Het grote medische vragen-topic #4

Oh sorry, dan heb ik mijn eigen ervaring op jou geprojecteerd. Fijn dat jij wel serieus genomen werd.

Destijds heeft @Merel mij hier gerustgesteld.

Ik heb mn duim verbrand aan de oven (ja dom) waardoor nu de hele bovenkant van mn duim een verbrande plek heeft. Ik heb een paar min gekoeld onder lauw water en het toen met rust gelaten. Wat kan ik nu (2 uur later) het beste doen? Buigen doet zeer en dat doe je toch onbewust de hele tijd. Ik er vaseline op gedaan nu en dacht ik plak het af, maar heb geen pleister groot genoeg.

1 like

Denk dat je het beste dit even kan lezen. Ik heb me verbrand. Wat moet ik doen? | Thuisarts

Zij zeggen dat je er niks op moet smeren in ieder geval.

1 like

Dankje! Zal er niks meer opsmeren dan :slightly_smiling_face:

1 like

Ik ben, bijna 3 weken geleden, gevallen met de fiets. Toen er sneeuw lag. Ik viel op mijn linkerkant dus had een flinke blauwe plek op de buitenkant van mijn bovenbeen en het was ook dik. Beetje ter grote van een ei. Dat blauwe is weg maar de zwelling is er nog steeds (wel wat kleiner) en ook pijnlijk. Vooral als ik zit en opsta. Dan voel ik een soort pijnlijke druk.

Iemand iets soortgelijks gehad en weet hoe lang dit ongeveer kan duren?

1 like

Ja, ik. Heeft bij mij echt minimaal 8 weken geduurd en ik heb er af en toe nog last van als ik op mijn heup lig/druk :smiling_face_with_tear:

Iemand een idee wat voor uitslag dit is? Het brand/jeukt… als het maandag er nog is bel ik uiteraard de huisarts. Heb het op mijn beide zonen en love handles zitten.

Zelf denk ik aan warmte uitslag bultjes? Ik zweet de laatste tijd ‘s nachts opeens heel erg.

1 like

Het lijkt wel blaasjes eczeem! Jeukt en brand vreselijk. Ik heb dit en als ik geen steroïden zalf heb smeer ik er sudocreme op. (Momenteel heb ik ook een uitbraak waar jij het hebt)

2 likes

Ik smeer er gelijk sudocreme op.

1 like

Wie weet of/waar/hoe je in Nederland op eigen initiatief preventief moedervlekken kan laten controleren? Ik heb er best veel en gebruik langere periodes in mijn leven medicatie die de kans op huidkanker vergroot. Daarom zou ik het fijn vinden om eens grondig gecontroleerd te worden, ook op mijn rug bijvoorbeeld waar ik het zelf niet kan doen. Maar dus wel preventief en niet omdat ik nu klachten heb of me ergens concreet zorgen over maak. Is dat überhaupt mogelijk?

1 like

Kan dat niet gewoon via de huisarts? Volgens mij heeft m’n man dat ooit gedaan omdat hij heeel veel moedervlekken heeft. Huisarts zou je anders moeten kunnen doorverwijzen lijkt me.

2 likes

In mijn ervaring vinden huisartsen het totaal geen probleem om even wat moedervlekken te controleren. Daarna wel gewoon zelf in de gaten houden of ze veranderen.

3 likes

Ok thanks en @Tumtum ga ik mijn huisarts er eens voor bellen.

2 likes

Ik heb best veel moedervlekken en ik kom jaarlijks bij de huisarts voor mijn moedervlek controle.
Als je er vele hebt wordt het vanuit mijn ha ook geadviseerd.

2 likes

Even een wellicht TMI constipatie (icm met ijzer slikken) vraag;

Samenvatting

Ik moet ijzerpillen slikken door een voorraadtekort (doe dit nu paar dagen pas) en daar krijg ik constipatie van. Dat is een normale bijwerking, maar ik ben niet echt bekend met constipatie. Eerder het tegenovergestelde van diarree vrij regelmatig. Daar gebruikte ik dus ook soms psyliumvezels voor, maar die kan je als het goed is ook gebruiken bij een slechtere harde stoelgang.

Is het nu wijsheid om dat weer te gebruiken of heeft het nul zin, aangezien dit een bijwerking is van de ferrofumaraat en niet per se te weinig vezels eten.

Inderdaad bij de huisarts! Die stuurt je dan door naar de dermatoloog als er twijfelgevallen zijn.

3 likes

Jahoor dat kan zeker wel helpen! En als het daarmee niet te doen is zijn er ook nog wel andere opties.

1 like

Super doe ik dat erbij! Ik ga het sowieso niet dagelijks nemen meer, voor nu. Moet tussen de 2 en 7x per week slikken. Maar opzich kwam het al op de eerste dag dat ik het slikte, dus twijfel of het uit maakt. Verder is het prima te doen hoor, nog niet echt buikpijn klachten oid.

2 likes

Heeft iemand een tip hoe ik iemand met heel veel pijn (door ingezakte rugwervels) een trap af kan krijgen om naar een pijnpoli te gaan? We hebben eindelijk een afspraak, maar ze is nu niet mobiel maar zal toch de trap af en auto in moeten. Jullie tips zijn heel welkom!

Kan diegene wel voorzichtig lopen/zitten of echt alleen liggen? Anders nog even de pijnpoli bellen voor tips?

1 like