Het grote medische vragen-topic #4

Kan best zijn dat die na de zwangerschap weer kleiner wordt. Ik had een aantal moedervlekken die tijdens de zwangerschap een stuk groter waren.

3 likes

Ik heb best wel last van hormonale acne, en dan vooral rond m’n kin en kaaklijn. Niet fijn, maar enigszins geaccepteerd dat het een week per maand ff kut is met m’n huid.
Maar nu heb ik 2 maanden op rij ook uitbraken op m’n voorhoofd, en deze maand zelfs zo erg dat het pijn doet. Ik had de ene dag niks, en de volgende dag zoiets als op de foto hieronder (foto van internet), en dat voelde dus heel trekkerig/branderig aan.

Kan ik hier iets aan doen? Of is het een kwestie van hopen dat het vanzelf minder wordt?

1 like

Je zou bij de huisarts effezel kunnen vragen. Ik zie zowel mee eters als ontstekingen en effezel pakt beide aan. Als het even duurt voor je er terecht kan kan je al starten met benzoylperoxide, te koop bij de drogist en apotheek. Dit werkt vooral op de ontstekingen en je ziet al snel resultaat. Het heeft wel een blekend effect, dus pas op met je haar en kussensloop.

1 like

Ik heb ook een acne gevoelige huid en een aantal keer ‘opeens’ zo’n uitbraak gehad en ook dat het pijn deed inderdaad. Wat mij hielp was doxycycline (een antibioticum).

2 likes

Voor zover ik weet zit er geen limiet op het aantal aandoeningen wat tijdens een behandeling besproken/behandeld wordt, maar afhankelijk van de ernst kan wel eerst focus op iets gelegd wordt of soms wel samen behandeld worden. Maar eerste behandeling is vaak de intake, dus juist mooi om het dan te vragen. Maar voor de verzekering telt het aantal behandelingen, niet het aantal problemen.

Ik had vorig jaar trouwens wel dat de eerste afspraak voor 2 behandelingen telde (intake en behandeling werden apart berekend voor de verzekering).

2 likes

Nee maar idd de eerste behandeling telt als 2 behandelingen over het algemeen. Nek en rug heeft misschien ook wel met elkaar te maken dus goed om te melden sowieso.

1 like

Als je flauwvalt, kun je dan inschatten hoelang dat geduurd heeft? Of is de tijd dat je bent flauwgevallen echt weg en kom je voor je gevoel meteen weer bij?

Context: ik ben flauwgevallen en voor mijn gevoel heeft dat minder dan een seconde geduurd en kwam ik direct weer bij. Zal dat dan ook zo geweest zijn?

2 likes

Nee je weet niet hoe lang het geduurd heeft, voor jezelf voelt het idd alsof je ff met je ogen geknipperd hebt maar het kan best langer geduurd hebben

9 likes

Nee, dat kan je niet inschatten. Ik ben twee keer flauwgevallen en beide keren had ik het gevoel dat ik direct weer bijkwam maar was ik in de tussentijd verplaatst door omstanders. Niks van meegekregen. Hoop dat je je inmiddels weer wat beter voelt, doe rustig aan!

3 likes

En ook @Vloeistof dankjewel voor jullie ervaringen! Ik heb gelijk een tube benzoylperoxide gehaald bij de apotheek. Even kijken of het hiermee minder wordt en anders trek ik bij de huisarts aan de bel :blush:

Gebruik je al een bha?

Ja, ik heb nog een restje Paula’s Choice BHA, die gebruik ik om de dag. Maar die is bijna op, en heb momenteel niet echt het budget om een nieuwe te kopen. Daarnaast; ondanks dat ik dat dus al gebruik heb ik die uitbraken, dus ik weet niet of die BHA (nog) heel veel helpt.

Wat ik verder momenteel doe: gezicht niet aanraken met vieze handen, om de dag een schoon kussensloop.

3 likes

Zou het sowieso proberen elke dag te gaan gebruiken. Ik gebruik zelf ook PC, maar er zijn tegenwoordig volgens mij genoeg goedkopere alternatieven te krijgen. En gebruik je ook een aha?
Maar de benzoylperoxide zal hopelijk ook helpen.

1 like

Elke dag exfoliëren is volgens mij echt niet nodig. Grote kans dat je je huidbarrière helemaal de vernieling in helpt…

3 likes

Nee idd en al helemaal niet als je huid al zo geïrriteerd is, zou dan juist even dimmen met alle producten en alleen mild reinigen + zorgen dat je huid gehydrateerd is.

4 likes

Mijn rechteroor zit potdicht, zo ben ik vanmorgen opgestaan. Ben bekend met dit probleem, heb een smalle gehoorgang en moet elk half jaar zo ongeveer laten uitspuiten. Alleen rechts altijd, links nooit een probleem gehad.

Ik kan pas maandag bij de huisarts terecht. Maar er is nu zeker niks wat ik kan doen om het mogelijk open te maken of een beetje die prop te proberen te verplaatsen?

1 like

Heb dit zelf nooit gehad, maar weet dat mijn vader altijd druppelt met olie zodat het soepeler wordt. Wellicht dat dat helpt?
Lijkt me mega irritant wel.

1 like

Ja het is idd heel irritant. Druppelen met olie heb ik al gedaan!

1 like

Als je echt desperate bent: ik zie mensen op tiktok weleens waterstofperoxide in hun oor doen

Edit: oke duidelijk geen goed idee dus

Ik zou dit niet doen en zou ook niet weten waarom dat zou helpen. :expressionless:

7 likes