Het grote medische vragen-topic #4

Nee, dat was bij mij niet zo. Maar had het al een paar keer gehad dus kreeg het gelijk voor geschreven. Duurde wel even voordat het werkte!

Zou inderdaad even de huisarts bellen! Een andere antihistamine of hogere dosering kan helpen, maar dat zou ik wel in overleg doen. En proberen niet te krabben want daar wordt het alleen maar erger van.

1 like

Ik heb heel fijne kunst traan druppels van hylan. Die zitten in zo’n verpakking dat het eigenlijk eenmalige pipetjes zijn. Ik vind die heel fijn want omdat ik het maar in periodes nodig heb hoef ik niet op de houdbaarheid na openen te letten of bang te zijn voor bacteriĆ«n oid in het flesje.

1 like

Ik ben geen dokter maar volgens mij helpt koelen vaak ook tegen de jeuk. Om de dag door te komen vandaag!

1 like

Ik vind het ook wel wat weg hebben van zonneallergie
Ook als ik de klachten lees

3 likes

Ja alleen moet daarvoor de huid direct in de zon zijn geweest toch?

1 like

Dankjewel, voelt een beetje beschamend om te zeggen dat ik nu pas van het bestaan perimenopauze leer! Ik gok dat mijn moeder rond haar 43ste in de overgang was. Ik ben bijna 35 nu. Dus in die zin zou het kunnen. Behalve verminderd bloedverlies merk ik ook echt dat ik mentaal anders ben als ik nu ongesteld ben. Het was sowieso al niet mijn meest stabiele tijd in de maand maar nu is het wel heel erg. Elke keer zoooo down en van die gedachten: ā€˜misschien kan ik er beter niet meer zijn’. En dan is het klaar en ben ik weer mezelf en blij. Dankjewel in elk geval. Ik ga eens kijken naar dat boek.

3 likes

Los van of je dat uberhaupt zou willen om over je klachten/zorgen mbt vervroegde overgang te praten, zou ik je ook adviseren om met je huisarts in gesprek te gaan over wat hier evt aan gedaan kan worden. Lees je eens in over PMDD, misschien herken je het eea.

3 likes

Nee kan zelfs als je gewoon achter het raam zit en in de schaduw

Dankje! Ik heb me daar wel eens over ingelezen, maar omdat het maar een paar dagen in of max week per maand is, voel ik niet helemaal de urgentie nog om er iets aan te doen. Eigenlijk best wel raar, maar dat is nog een stap waar ik even aan moet wennen ofzo.

3 likes

Door kleding heen?

2 likes

Ik heb zonne allergie en het begint op de huid in de zon en verspreid dan naar waar ik bedekt was. Ik weet niet of dat voor iedereen zo geldt.

1 like

Ik heb zoiets weleens gehad toen ik in het water (klein riviertje) was geweest. Misschien kan het zoiets ook zijn?

Je hebt crĆØmes die verdovend werken zoals nestosyl, dat vind ik altijd goed werken tegen de jeuk!

Hoeft ook niet natuurlijk. Zo lang je die gedachten die dagen kunt relativeren en je je eraan kunt ophalen dat het weer voorbij gaat is dat natuurlijk ook goed! Wilde alleen dat je wist dat je ook dat bespreekbaar kunt/mag maken :kissing_heart:

1 like

Valt er iets aan te doen dan? Want ik denk dat ik hier ook last van heb maar ik haat het bespeeekbaar maken van onderwerpen waar dan vervolgens ā€˜niks aan te doen’ isšŸ¤·ā€ā™€ļø dan bespaar ik mezelf liever dat gesprek…

2 likes

Het kan helpen om bepaalde anticonceptie te gaan gebruiken. De Zoely pil bijv helpt voor veel mensen goed. Er zijn ook mensen die ā€˜rustiger’ worden met mirena IUD, al doet dat vaak ook onvoldoende omdat het je cyclus niet altijd onderdrukt, maar is de moeite van het proberen soms waard. In sommige gevallen is antidepressiva ook een optie. Dus er is imo zeker een gesprek over te voeren.

2 likes

Ik las iets over dat zoely uit de handel was wegens trombose. Is dat toen veranderd en nu weer beschikbaar? (Vraag het aan je omdat je er verstand van lijkt te hebben)

1 like

Hmm dat weet ik eerlijk gezegd niet, heb er binnen mijn vakgebied iig niks over gehoord. Kan natuurlijk wel zo zijn want ik weet/hoor/lees ook niet alles, maar op het farmacotherapeutisch kompas staat niks over een extra verhoogd risico tov de ā€˜normale’ pil (microgynon).

Estradiol/nomegestrol heeft mogelijk een risico op VTE in hetzelfde bereik als combinatiepreparaten met levonorgestrel.
Bron: ethinylestradiol/levonorgestrel (ƩƩnfase)

Zoely is wel een tijdje niet leverbaar geweest maar voor zover ik weet is dat weer opgelost.

Edit: ik zie overigens wel dat het CBG (nog) geen uitspraken doet over het tromboserisico. Dus het laatste is er nog niet over gezegd inderdaad. Maar kan eigenlijk nergens vinden dat het uit de handel is/niet meer voorgeschreven wordt/mag worden.

2 likes

Heeft het zin voor een vette huid (haar en gezicht) naar de huisarts te gaan? Ik heb dit al jaren en werkelijk niets lijkt te helpen, het wordt alleen maar erger. Inmiddels heeft dit best een impact op m’n leven (hoewel dit nu heel overdreven klinkt), maar doordat ik bijvoorbeeld al binnen een dag vet haar heb zeg ik 's avonds weleens afspraken af als ik 's ochtends mijn haar niet kan wassen en door mijn vette gezicht heb ik soms prikkende ogen en vlekken in mijn kleding. Ik wil daar alleen niet bij wijze van spreken uitgelachen worden omdat dit geen probleem is voor de huisarts.

Ik zou niet zo goed weten wat er medisch te doen is aan snel vet wordend haar/een vette huid. Ik zou dan denk ik toch adviseren naar een goede kapper of huidtherapeut te gaan. In theorie werkt Roacc hier wel voor, maar de reden om dat te starten is ernstig of therapie-resistent acne en niet alleen een vette huid of vet haar.