Het grote medische vragen-topic #4

Jammer, ik had ondertussen bijna gehoopt dat het aan hormonen zou liggen omdat ik qua verzorging volgens mij wel alles geprobeerd heb. Dus misschien andere anticonceptie of iets dergelijks.

Oh met die specifieke vraag kun je best gaan natuurlijk. Gebruik je nu iets hormonaals?

Ik gebruik nu al zo’n 14 jaar microgynon 30, heb ook nooit iets anders gehad. Alleen vroeger had ik hier niet zo’n ā€˜extreme’ last van, vooral mijn gezicht niet.

1 like

Uit onderzoek blijkt dat alle combinatiepillen (oestrogeen plus progestageen), zoals jouw Microgynon30, een gunstig effect op de talgregulatie en acne hebben ten opzichte van niets gebruiken. Er is zwak bewijs dat pillen met Drospirenon het meest gunstige zouden zijn, dat is de Yasmin. Dat zou je kunnen vragen en een half jaar ofzo kunnen proberen. Alleen progestageen (prikpil, minipil, hormoonspiraal, Implanon) zou minder gunstig zijn.

De vraag is echter maar in hoeverre je klachten überhaupt hormonaal bepaald zijn natuurlijk.

2 likes

Dank voor je reactie!

2 likes

Zou een dermatoloog hier nee mee kunnen helpen?

3 likes

Ja helaas wel! Wat wil je weten?

1 like

Ik denk dat je het gewoon in laten uitgroeien. Poosje terug heb ik in mijn nagel/vinger gesneden waardoor en ook halverwege een stuk nagel los zat. Wel een keer wat bijgeknipt omdat het soms bleef haken maar denk dat dat niet nodig is omdat jou nagel 1 geheel is. Ging opzich best snel en ik zie er nu niks meer van

2 likes

Mijn dermatoloog gaf salicylzuur als mogelijke behandeling toen ik daar jaren geleden was en ook last had van extreem vet haar. Maar bij mij is het uiteindelijk op een andere manier ā€˜opgelost’ (ik moest voor een andere aandoening een middel gaan gebruiken dat toevallig een uitdrogend effect heeft, waardoor mijn haar minder vet werd). Ik hoop dat er voor jou iets op gevonden kan worden @Wasbeer, het is echt vervelend en ik herken je onzekerheid!

2 likes

Is dat masseren ook echt een must? Of is insmeren genoeg.

Ik had vroeger veel muggenbulten opengekrabt en die littekens zijn allemaal verdwenen (of zo goed als) door in-masseren van bio oil. Nu smeer ik de littekens van m’n borstverkleining er ook mee in, maar masseer het niet in, dat vind ik (nog) akelig.

1 like

Zoals ik het begreep is het echt de handeling van het masseren dat belangrijk is, je moet de huid soepel houden zodra het kan. Een muggenbult is wel een stuk oppervlakkiger dan een operatiesonde. Ik denk dat veel mensen ook opbouwen en aftasten? Ik ben natuurlijk wel geen dokter dus misschien zeg ik gewoon heel achterhaalde dingen.

Dan misschien toch maar weer een vriend zoeken die het wil doen :joy:

Edit: oh, en ik had iets piets verder moeten lezen :sweat_smile:

1 like

Oh ik zou juist denken dat je dat zelf veel voorzichtiger gaat doen, op tast, iemand anders kan dat niet inschatten natuurlijk

1 like

Ja het is ook voornamelijk het idee van het aanraken van dat litteken. Niet dat het litteken zelf nog pijn doet. Ik vind dat idee vies. Ik smeer het nu nog steeds in met een foundation kwast.

2 likes

Maar is het niet grotendeels genezen? Het klinkt eerder alsof je denk met dat je borsten veel fragiele me zijn dan de realiteit, of dat je terug jezelf moet ontdekken.

Ik ben vorig jaar op vakantie heel erg zeeziek geweest en dit jaar doe ik het mezelf weer aan om op boottocht te gaan. Ik weet nu dat het goed is om de pilletjes al een paar dagen van de voren in te nemen, maar zit te kijken wat ik verder kan doen. Ik hoor veel in mijn omgeving over gemberpillen, armbanden of speciale brillen. Is dit allemaal onzin/ placebo-effect?

2 likes

Super random maar ik las ergens op het moment zelf aan doorgesneden citroenen ruiken. Was wel voor wagenziekte.

1 like

Ik moet sinds kort ijzer supplementen slikken en sindsdien ben ik zooo ontzettend moe. Echt veel moeier dan ik was voordat ik ze slikte, wat ik echt heel raar vind want ik dacht dat ijzer juist moest helpen je weer wat energieker te voelen enzo. Ik krijg op sommige dagen ook bijna niks gedaan en alles voelt veel uitputtende dan normaal. Hebben meer mensen dit gehad bij het slikken van ijzer supplementen? Of is dit echt iets waar ik weer voor naar de dokter moet?

1 like

Nee dit herken ik niet :sweat_smile: Maar ik was ook niet zo moe met bloedarmoede dus weet niet of dat dan weer aan mij ligt. Zou het wel even vragen hoor, gewoon via de assistente ofzo? Ik ken het niet iig.

3 likes

Ja, had ik ook. Doorgaan met slikken en dan wordt het uit eindelijk beter.

3 likes