Ik ben een paar weken geleden nog onder narcose geweest en het is gewoon echt of je je ogen dicht doet, en gelijk weer open doet. Niet zoals je gaat slapen en wakker wordt. Was er zelf ook heel erg bang voor maar viel me alles mee! Ik had wel aangegeven dat ik het spannend vond en kreeg ook kalmeringsmiddel van te voren dus misschien voor jou ook wel fijn om dat toch even te zeggen van tevoren
Ik ben een paar jaar geleden onder narcose gegaan en 2 maanden geleden.
Lang verhaal
De laatste keer vond ik het narcose middel sterker ruiken. Dit was “chemischer” dan de 1e keer, heel indringend. Of dat was toen ook zo maar ik herinner het me anders dan.
Dat was dus even wennen maar helemaal prima verder, goed om evt mee rekening te houden.
Er werd beide keren iets gezegd als: “nu ga je even lekker dromen hè, waarover weet je dat al?”
En voordat ik goed en wel m’n antwoord mompelde ben je al weg (denk ik, want dat krijg je dus al niet mee).
Volgende scène is bam de operatielampen.
Ze praten/vragen dan ook iets aan je. En proberen dan je aandacht te trekken zodat je wakker wordt.
Na het bijkomen had ik wel moeite met het felle licht, m’n ogen zaten onder de vaseline en dat werd eerst schoongemaakt. Afhankelijk van wat je operatie precies inhoudt, is het wennen dat je ineens verband hebt of iets niet kan of pijn hebt/onwennig is. Ze proberen je iets te laten drinken/eten (was bij mij iig zo), en je wordt goed gemonitord. Het is belangrijk dat je kunt plassen na de narcose. De verpleegkundigen liepen toen mee want was nog niet helemaal stabiel.
O ja van tevoren neemt de anesthesist ook tel contact op als je dat prettig vindt. Die vraagt ook of je bepaalde allergieën hebt. Vond het wel fijn om haar ook de ochtend van mijn operatie weer te spreken. Ik merkte wel dat ze alles van mijn dossier goed had onthouden, dus gaf wel comfortabel gevoel.
Ik was daarna een beetje emotioneel (en opgelucht/dankbaar) schijnt. Heb m’n moeder en vrienden allerlei appjes gestuurd, en de taxi chauffeur en uber bezorger die avond een dikke fooi gegeven, heel lang met ze gekletst en ook filosofische vragen gesteld etc. Dat klonk dus een beetje vaag haha alsof ik high was!
Maw:
Het is overall wel even ogen dicht/ogen open ja alsof je een dutje doet. Het is eigenlijk best wel chill.
Zoals de anderen zeggen is het eigenlijk best wel ‘chill’, ik wil alleen even tegengeluid geven omdat ik zelf de ervaring van het ontwaken niet zo aangenaam vond. Disclaimer: ik heb autisme en dit is wel al een tiental jaar geleden.
Samenvatting
Je wordt onder narcose gedaan in het operatiekwartier maar wordt wakker in een soort recoveryruimte waar ook andere mensen liggen waar je plots heel hard overprikkeld raakt door het licht en verschillende geluiden terwijl je best wel traag wakker wordt. Een beetje dat dronken gevoel. En als je pijn hebt begint dat ook best wel raar daarbij. Ik had iets heel kleins en simpels aan mijn knie laten doen maar dat gaf dus een brandend gevoel wat me angstig maakte.
Waar je terecht komt doen ze wss dagelijks die anesthesie, helemaal op elkaar ingespeeld en gaan ook dagelijks om met mensen die heel zenuwachtig zijn. Er zit de hele tijd iemand aan je hoofdeinde die met allerlei metingen op monitors jou in de gaten houdt en goed op je past.
Je zou eventueel kunnen vragen om wat medicatie voor de zenuwen. Geef het ook duidelijk aan bij de mensen die je begeleiden en als je dat weet ook wat jij nodig hebt: juist afleiding of uitleggen hoe en wat!
Zeer veel narcoses gehad en vond het uiteindelijk zelfs wel een chill gevoel. Het kapje wat ze geven is alleen zuurstof, zodat er al alvast wat extra in je longen komt. Dus ik vond het fijn dan ook op mn ademhaling te focussen, rustig in en uitademen. Narcose komt dan via infuus en dan ben je wel snel weg. Je bent in goede handen, dit is wat zij dag in en dag uit doen, ze weten precies waar ze op moeten letten en voor jonge mensen in goede gezondheid is de kans op complicaties met de anesthesie echt heel laag.
Succes!
Dat zit in dat masker/verpakking van het masker. Weet niet wat precies die geur geeft, wss een bepaald soort plastic. Die halen ze dan uit de verpakking en het ruikt inderdaad heel sterk. Ik zei het er altijd bij.
Vroeger kon je als kind wel narcose met een kapje krijgen toch? Volgens mij heb ik dat 1x gehad en dat rook zo ontzettend smerig dat ik de keer daarna echt gewoon een prik wilde. Kan me ook niet herinneren dat kapje toen ook vies was. Maar die eerste keer was zo erg.
Ja werd/wordt wel bij kinderen gedaan
@JustinBieber ik vond het de meest fijne slaap die ik had. Als aanvullende tip wil ik je meegeven om aan een mooie herinnering te denken, een vakantie op het strand ofzo. Dan word je ook fijner wakker.
Ik vond het ook heel eng en heb vooraf om een kalmeringsmiddel gevraagd. Ik vind het heel fijn dat ik op een paar vage herinneringen na niets meer weet van het moment dat ik van de zaal werd weggereden tot het moment dat ik weer op zaal was. Dat heb ik vooraf met de anesthesist besproken, dus mocht je dat fijn vinden zou ik dat bespreken.
Vanmorgen heb ik de mri gehad en eerlijk, ik vond het zo kut. Ik moest er helemaal van top tot teen in liggen ( in de brief stond alleen mijn buik dus ik moest even schakelen ) en na 5 minuten moest het overnieuw want er zat een stekker niet goed ofzo. Dan na 15 minuten kreeg ik een infuus met contrastvloeistof en daarna duurde het nog vet lang. Inderdaad veel herrie, maar ik kreeg de top2000 op een koptelefoon. ( met wel helaas die 10 minuten reclame tussendoor whahwa)
Ik moest helemaal janken toen het eindelijk klaar was, dat was wel een beetje awkward, maar ze waren daar heel lief. Nu maar weer wachten op de uitslag
Ik snap dat het voor jou ongemakkelijk is, maar ze zijn daar gewend aan mensen die heel gespannen zijn en daar komen soms emoties bij kijken. Hoop dat je het niet al te vervelend vond en dat je straks goed nieuws krijgt
Ik moest nog aan je denken vandaag. Hoop dat je gauw de uitslag krijgt. Staat er een afspraak voor of is het nog onbekend tot wanneer je moet wachten? Dat is altijd zo zuur.
Ga voor je duimen dat het allemaal gunstig uitvalt voor zo ver mogelijk in jouw situatie. Sterkte in ieder geval, en mocht je dat fijn vinden, houd ons op de hoogte.
Lief, dankjewel 13 januari moet ik weer naar de chirurg, maar hoop wel dat ik de uitslag eerder weet.
Oh ja dat is dan toch nog best lang.
Duim voor je!
Ik heb stickers op m’n hoofd geplakt gehad. Ik had aangegeven dat ik bang was niet meer wakker te worden. Ik denk dat het meer het placebo effect was, want volgens mij hebben ze m’n hersenactiviteit helemaal niet gemeten, maar prima. Gewoon aangeven!
Nee is niet erg. Drinken is belangrijk, eten niet. Dat geeft je lichaam vanzelf wel aan.
Ik heb al 3 dagen griep en ik zat helemaal dicht. Nou ik snuit mijn neus vannacht en er kwam een ziek grote bloed slijm prop uit. Ik schrok echt heel erg. Ik bespaar jullie de foto maar het was echt mega groot. Hebben jullie dit ook weleens gehad en moet ik hiervoor de dokter bellen?
Nee joh, dat is normaal. De huid in je neus is natuurlijk ook helemaal geïrriteerd. En dan gaat het wel eens kapot. Ik heb het momenteel ook, zijn restanten van een oude verkoudheid. Je kunt echt oude bloedproppen hebben of als het nog steeds geïrriteerd is, ook met een heldere kleur, dan is net open of veel recenter. Rustig uitzieken en voor jezelf opletten dat je rustig je neus snuit, en niet teveel “kracht” zet, zodat de huid niet onnodig open gaat. Tijdelijk neusdruppels kunnen helpen voor wat lucht, maar niet te lang. Beterschap!
Ahh gelukkig maar! Thanks!