hele dag vast heb gehouden. Ben ook een slechte drinker, dus voor mij zou dit ook best wel eens kunnen gelden.

4 likes

Ja zeker tuurlijk!!

1 like

Ik heb hier ook extreem veel last van elke maand, alleen bij mij is het altijd 2 of 3 nachten op rij (en dan duurt het ongeveer 1,5uur) maar het hangt altijd samen met mijn eisprong. Ik lig dan ook vaak kermend in bed met een elektrisch warmtekussen en pijnstillers, soms zie ik in de app al wanneer mijn eisprong moet komen en neem ik preventief pijnstillers maar vaak overvalt het me toch wel.

Warmtekussen hielp hier iets. Maar vooral uitzingen en echt een goede spiegel pijnstillers aanleggen, als het beetje voorspelbaar is echt al de dsg ervoor beginnen met spiegel opbouwen en die hooghouden tot het is geweest en anders bij de eerste symptomen op gaan bouwen.

Ik had het ook na 2e zwangerschap, echt ellendig.

3 likes

Er is ook een Kyleena spiraal, die bevat nog iets minder hormonen dan de Mirena spiraal. Misschien is dat een fijne keuze?
En ik herken het trouwens ook dat ik de ovulatie beter voel sinds de zwangerschap

1 like

-weg-

Een plaswekker? Elk uur? En dan vooral voor overdag… afspreken dat als t wekkertje gaat dat hij naar de wc toe gaat en de tijd voor neemt?

4 likes

Dit nog niet gedaan…

Kijk zo simpel kan een tip zijn. Heb het vast wel voorbij zien komen in de duizende Google pagina’s maar kennelijk niet onthouden.

Heb ook al zoveel artikelen gelezen…

1 like

Wie weet heb je er iets aan. Vaak komt het vanzelf wel goed. Ik was heel lang teleurgesteld ook in m’n zoon dat hij snachts maar niet zindelijk werd. Uiteindelijk toch maar gewoon die luier om gelaten tot hij het echt zelf wou. (Hij vond een nat bed prima! Ging er ook weer gewoon in liggen)

1 like

@Whitecactus Mijn dochter had iets soortgelijks, meestal werd het ook weer erger met voor haar spannende momenten zoals Sinterklaas en verjaardag. Wij zijn ook met een wekker gaan werken maar hebben ook de probeerplas geĆÆntroduceerd.
Dus op vaste momenten even naar de wc sturen, ook als ze geen aandrang had. 9 van de 10x kwam er dan toch een plas.
Ook uitleggen waarom ze even moest gaan proberen hielp haar (we zitten zo een uurtje in de auto, dan kun je niet plassen).

2 likes

Oh dat is een goede een probeerplas! Hier ook vaak dat ze zegt nee ik hoef niet en dan ook echt niet wil, om dan vervolgens 10 minuten later op een rotmoment (autorit, winkel etc) te moeten.

@Whitecactus hier thuis met fases ook dagen dat ze steeds te laat is. Ook niks willen missen. Vaak als het dan mis gaat is het niet 1x maar meteen tig keer op een dag, meestal een ā€œdrupjeā€ maar blijft bezig en ook af en toe een ongelukje.

Wat hier werkt is buiten een potje neerzetten bij mooi weer, dat is dichterbij (wc zit best onhandig en ver bij ons tov tuin) en in het zicht. En als ze druk aan het spelen is met iets, zetten we nu het spel ā€œop pauzeā€. Voorwaarde is dan wel dat kleine zus ook meewerkt en niet doorgaat, anders werkt het niet voor der. Maar die vind de wc gelukkig heel interessant en staat er het liefste met haar neus bovenop.

1 like

Durf hem ook niet gewoon meer te laten spelen bij vriendjes. Bang dat hij stinkt en hij dan evt gepest gaat worden maar ook dat ouders hem vies vinden :frowning:

1 like

Misschien naar de poep en plaspoli? Sommige ziekenhuizen hebben dat. Ik moet zeggen dat ik het wel beetje herken bij m’n zoontje dat hij te lang alles ophoudt omdat hij niks wil missen. Hij wil dan perse doorspelen. Hier helpt het als ik hem er aan herinner van ga plassen. Buitenhuis pakt hij het signaaltje gelukkig zelf op.
Verder vaste tijdstippen aanhouden geprobeerd? Dus bv voor elk eetmoment en erna? Voor het slapen gaan etc? En ik zeg altijd standaard voordat we op pad gaan en nu even plassen. Dit heeft hem echt goed geholpen.

2 likes

Ik heb verder geen kinderen, maar ik weet dat mijn bekkenbodemtherapeut ook met kinderen met plasproblemen werkte. En dan op de manier van wanneer moet je plassen, hoe voelt dat en wat moet je dan doen, ontspannen etc.

1 like

Dochter ging ook altijd te laat omdat ze te druk was met spelen/niet uit een gezellige situatie wilde stappen. Wij legden (en nod steeds af en toe) alles van spel of tv stil om samen een probeerplas te gaan doen. Wij zijn dus gestopt met vragen ā€œmoet je plassenā€ en legden alles stil en zeiden ā€œwij gaan nu even plassenā€. Kun je idd eventueel met een wekkertje doen.

Jep hier zijn er vandaag mee begonnen :slight_smile:

1 like

Nou veelplassers, het werkt. Ik voelde de bui vanochtend al hangen en ben meteen om 8 uur begonnen met mn fles leegdrinken. Ben nu vandaag 3x geweest dus het is weer all good

6 likes

Ik wilde even tippen dat APC tabletten van huismerk Kruidvat bij mij even goed werkt als Exedrin, scheelt ook flink in de prijs.

3 likes

Ja volgens mij is het ook gewoon exact hetzelfde haha, heb die ook gekocht laatst.

2 likes