Het grote medische vragen-topic #4

oa op chatctp (yes sorry haha), die verwijst wel naar diverse bronnen: zoals Dipstick slecht in voorspellen UWI bij zwangeren | NTVG

Een urineteststrip (dipstick) is tijdens de zwangerschap minder betrouwbaar* voor het uitsluiten van een blaasontsteking. Als de test afwijkend is, is een blaasontsteking waarschijnlijk, maar een negatieve test sluit het niet uit, vooral bij klachten. Daarom wordt bij symptomen tijdens de zwangerschap altijd een aanvullende urinekweek aanbevolen door een arts of verloskundige.

• Minder betrouwbaar bij zwangere vrouwen: Recent onderzoek toont aan dat de dipsticktest een kwart van de symptomatische blaasontstekingen kan missen.
  • Kan een blaasontsteking niet uitsluiten: Een normale testuitslag betekent niet dat er geen blaasontsteking is. De test kan bijvoorbeeld fout-negatief zijn bij klachten.
  • Niet ideaal als eerste stap: Door de minder betrouwbare resultaten bij zwangere vrouwen, is het advies om de dipsticktest niet als enige diagnosemiddel te gebruiken.’

Ik las het daarna op een zwangerschapsforum dat meerdere een neg dipstick hadden, op kweek wel positief.

Een dipstick is niet hetzelfde als dipslide. Verwarrende terminologie wel, dus snap je verwarring. De dipstick is de urinestick in het stroomschema van krabsalade. De dipstick is inderdaad matig betrouwbaar om een UWI uit te sluiten (o.a. omdat je ook bacteriën kunt hebben die geen nitriet produceren), maar de dipslide prima.

3 likes

Oke dankjewel! Ga ik dat nog specifiek navragen, nu staat er enkel in mijn dossier ‘dip negatief’ maar er staat nergens of er een dipstick of dipslide is gebruikt. Aanvullend staat er wel alsnog dit trouwens: ’ Conclusie: De dipslide is een nuttig hulpmiddel voor het uitsluiten van een urineweginfectie, maar is minder betrouwbaar dan een urinekweek voor de diagnose zelf, zeker bij zwangere vrouwen. Een urinekweek is de gouden standaard voor het diagnosticeren van een urineweginfectie tijdens de zwangerschap’

2 likes

De uitslag van een dipstick kun je binnen een paar minuten hebben, een dipslide duurt een dag of 2, misschien kun je daarmee al bedenken wat het geweest is?
Ik ben benieuwd waar chatgpt die laatste conclusie dan vandaan haalt, want een dipslide is een urinekweek, alleen niet verder uitgewerkt in type bacterie en waar die gevoelig voor zijn.

3 likes

Sinds een paar dagen heb ik een pijnlijke plek aan de zijkant van mijn tong. Iemand tips hoe dit het snelste weer weggaat?

1 like

Dipslide is in 24 uur klaar, hebben we een speciaal stoofje voor, we zijn zo modern, die huisartsen. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Oh dat is wel chill! Ons microbiologisch lab doet ook (een deel? alle?) dipslides voor huisartsen, hebben ze zo’n hele machine voor die automatisch de uitslag uitpoept, maar die staat ‘s nachts uit, dus afhankelijk van het tijdstip van inleveren duurt het dan net iets langer :stuck_out_tongue:

1 like

Het gaat er niet sneller van weg, maar ik vind spoelen met Bocasan wel fijn voor verlichting van de pijn bij dingen in je mond

Zit het ook aan de andere kant? En zuig je misschien onbewust, bijvoorbeeld in je slaap, op je tong? Ik heb ook wel eens vergelijkbare afdrukken van m’n tanden in m’n tong doordat ik in m’n slaap op m’n tong zuig. Ik doe dat vooral als ik stress heb. Dat gaat vanzelf weer over. Maar misschien is het ook wel heel iets anders hoor, dat weet ik niet

Dankjewel! Ik denk dan een dipslide: normaliter krijg je dezelfde ochtend via het portal - ik zit bij online huisartsen - de uitslag, nu de volgende dag.

Oa deze bron, ‘diagnostiek’ en ‘minimale vereiste zorg’ wordt zowel nittrietest als urinekweek als 1e stap benoemd parallel aan elkaar maar de dipslide is de urinekweek dus.

1 like

Heeft iemand een zalf/creme tip voor eczeem op je ooglid? Het speelt sinds vorig jaar steeds op in de winter. Eerder Eucerin Atopi Control gebruikt maar niet het idee dat dat veel uithaalde en prikte ook beetje.

Naar je dokter gaan en een hydrocortisonzalf vragen. Ik heb hier ook last van en smeer zo’n zalf.

4 likes

Ik smeer La Roche Posay Toleriane Dermallergo oogcreme, maar zoals @Huismus zegt als het echt heftige eczeem is werkt hormoonzalf een stuk beter. Deze oogcrĂšme houdt mijn oogeczeem overigens wel onder controle en voorkomt dat ik er weer last van krijg.

1 like

En tot die tijd of extra smeren. Laroche posay baume B5.

2 likes

Is het verstandig om alleen in de auto naar de afspraak voor het zetten van een spiraal te gaan of niet? Ik ben twee keer bevallen dus ging er vanuit dat het daarom wel meevalt maar lees zoveel horror verhalen :sweat_smile:

1 like

Ik vond het erger dan bevallen en ben ook flauwgevallen maar dat kan ook aan mij liggen :joy:

1 like

Ik ben in mijn eentje geweest en kon prima autorijden, al was het sowieso maar een klein stukje. Plaatsen was even vervelend, maar niet zo erg als ik verwacht had na alle horrorverhalen van anderen.

Ik ben na mijn plaatsing naar huis gefietst, ging prima.

Ik ging op de fiets en dat ging goed

2 likes

Ging prima in de auto. Had wel redelijk wat bloedverlies en een beetje kramp, blijkbaar kunnen die krampen wat heftiger zijn als je bent bevallen maar verder niets waardoor ik niet kon rijden!

1 like