Het grote medische vragen-topic #4

Tijdens een burnout kreeg hij het. Verder inderdaad ook geen risicogroep. En twee tegelijk komt sowieso bijna nooit voor.

Maar volgens de fysio heb je 3 fases waar je aan kunt zien hoe ver je bent: de eerste fase is met name pijnlijk, daarna echt de beperking, en de derde is de herstelfase en die duurt het langste. Maar dan wordt het gelukkig wel steeds beter.

1 like

Mijn moeder heeft een frozen shoulder, inmiddels al ruim 2 jaar. Het is wel al een stuk beter maar ze kan nog steeds niet alles.

1 like

Ik heb de laatste tijd veel last van vermoeidheid en ook sneller buiten adem met sporten maar ook een hegtige menstruatie e.d. De huisarts heeft bloedonderzoek aangevraagd op vermoeidheidsklachte. Mijn ijzer is 29 en mijn hb is nog voldoende. Lang gelezen was ik ook geprikt en toen was mijn ijzer nog 107. Had toen hele andere redenen om bloed te laten prikken.
Ik ga het binnenkort mer mijn huisarts uitgebereid bespreken. Maar ze zei al ze mijn ijzer wat wat lager is maar wel oke vond.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?

2 likes

Ook van een laag ijzer kun je vermoeid zijn. Zou met je huisarts bespreken dat je graag met ferrofumeraat of andere ijzersuppletie wilt starten, al is t maar om te zien of het hier beter van wordt.

Heb je daarnaast iets aan je dieet veranderd? Ben je vega gaan eten bijv? Dat zou ook een verklaring kunnen zijn en dan kun je wellicht wat dieetveranderingen toepassen.

Dank voor je reactie!
Ik ben niet direct vega gaan eten maar ik eet wel minder vlees. Daarnaast 2 jaar geleden gestopt met de pil en heftiger ongesteld.

Nu wel bewust gekeken naar vlees en vega dingen waaraan ijzer is toegevoegd. Daarnaast ook zeer bewust vitamine c nemen. Vanochtend pas gehaald in de supermarkt dus nog absoluut geen effecten

2 likes

Ja ik heb dit opgelopen in 2018 (meen ik). Ik was thuis gevallen, had schouder uit de kom en een scheurtje in bot. Na 6 weken 24/7 een mitella dragen had ik een frozen shoulder.
Hierna direct gestart met fysio, heeft best lang geduurd ook qua werkhervatting.

Nu heb ik minimaal last. Alleen meer dan 3x hoog reiken is wat pijnlijk (bijv. In kledingwinkels bij hogere rekken iets zoeken) en als ik mijn beide armen omhoog steek heb ik lengteverschil haha.
Maar verder heb ik geen klachten meer.

2 likes

Ik las laatst een artikel van een arts dat ze steeds meer weten dat wat een goed ijzergehalte is ook per persoon heel erg verschilt. De ondergrens voor vrouwen is ergens rond de 20 volgens mij, maar als je normaal boven de 100 zit is dit dus wel echt laag en kan het dus goed zo zijn dat je hierdoor vermoeid voelt.

Even correctie: de minimale waarde was 15 voor vrouwen en os verhoogd naar 30. Daar zit je dus sowieso onder! Weet je hoe je hb was beide keren?

Ik had een ferritine van 9 tetwijl hb 8.2 was, maar voelde me ook zeer slecht (was overigens wel zwanger!).

1 like

ā€˜Iedere dag zie ik patiĆ«nten met ijzergebrek’ https://share.google/IdNh2pLPJJoXv7qEl
Ik had dit artikel gelezen en dat gaf wel inzicht. Ik heb de podcast die daar genoemd wordt nog niet kunnen luisteren.

Ik heb nu een hb van 8,5 en toen ik een tijd geleden geprikt was 9.2. Dus dat zijn niet drastische veranderingen oid.

Correct me if i’m wrong maar bij klachten zegt het ferritine meer dan de hb toch? Ik bedoel je hb kan wel goed zijn maar als je ferritine laag is dan kan je daar goed last van hebben.

Ik heb overigens blijkbaar een ferritine van 7 (ik ben wel zwanger) en sinds ik dat weet ben ik ook echt helemaal op, alsof er dan een verklaring is voor de klachten en je instort. Ben nu een week begonnen met de tabletten en hoop dat het snel helpt

2 likes

Helaas kijken veel verloskundigen alleen naar hb, en als die goed is zeggen ze dat je geen ijzertabletten hoeft. Ik heb overigens zelf gentle iron gehaald en dat hielp om het tot 25 omhoog te krijgen voor de bevalling.

En tot voor kort hanteerden ze dus sowieso andere standaarden voor mannen dan voor vrouwen, terwijl dat niet echt een goede reden had.

Anyway, @Nox laat je dus niet afschepen als je huisarts zegt dat de waarde goed genoeg is!

3 likes

Dank voor jullie reacties! Ik ga het tijdens mijn consult bespreken. Want ik ben kapot moe.

Dat wist ik niet van de verloskundigen, wat stom 🫩

Mijn verloskundige zei toevallig dat ze in overweging zijn als verloskundigen in NL om bij ernstige vermoeiheidsklachten al preventief ijzer te gaan suppleren voor het lab bekend is, omdat 1 op de 5/6 vrouwen ijzertekort krijgt tijdens een zwangerschap. Ik kreeg dus als ijzer gesuppleerd voor m’n lab bekend was. M’n waarde was ook 7, dus veel te laag.

1 like

Dat is dan weer goed nieuws! Al weet ik niet of ik mijn moeheid als ernstig zou hebben beschreven, ik dacht dat het normaal was eigenlijk.

Hoe lang duurde het voor jouw ijzer weer wat normaal was / je je beter voelde?

1 like

Ik heb ook een heel laag ferritine (3) en een wel best laag hb 5.6 maar na veel bloedonderzoek en onderzoek van ontlasting is er nog niks abnormaals uitgekomen? Ik slik dus wel echt al heel lang ijzertabletten en vitamine b +c en foliumzuur. Maar ik ben dus ook echt mega moe.

1 like

Hoe snel kan je effect voelen van het slikken van vitamine? Slik nu sinds een paar dagen vitamine B12, C en D (op aanraden van de huisarts) en heb echt het gevoel dat ik me zoveel beter voel. Denk alleen eerder dat het placebo is haha, kan toch helemaal niet zo snel?

2 likes

Voor iedereen die twijfelt over een galblaas operatie omdat je last van aanvallen hebt, doe het! Vorig jaar ging ik met de meest zieke aanval 2024 uit (en met kerst ook ƩƩn) en in het eerste kwartaal van dit jaar ben ik geopereerd.

Ik vond het heel spannend en heb heel lang getwijfeld maar het was wel de beste keuze. Hoef nu niet meer in angst te leven of ik wel of niet een aanval krijg en herstellen na de zoveelste aanval!

8 likes

Huisartsen ook! Puur omdat vrouwen bloeden en dus vaker een lager ferritine hebben en dus accepteerden we dat maar

2 likes

Hier nog 1 met altijd ijzergezeik. Ik heb nu een goed HB maar meer vermoeidheidsklachten dan toen ik een HB had van 4,3… maar mijn ijzer is rond de 15. Huisarts bleef maar zeggen dat mijn HB goed was dus nee kreeg geen ferritine tabletten mee. Laatst luisterde ik naar een podcast met o.a. Dr Stacy Sims en ik geloof dat ze zei dat 50 eigenlijk een minimale waarde was om je goed te voelen, maar de standaard iets van 20 is en daardoor veel vrouwen te weinig ijzer krijgen.

Heb toen echt aangedrongen bij de huisartsassistente, dat ik echt zooooo moe was en toen kreeg ik een strip mee met 10 pilletjes haha YES. Mijn ferritine ā€˜was wel wat aan de lage kant dus vooruit he als het helpt’. Heb ook snel last van onstekingen/steenpuisten, dat schijnt daar ook mee te maken kunnen hebben zei de huisarts ooit. Dus dat had ik er ook nog even ingegooid. Maar moest echt smeken??

Maar ik heb ooit in het ziekenhuis via mijn infuus ijzer gekregen en dat was eigenlijk wat het beste hielp. @Vergeetmenietje ik zou vragen of dit voor jou ook mogelijk is! Die tabletjes zetten niet echt zoden aan de dijk is mijn ervaring, maar dit wel.

Ongevraagd levensverhaal maar ik vind dat we moeten opkomen voor meer ijzer in ons leven :eyes:

4 likes

Dat is nu 30!

1 like