Het grote medische vragen-topic #4

Ja precies! Better safe than sorry. Oh en (noice-cancelling) oortjes/koptelefoon! Doe je waarschijnlijk ook al als je een film/serie wilt kijken, maar ook te gebruiken als je gek wordt van je eventuele kamergenoten haha.

2 likes

Bij mij werkte dit heel goed! Heb dit nu twee keer gedaan met echt een aantal jaar er tussen. Laten doen bij twee verschillende artsen die beide wel zeiden dat het per persoon heel erg verschilt.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn gezichtsvorm er niet perse beter van vind worden.

Mijn tip is dan om je vragen/angsten/onzekerheden gewoon met de artsen te bespreken. Ik vond mijn eerste operatie ook heel spannend, had een paar angsten oa ook om er dood aan te gaan (terwijl het niks heel risicovols was, buikoperatie beetje vergelijkbaar als de jouwe denk ik) en het hielp echt zo om dat in de voorgesprekken met mijn arts en de anesthesist enzo te bespreken. Die gingen vanuit hun ervaring gewoon heel serieus uitleggen hoe klein die kans was, dat stelde me echt gerust.

Dit werkte voor mij iig 100x beter dan mijn eerste neiging om het weg te drukken, niet uit te spreken en te vinden dat ik me niet moest aanstellen.

En trakteer jezelf lekker op een mooi huispak idd, heb je tijdens de opname maar ook tijdens het herstel wat aan.

3 likes

Ja, ga dit zeker nog bespreken inderdaad. Mijn chirurg weet dat ik t in mijn broek doe van angst :sweat_smile:, maar ga het ook met de anesthesist bespreken. Hoorde ook dat je dan soms iets kalmerends kan krijgen.

Hahaha echt een hele oppervlakkige misschien maar ik las hier ooit de tip om een lange telefoonlaadkabdl mee te nemen

4 likes

Er is zoveel nog niet bewezen qua medicatie. Pcm helpt bij mij nooit bij hoofdpijn, APC wel. Grote kans placebo, maar ben toch erg blij dat het helpt.
Vind dit altijd dooddoeners. Krijg het vaak te horen van artsen ‘is niet bewezen’, nee maar er bestaat niet voor niets off label gebruik en als alles eerst bewezen moet zijn blijf je altijd dezelfde medicatie houden. Er is al genoeg wat mij offlabel geholpen heeft en wat volgens artsen niet ‘kon’.

5 likes

Haha prima als jij wetenschap een dooddoener vindt, het is tenslotte maar een mening. :clown_face:

17 likes

Je snapt best wat ik bedoel. Er is niet overal bewijs voor maar dat zegt niet dat het niet werkt. Ik ben geen wappie, ik ken alleen mijn eigen medische geschiedenis en dingen ‘die eigenlijk niet konden werken’

1 like

Ik zeg toch ook dat je het gerust mag nemen. Ik ben niet je baas hoor, doe gerust wat jij wilt. Ik denk alleen dat er ook mensen zijn die er hierdoor anders naar kijken. Ik vind het vooral geldverspilling en daar behoed ik anderen graag voor.

7 likes

Hoe zit dat eigenlijk met bijv codeine? Mijn huisarts schrijft dat opeens niet meer voor ‘omdat het nu bewezen is dat het niet werkt’. Hoe kan t dan eerst jaren wel gegeven worden en dan nu opeens niet meer?

Ik heb die operatie gehad en het is me heel erg meegevallen! Waar zie je precies tegenop?

1 like

Voelt en mensen zich niet vooral beter door de caffeine in apc? Kan je net zo goed koffie gaan zuipen of cola drinken om je wat meer opgepept te voelen.

Maar echt beter helpen voor pijn of koorts dan gewone paracetamol doet het gewoon niet :sweat_smile:

1 like

Codeine wordt niet meer vergoed, enige indicatie is diarree ofzo :clown_face: denk dat dat de reden is.

Love wel een glas cola met paracetamollen en ibuprofen innemen als je je kut voelt. Dat is echt mijn holy trinity.

Love wel een glas cola punt

3 likes

Er was al heel lang het standpunt dat Codeine meer nadelen als voordelen gaf bij hoesten (obstipatie, duizeligheid, sufheid/slaperigheid, niet verkeer in mogen bij bijwerkingen). Omdat veel mensen erbij zweren gingen “we” vaak toch overstag. Nu is Codeine (terecht vind ik) ook nog uit het vergoedingensysteem gehaald.

Dus het bewijs helde al veel langer over naar nĂ­et voorschrijven, maar dat het nu niet meer vergoed wordt is wel een extra reden geweest om opnieuw kritisch naar je voorschrijfgedrag te kijken voor velen denk ik.

3 likes

Thanks! Interessant om dit soort dingen vanuit de ‘andere kant’ te horen.

1 like

Hier ben ik bang voor. Dus niet eens voor de pijn of dat ze in mijn lichaam gaan snijden etc. eigenlijk, want pijn heb ik afgelopen jaar wel genoeg gehad. :sweat_smile:

Goed om te horen dat t voor jou mee is gevallen in ieder geval!!

Je zegt eigenlijk terecht: geen bewijs voor is niet hetzelfde als bewezen dat het niet werkt. Lijkt me een mooi wetenschappelijk punt juist :).

2 likes

Dat is precies mijn punt idd, dankjewel!

2 likes