Het grote medische vragen-topic #4

Wat @Merel zegt, de hormonen zijn wel stabiel, maar je baarmoederslijmvlies wordt door langdurig pilgebruik dun en kwetsbaar en gaat op een gegeven moment dan toch afbrokkelen. Enige wat helpt is een pil-pauze, een keer je hele eigen cyclus doorlopen, kan dus wel even duren, dan weer met de pil starten.

1 like

Weet iemand wat dit is, of hoe dit heet?

Excuus voor de slechte beelden, krijg het er niet goed op. Hopelijk is een beetje te zien wat ik bedoel. Hier beweeg ik mijn arm zelf niet

Sorry voor de link, wist niet hoe ik anders het voorbeeld kon uploaden :joy:

Ik heb er wel vaker last van, kan ook bij mijn benen zijn. Het voelt een beetje alsof mijn bloed borrelt?Âż zal wel iets anders zijn, hoop ik. Alleen wil het niet stoppen nu (tenzij ik mijn arm uitstrek) en het is echt irritant.

Zal wel stress gerelateerd zijn bij mij, want dat is zo goed als alles haha

2 likes

Ik kan het echt heel moeilijk zien, maar ik denk kleine spiertrekkinkjes te zien? Meest waarschijnlijk gewoon normaal, komt wel eens voor nadat je gesport hebt of als je te weinig hebt gedronken.

3 likes

Ja het is echt slecht te zien. Het zie eruit alsof er een ontzettend grote kloppende ader onder mijn huis zit :joy: maar dan echt mega groot.

Zou een spiertrekking kunenn zijn inderdaad. Ik ga even wat water atten!!

1 like

Zijn er meer mensen zo lang verkouden? Ben al 1,5 week aan het snotteren. Hoesten/niezen valt allemaal mee, maar gewoon ZO veel snot.

1 like

Vraag namens een vriendin van mij (ik plaats het ook met haar toestemming)

Ze zit al een tijd niet lekker in haar vel. Ongeveer 2 jaar geleden is ze in behandeling gegaan bij een haptonoom. Dat liep allemaal prima tot de haptonoom ineens vroeg ben je als kind misbruikt want je reageert nogal heftig op iets.

Ze heeft hier zelf geen actieve herinnering aan, maar door die vraag wel een sterk gevoel dat er inderdaad iets is gebeurd. Behandelingen bij de haptonoom zijn doorgegaan het gaat soms over het misbruik maar wel oppervlakkig.

In haar hoofd is dit natuurlijk door blijven gaan tot ze gisteravond ineens helemaal overstuur bij mij op de stoep stond. Ze zit mentaal echt helemaal vast. Ik heb aangeboden om te helpen met hulp zoeken maar ik wil wel de juiste hulp ook voor haar vinden.

Ze wilt het lief niet naar de huisarts (geen goede klik mee) dus ik heb nu al een lijst met psychologen zonder verwijzing om te kunnen bellen. Zijn er nog andere hulp instanties die ik kan uitzoeken?
Of is het handiger eerst een andere huisarts te zoeken?
Is emdr in zo een situatie een optie? Of moet je dan al wel echt een diagnose of iets hebben?

Ik weet dat dit van jou een samenvatting van het verhaal is en dat er vast meer is, maar bij mij gaan er wel alarmbellen af als het gaat over een hulpverlener die oppert dat iemand misschien misbruikt is en jouw vriendin die daar geen herinnering aan heeft. Dit is een heel schimmig gebied, ook wetenschappelijk gezien.

Ik zou sowieso aanraden die haptonoom niet meer te bezoeken en wel via de huisarts op zoek te gaan naar passende hulp. Die huisarts is slechts een schakel in het geheel, en heb je alleen nodig voor een verwijsbrief. Je hoeft daar geen klik voor te hebben want je gaat niet bij hem in therapie.

EMDR heb ik zelf gehad, dat is echt voor trauma’s en herinneringen die zwaar op je drukken. Maar voor EMDR heb je wel beelden nodig om te ‘bewerken’ en die heeft zij dus niet.

50 likes

Ja, je kan deze psychologen zelf benaderen maar dan moet je het ook zelf betalen. Voor vergoeding heeft ze wel een verwijzing van de huisarts nodig, daarbij kan een huisarts ook meedenken wat een goede plek is voor haar hulpvraag. Kan ze evt bij een andere huisarts in dezelfde praktijk een afspraak maken? Of misschien helpt het haar als jij mee gaat naar de huisarts?

Echt bizar dat deze haptonoom hier gewoon zo op eigen houtje mee verder is gegaan, dit kan echt niet. Het is al lang en breed bekend dat verdrongen herinneringen aan misbruik wel bestaan, maar als deze op initiatief van een therapeut naar boven worden gehaald dat dit lang niet altijd waar is en mensen vervolgens soms dus onterecht met dat idee rondlopen. En ook als het wel klopt heb je daar natuurlijk goede hulp bij nodig. Dus als deze haptonoom niet toevallig ook psycholoog is (vast niet) had deze haar direct al moeten doorsturen naar een professional op dit vlak ipv er zelf mee aan de haal gaan.

Of EMDR een passende behandeling is kan een psycholoog bepalen, dat hoef je niet zelf van tevoren te bedenken.

Echt heel erg rot voor je vriendin dit. Ik hoop dat je haar tot steun kan zijn en ze een goede psycholoog vindt.

8 likes

Ik kende mijn hele huisarts niet voordat ik met mentale problemen langskwam. Je hoeft inderdaad geen klik ermee te hebben en waarschijnlijk stuurt je huisarts je eerst naar de praktijkondersteuner die samen zoekt naar passende therapie.
Geen enkele reden om de huisarts te passeren.

10 likes

@sashiko

Ja bij mij gaan er al een tijdje alarmbellen af over die haptonoom. Probleem is alleen dat ze daar blijkbaar een goede band mee heeft en compleet vertrouwen. Dus ik heb al paar hkeer gestuurd om daar weg te gaan maar dat krijg ik er niet door.

Vergoeding weet ik inderdaad, financieel kan ze het zelf betalen gaf ze aan en vind ze dat ook fijner ipv via huisarts. Ze schaamt zich ook om het tegen de huisarts te zeggen. Ook omdat ze niet weet wat er precies is gebeurd.

Ik ga nog wel proberen te sturen om via de huisarts te gaan en ook even mee kijken wat de opties zijn voor eventueel een andere huisarts

1 like

Ik heb m’n huisarts zelfs niet gezien. Ik had gebeld voor een gesprek met de poh en zij heeft me doorverwezen. Nu heb ik therapie en ik ben zo blij dat ik niet voor een particulier ben gegaan.

7 likes

Schaamte is heel normaal bij alles rondom misbruik, al helemaal zoiets. Ik heb zelf verdrongen herinneringen rondom misbruik gehad (die zijn spontaan opgekomen toen ik de dader plots tegenkwam en dan zijn de herinneringen betrouwbaarder) en ik schaamde me ook kapot ervoor en durfde er niet over te praten. Waardoor mijn problemen ermee alleen maar erger werden. Fijn dat ze jou iig in vertrouwen heeft genomen dus! “Trucjes” zoals een briefje schrijven en meenemen of bijvoorbeeld jou meenemen en jou dan in eerste instantie het woord laten doen kunnen soms helpen om toch over die drempel te komen.

In jouw positie zou ik nu vooral echt m’n best doen om haar bij een psycholoog te krijgen. Die haptonoom komt dan later wel, hopelijk gaat ze vanzelf inzien dat dit niet pluis is als ze ook met een andere professional hierover spreekt. Heel lief dat je haar zo helpt hierbij, sterkte!

3 likes

Ja klopt dat zei ik ook al tegen haar dat het normaal was! En ik heb ook wel aangegeven dat wat ze nu voelt en denkt, dat het ook niet zo hoeft te zijn dat er iets is gebeurd. Maar wel dat het super belangrijk is om het uit te gaan zoeken met professionele hulp, daar staat ze gelukkig voor open.

Ik ben blij dat ze bij mij er over durft te praten.

Dank je wel voor de tips die je hebt gegeven. Erg fijn.

Ik heb zelf valse herinneringen gekregen in therapie en het heeft zoveel schade aangericht in mijn gezin (gelukkig herstelt die schade nu zoveel jaar later) maar pas ajb op
 probeer haar met haar voeten op de grond te houden. Bij mij is het uitgemond in een psychose dus wel echt belangrijk dat ze goede hulp krijgt

Edit: mijn verhaal als waarschuwing niet om het over mij te laten gaan

19 likes

Super fijn juist de waarschuwing! En wat naar dat je dat hebt moeten mee maken :cry:

1 like

Je mag me altijd een berichtje sturen, maar ga niet meer details op een forum zetten.
Veel sterkte voor jou en je vriendin!

1 like

Snap ik! Ik stuur je graag binnenkort een berichtje!

2 likes

Mijn teennagel heeft een enorme horizontale scheur en is nu voor de helft al los van de huid. Knip ik het gescheurde nageldeel eraf of laat ik het erop? Ik heb er nu een pleister op vanwege de pijn en kan met moeite lopen. (Mijn huisarts reageert niet)

Ik heb een keer een scheur in mijn nagel gehad, nadat deze tussen een deur was gekomen. De nagel dreigde er half af te vallen en dat deed pijn. Een nagelstyliste heeft toen er een acryl laagje over gezet en zo kon het goed uitgroeien. Toen de scheur bij het uiteinde van mijn teen was, heeft zij het eraf gehaald en had ik een nieuwe nagel. Life saving! Heb je een beetje goede salon in de buurt? Misschien kunnen ze je helpen?

1 like

:joy: alsof je hen op whatsapp benadert

2 likes