Het grote medische vragen-topic #4

Ik heb een aantal dagen hetzelfde gehad. Huisarts gaf aan dat het mogelijk hielp om ibuprofen te combineren met paracetamol, bij mij hielp dat wel beter dan alleen 1 van de 2. Misschien helpt dat bij jou ook? Collega noemde die combi overigens “een Mickey Mouse-je”, nooit van gehoord :sweat_smile:.

Enne hou vol! Bij mij is de hoofdpijn nu eindelijk na daaagen weg.

Vraagje; was dat op voorschrift van de dokter zelf? En hoe hoog (laag) was jouw ijzer toen?

Ik voel me weer wekenlang heel moe, zwaar lichaam en hoofd vol watten en het zou kunnen dat ijzer weer is gaan dalen maar om dat nu wéér ijzer te moeten prikken… Hij gaat elke keer naar beneden en dan krijg ik een tijdje tabletten en dat is het net aan goed, maar dan maanden later weer laag.

Nu lees ik over van die gummies - edit ik bedoel gentle iron - die aan de toonbank verkrijgbaar zijn (en dus niet vergoed worden?)
Weet iemand hoe diens huisarts over die gummies denkt? Is dat een volwaardige vervanger voor de ferrofumaraat tabletten?

Ik moet misschien sowieso naar de huisarts want mijn klachten zijn raar, moe zwaar lichaam, hoofd vol watten. Het voelt alsof ik verhoging heb/krijg of ziek word maar dat is al 2 weken zo en het zet niet door. Maar ik vind het zo vervelend om met zulke vage klachten naar de huisarts te gaan want het wordt dan vaak aan psyche gekoppeld, wat ook logisch is, maar dit voelt anders dan anders. Het voelt ook anders dan de ijzertekorten van eerder, dat voelt als fysiek snel uitgeput en snel duizelig, nu voelt het nog x 5 ofzo maar zonder per se de duizeligheid.

1 like

Wat ik sowieso op advies van de arts moet doen, waardoor de ferro beter wordt opgenomen is deze innemen op lege maag met vitamine c tablet. En ook aanvullen met vitamine b12 en foliumzuur en deze dan ‘s middags nemen. En ijzer wordt minder goed opgenomen met yoghurt en helaas ook met koffie. Maar ik heb geen idee of het echt iets uitmaakt want ik heb zelf dus ook echt al heel erg lang erg laag hb/ijzer

2 likes

Geen ervaring met die gummies, maar wel met gentle iron en dat is ook vrij verkrijgbaar. Die heb ik geslikt op advies van de verloskundige, dus wordt wel goed over gedacht, haha. Je zou die dus ook nog kunnen proberen. Ook daar geldt wel voor met vitamine c, geen zuivel of cafeïne etc.

2 likes

Ja ik houd hier altijd al rekening mee! Lege maag met vitb12 en daarna eet/drink ik minimaal 2 uur geen cafeïne of zuivel. Daar houd ik ook rekening mee qua avondeten, maar helaas blijft het een ding.
edit: foliumzuur neem ik (nog) niet en daar is ook nooit op getest, kun je daar snel, niet zwanger zijnde, een tekort + belangrijker nog klachten van hebben?

@Mrs.Fraser oeps ik heb er zelf van gemaakt dat het gummies zijn haha. Gentle klinkt voor mijblijknaar ala snoepachtig :stuck_out_tongue:

Ik vind zo’n neusdouche fijn, heb het idee dat het daarmee losser komt dan stomen of neusspray.

5 likes

Ik vind de zippit neusstrips fijn, ondanks verkoudheid kan ik toch bijna altijd door mijn neus ademen dankzij die dingen. Beterschap!

2 likes

Ik ben mijn neus/holtes gaan spoelen. Deze wordt aangeraden door KNO artsen: NasoFree neusdouche voor neusspoelen - KNO-winkel.nl

3 likes

Nee dit na een operatie (mijn ijzer was toen heel lang ivm zware menstruaties en daar werd ik ook aan geopereerd/behandeld op dat moment, dus ik lag nog in het ziekenhuis). Mijn HB was toen 4,3 maar weet niet hoe laag mijn ijzer toen was.
Mijn vader heeft het ook gehad, dit was toen op doorverwijzing van de huisarts dacht ik! Die ging echt specifiek naar het ziekenhuis voor een ijzerinfuus. Ik zou het in ieder geval eens bij je huisarts vragen, want zelf vind ik die pillen geen zoden aan de dijk zetten. Ik moest ze toen ook nog 3x per dag, een half uur voor het eten nemen.

Ik weet niet hoe makkelijk ze zoiets doen, mijn eerste keer dat mijn hb zo laag was heeft mijn huisarts ‘gedreigd’ met een bloedtransfusie maar omdat ik me prima voelde kreeg ik toch die pilletjes… maar dan had zo’n infuus me dus een mooie tussenweg geleken. Maar het zal allemaal wel lastiger/duurder zijn om te doen dan de pillen natuurlijk, dus ze zullen er vast niet happig op zijn. Maar ik zou het gewoon eens vragen, dat je daar over gehoord hebt en of dat niet beter is want je hebt nog zoveel klachten.

1 like

Ik heb inmiddels echt veel haaruitval. Haren wassen of kammen wil ik niet vanwege haarverlies. Moest vanmiddag voor werk een vlechtje in. Alleen met het maken weer een pluk haar vast.
Ik geloof nog steeds door ijzer te kort.

Afspraak met de huisarts moest ik verzetten omdat ik gisten geen bloed meer kon laten prikken vanwege het weer.
Hoop echt dat ze me volgende week kan helpen. Dit is zo niet leuk meer.

Ik heb een vraag, niet zozeer medisch, maar wel voor medici: ik heb nu al twee keer gehad (met domperidon en met een hydrocortison emulsie) dat in de bijsluiter iets anders staat dan op lareb of farmaceutisch kompas (niet zeker of het farmaceutisch kompas is, maar dan is het een andere website waar de apotheek zich op baseert).

Heel specifiek: ik geeft borstvoeding, en bij domperidon staat in de bijsluiter dat het middel via borstvoeding hartproblemen kan veroorzaken bij de baby, terwijl op lareb staat dat het onwaarschijnlijk is dat de baby iets binnen krijgt. Bij hydrocortison staat in de bijsluiter iets van dat je met borstvoeding op moet letten dat je het niet ‘langdurig’ gebruikt (wat is langdurig?) en niet op grote stukken huid (wat is groot?), en op lareb staat dan weer dat het onwaarschijnlijk is dat de baby iets meekrijgt van het middel.

nou, nu mijn vragen: a) hoe kan het dat twee bronnen iets anders zeggen? is de een voorzichtiger dan de ander? meer recent? minder betrouwbaar? b) waar moet ik nu vanuit gaan? Bij de apotheek waren ze vrij gemakkelijk van “ehhmmm nee hier staat dat het onwaarschijnlijk is dus kan wel gewoon hoor” ja ok maar dit is de fucking BIJSLUITER, als ik daar al niet meer van op aan kan, waar kan een leek dan nog wel vanuit gaan??

Lareb is het actueelste en voor zwangerschap en borstvoeding vertrouw ik het meest op het Lareb.

3 likes

Voor de meest betrouwbare info bij zwangerschap en borstvoeding kijk ik altijd op Cybele.be. Daar staan recente onderzoeken bij. Voor domperidom is het deze link:
https://cybele.be/indexlist.php?MasterId=425&Substance=DOMPERIDON

1 like

Wat een afschuwelijk lelijke en moeilijk leesbare site. 🫣

5 likes

Wauw, inderdaad de late 90’s belden dat ze hun website terug wilden…

Volgens mij is het ook zo dat het best lastig/duur is om een bijsluiter aan te laten passen. Ik weet van medicatie waar gebleken is dat een lagere dosering ook prima voldoet, maar in de bijsluiter staat nog de originele dosering.

2 likes

Je hebt ook de website elactancia, die geeft ook alles weer. Is vaak uitvoeriger dan lareb

Ik heb dit ook eens gehad met Tramadol icm met een ssri. Volgens mij stond toen op farmaceutisch kompas en apotheek.nl dat er een contra indicatie was ivm risico op serotonine-syndroom.

Apotheek wuifde het ook weg met: Je hebt zeker zitten googlen. Niet doen. Systeem zegt dat het gewoon kan. Doei.

Ik kreeg er niet eens meer tussen dat dit volgens mij betrouwbare bronnen waren. Voelde heel naar toen.

Even voor de duidelijkheid, en het ligt aan de manier waarop ik het geformuleerd heb, maar: mijn apotheek wuifde niets weg, ze namen mijn opmerking over wat in de bijsluiter stond juist heel serieus en hebben het dus gecontroleerd en gaven toen aan dat er geen probleem was voor mij om deze medicatie gebruiken. Maar ik wil zelf graag weten hoe het dan kan dat de bijsluiter iets anders zegt dan andere bronnen, want ik ga ervan uit dat die bijsluiter een soort bijbel is voor hoe wel en niet die medicatie te gebruiken (en daar heb ik nu genoeg reacties op, dank!).

Heel kut voor jou dat je je niet serieus genomen voelde en dat je vragen weggewuifd werden, hopelijk heb je op een andere manier toch nog goed advies kunnen krijgen

6 likes

Tramadol mag in de zwangerschap door gebruikt worden, mits je onder controle bent in het ziekenhuis. Dat waren tenminste de voorwaarden die ik kreeg. En daarna 48 uur de baby aan de hartbewaking om te controleren of alles okay is

3 likes

Ja welkom in België. We hebben ook geen Belgische versie van de NHG, die wordt gewoon gestolen van NL. Maar het is oprecht een nuttige site :wink:

3 likes