Het grote medische vragen-topic #3

Wat is er precies ontstoken aan je teen dan ? Is het de nagel? Of het gewricht ?

Kreeg mijn moeder ook geadviseerd door huisarts. Toen ze naar een goede pedicure (medische) ging, kon hij haar vrij snel de pijn verlichten en zei ook dat soda niet ideaal is, en ook het probleem niet weg neemt. Als het een ingegroeide nagel is, dan moet dat behandeld worden, anders gaat de pijn niet weg.

2 likes

De huid “ernaast” en deels mn nagelriem. Gelukkig niet het gewricht! Het topje van mn teen aan dezelfde zijde is ook heel gevoelig. Maar kan niet ontdekken waardoor dat is :thinking:

@Flippie @TanteBetje thanks. Ik had ook het het idee om anders een pedicure te benaderen inderdaad!

1 like

Waar heb je gelezen dat je standaard injecties moet krijgen? Als dat zo zou zijn, dan ga ik ervanuit dat de arts/vpk die jou begeleidt dat vertelt. Ik kan alleen de abstract lezen en niet het hele artikel, maar in deze studie van vorig jaar hebben ze orale suppletie en musculaire injecties met elkaar vergeleken. Kleine studie, maar hierin hebben ze gezien dat orale tabletten net zo goed werken als injecties.
Daarbij, je neemt vitamine B12 niet op in je maag. In je maag wordt een stofje geproduceerd (Intrinsic Factor), dat aan de vitamine B12 gekoppeld wordt en er zo voor zorgt dat je het op kunt nemen in je dunne darm. Dus wat ik voor zo ver lees: levenslang orale supplementen slikken, het is mijns inziens niet nodig om op voorhand een verwijzing te vragen naar dat instituut. Heb je verder vragen erover, schrijf ze op en stel ze aan je behandelaar. Ben je bekend met een B12-tekort? Waarom maak je je er zorgen over?

2 likes

Wat voor bronnen delen ze in die groepen? Ik raad je aan daar in ieder geval uit te stappen. Het is niet voor niets dat er in de richtlijnen staat dat orale suppletie volstaat. Als daar veel problemen mee waren gekomen, was dat inmiddels aan het licht geweest en was dat wel herzien (even kort door de bocht). Makkelijker gezegd dan gedaan om te stoppen met je zorgen maken, dat begrijp ik. Maar voor nu heb je ook niets om je zorgen over te maken. Je B12 is nu goed en ik zou ook niet weten waarom dat in aanloop naar je operatie ineens zou dalen. Blijven je zorgen aanhouden, deel ze dan met je behandelaar. Die is natuurlijk expert op dit gebied en kan je zorgen ongetwijfeld een stuk beter wegnemen.

3 likes

Ik snap je vraag niet? Het b12 dat je prikt is het b12 wat je lichaam kan gebruiken, dat is ook wat je suppleert met je supplementen, dat is de bedoeling ervan. Er vertekent niks als je b12 goed is, alleen bij laagnormale waarden kan je een extra bepaling (methylmalonzuur) doen om te zien of er een functioneel tekort is, dat gebeurt in ons lab automatisch.
650 is in ons lab hoognormaal, dus zeker geen tekort. De supplementen die je nu (wel of niet?) neemt werken dus, want de waarde is goed.

Als je een gastric bypass hebt ondergaan moet je levenslang supplementen gebruiken, maar de precieze keuze voor jouw situatie krijg je na de operatie van het ziekenhuis. Dat zijn in mijn ziekenhuis (één van de grootste obesitaschirurgieklinieken van Nederland) gewoon pillen, en we zien eigenlijk alleen problemen bij mensen die hun pillen niet nemen, of die later nog uitgebreide aanvullende darmchirurgie (omdat ze bijvoorbeeld darmkanker krijgen oid) waardoor er meer opnameproblemen ontstaan.

5 likes

Ja de opname is minder, maar daarvoor gebruik je suppletie.

En dat verhaal over langdurige klachten bij normale metingen
 daar is weinig bewijs voor en vooral angstzaaierij (en geld harken door de B12 kliniek)

6 likes

Dit klinkt alsof je informatie hebt gekregen of leest van een orthomoleculaire “arts”. Die beweren dit namelijk. Daar is geen evidence voor, althans niet in de reguliere geneeskunde.

8 likes

Ik ga dinsdag op vakantie en ben nu ziek geworden, veel last diarree, overgeven en erbij menstruatiekrampen die ik in jaren niet zo gevoeld heb. Ik heb de assistente gesproken en ik doe al “alles” wat ik kan doen om me beter te voelen maar heeft iemand dit ook zo alledrie tegelijk gehad en heeft een gouden tip? Ben echt desperate want voelt echt verrot. Mis al 3 leuke dingen dit weekend en ben echt bang dat ik niet kan vliegen straks :no_mouth:

1 like

Meestal is zoiets viraal en verwacht je wel snel herstel. Zou voor je pijn alleen goed een spiegel van paracetamol innemen en vanwege de diarree liever even geen ibuprofen/naproxen. Probeer voldoende te drinken. Eet crackers met thee. Misschien wat cola. Wees lief voor jezelf. Hopelijk voel je je morgen al iets beter.

Ik heb buikgriep, overgeven en diarree is nu wel over. Maar ik heb zo’n pijn in mijn rug dat ik er amper door kan slapen. T voelt niet als gewoon spierpijn. Is dit normaal/wat is dit?

1 like

Heb je ook plasklachten? Steeds aandrang voor kleine beetje plassen? Doet het plassen pijn? Heeft de urine een rare kleur?

2 likes

Nee, geen plasklachtenen urine is normaal.

Ook geen koorts erbij? Soms kun je een blaasontsteking krijgen als je zoveel diarree hebt gehad.

Zo nee —->> Denk dat het dan misschien toch spierpijn is. Probeer een goede spiegel van paracetamol eens. Als het niet beter word even de huisarts bellen.

1 like

Ja, gisteren had ik 39,3, vandaag nog niet gemeten.
Dank voor je tips!

1 like

Oh dan zou ik toch even bellen of het een blaasontsteking of richting een nierbekkenontsteking gaat.

3 likes

Het is nu 37,3, dat is normaal voor mij. Heb ook nog niks met pijnstilling gedaan sinds ik ziek ben. Ik zal op een normaal tijdstil even naar de hap bellen.

1 like

Dankjewel!! Ai ik nam wel naproxen :confused: Ga ik mee stoppen. Ben al sinds 4 u wakker van ellende :sweat_smile:

2 likes

Ik heb echt zo’n hardnekkig virus te pakken. Al sinds 1e paasdag verkouden en keelpijn, wat nu is over gegaan naar een constante hoest prikkel. Heel erg onhandig als ik werk, want daar hoort nou eenmaal veel praten bij en ik verval steeds in een hoestbui. Ook nog steeds groen snot en een verstopte neus :frowning::frowning::frowning: Al 2 weken :weary: Iemand tips om die prikkel om te moeten hoesten tegen te gaan?

2 likes

Codeine. Of een puffer met inhalatiecorticosteroiden voor een tijdje via de huisarts. Eventueel kun je nog een noscapine drankje via de drogist proberen.

2 likes