Wat is het verschil dan volgens jou?
Als iets bewezen niet werkt is uit onderzoek gebleken dat iets niet werkt.
Als iets niet bewezen is, is het niet of nog niet (voldoende) onderzocht
Maar als iets onderzocht is en tijdens dat onderzoek is er geen énkele aanwijzing voor werkzaamheid gevonden dan is dat toch bewezen niet werkzaam? Of welk bewijs zou er dan moeten komen om wel bewezen niet te werken?
Maar je snapt denk ik wel dat APC wel werkzaam zal zijn, omdat er een werkzame stof in zit, namelijk Paracetamol.
Maar goed, ik heb weekend. ![]()
Bij APC moet je dan ook de vraag stellen of het beter werkt dan pcm of dat het werk bij andere indicaties.
Fijn weekend!
Als dat het geval is dan kan je de conclusie trekken dat het uitgevoerde onderzoek geen bewijs heeft opgeleverd voor werkzaamheid. Je kan dan natuurlijk nog steeds vragen stellen of het met de juiste manier en juiste populatie en sample size is uitgevoerd. En er is ook de vraag of alles goed te onderzoeken is. Zie bv dit (best al oude maar mooi genuanceerde ) rapport: Passend bewijs. Ethische vragen bij het gebruik van evidence in het zorgbeleid | CEG - Centrum voor Ethiek en Gezondheid
Beetje ongemakkelijke vraag, maar sinds een maand voel ik een klein bultje aan bovenkant bilspleet (rechts van het midden). Eerste keer dat ik dit heb in mân leven. Gisteren voelde ik dat het iets groter is geworden, knikker formaat denk ik. Heb er eerlijk gezegd gisteren aan lopen frunniken. Vanochtend in bad geweest en daarna nog een keer geknepen en toen kwam er wat vloeibaar pus uit. Het voelt alleen niet helemaal leeg. Maar nu lees ik pas op Google over sinus pilonidalis, en daar word ik niet heel vrolijk van omdat je overal leest dat het chirurgisch verwijderd moet worden en herstel lang duurt. Iemand enig idee of het laten open maken en schoonmaken door een arts ook voldoende kan zijn om het niet meer terug te laten keren?
Hier moet je echt voor een huisarts bij zijn om het te laten beoordelen omdat de ene wond nog niet de andere wond is. Niemand kan op basis van jouw uitleg hier daar over besluiten.
Dat is ook zo natuurlijk, ik hang maandagochtend gelijk aan de telefoon! Hopelijk kan het nog gezien worden voor de feestdagen. Hoopte een geruststellende ervaring van iemand te lezen denk ik ![]()
Ik bel morgen sowieso de huisarts maar ik heb momenteel een menstruatie van 16 dagen. Heb een vroege miskraam gehad, dit is de eerste menstruatie daarna.
Zijn er eventueel medicatie/behandelingen om de menstruatie te stoppen?
Zoals ik zei bel ik morgen de huisarts maar vind het fijn om in ieder geval een beetje te weten wat ik eventueel kan verwachten ![]()
Tranexaminezuur of een progestageen zoals Lynestrenol kan het helpen stoppen. Maar als het kort na een miskraam is zou ik wel uitsluiten dat het geen weefselrest is ofzo.
Mee eens. Zou vragen om een echo te laten maken voor een miskraam rest, en als dat okĂ© is kun je de boel onder controle brengen met tranex (in feite uitbloeden maar dan met iets wat het bloedverlies remt) of een soort van âresetâ met progesteron waarmee je het bloeden stopt en vervolgens een nieuwe ontdekkingsbloeding opwekt met de hoop dat het dan een normale menstruatie is
@Krabsalade 08-11 miskraam gehad. Baarmoeder is toen ook schoongemaakt. Heb toen hele hevige nabloedingen gehad en medicatie gekregen.
Dat hielp gelukkig en stopte het bloeden. 05-12 is mijn menstruatie begonnen. Ik heb constant helderrood bloedverlies. Niet heel veel, maar wel te veel voor een inlegkruisje. Gebruik geen tampons, wel maandverband
Zal wel âgewoonâ een anovulatoire cyclus zijn dan, waarschijnlijk nu je morgen gaat bellen wordt het vandaag minder.
Succes!
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een frozen shoulder?
Ik heb in juni mijn schouder uit de kom gehad en sindsdien pijn, en ga naar de fysio voor behandeling. Sinds oktober werd de bewegingsvrijheid beperkter en werd het volgens mijn fysio een frozen shoulder. Alleen de bewegingsvrijheid lijkt nog steeds ietsje minder te worden nog, haren wassen met die arm is bijvoorbeeld geen optie meer. Ik kan die oksel niet scheren want mijn arm komt niet hoog genoeg. Behaâs met sluiting achterop krijg ik niet aan. Jassen aan- en uitdoen gaat nauwelijks.
Ik lees dat het tot 3 jaar kan duren.
Zijn er hier mensen die het ook gehad hebben en die misschien nog tips of succesverhalen hebben?
Denk dat de meesten hier nog te jong zijn voor een frozen shoulder.
Zag laatst op instagram van dr.wendychorny een heel uitgebreide post (13 december) over frozen shoulder en wat je er enigszins aan kan doen. Misschien heb je daar wat aan.
Dank, ga ik checken.
Hahaha ik stond er even niet bij stil dat ik ouder ben dan de gemiddelde forummer. ![]()
In The New Menopause van Mary Claire Haver staat ook een stuk, misschien heb je daar nog wat aan. Die stuur ik je even prive want de fotoâs zijn te groot
Mijn man heeft aan beide kanten een frozen shoulder, nu 1,5 jaar verder. Maar het pijnlijke en dat hij er echt niks mee kon heeft âmaarâ 3-4 maanden geduurd. Die 3 jaar is totdat je echt alle bewegingen weer kunt maken. Hij kan overal weer bij met douchen, alles scheren en wassen zonder moeite. Alleen juichen gaat hem niet worden.
Dank, dat geeft wat hoop! Had hij het ook na âtraumaâ?
Want ik val wel in de risicogroep qua leeftijd maar heb verder qua levensstijl geen hoger risico. Ik rook niet, heb geen schildklierproblemen, geen diabetes en voor zover ik weet geen hart- of vaatziekten.
Wat rot dat hij het aan 2 kanten had trouwens! Ik voel me nu al beperkt omdat het mijn dominante arm is, maar met links kan ik in principe alles. Ik ben er alleen minder handig mee.