Het grote medische vragen-topic #4

Iemand tips voor lage rugpijn? Al aantal weken maar het wordt erger. Kan nu niet rechtop lopen en elke beweging van mijn benen doet pijn. Ik ben al bij fysio en artsen onder behandeling, maar ik weet even niet hoe ik het weekend door moet (met hond die uitgelaten moet worden!).

Heb net al pcm en ibuprofen ingenomen en zit tegen een warmtekussen met mn rug. Oefeningen lukken niet door de pijn… lijkt si-gewricht

1 like

Ga je wel eens zo liggen? Dat is heel ontspannend voor je rug

image

2 likes

Ik ga moed verzamelen :joy: nu vooral bang dat ik niet meer overeind kom, haha

2 likes

Ja, snap ik. Voorzichtig op je zij rollen en jezelf dan omhoog drukken met je handen.
Kan ook met je benen op de bank oid, dekentje eronder zodat je zachter omhoog kunt komen misschien.

1 like

ik heb zelf vaak last van mijn si-gewrichten en facetartrose waarbij diclofenac toch het beste werkt als pijnstiller, al moet ik er bij zeggen dat ik ook wel reuma-indicaties heb

Geen tips maar ik wens je veel sterkte. Hier ook een kikker die dezelfde klachten al vanaf oktober heeft. :heart: Ik lees mee voor de tips!
Hier helpt voornamelijk pcm+diclofenac en genoeg plat liggen, dat afwisselen met wel genoeg stappen (ik probeer de 10k dagelijks te halen, maar dat lukt soms van de pijn niet). En de kinderen niet tillen! En zo min mogelijk lange autoritten.

3 likes

Wat naar :frowning: het is hier vandaag nog erger. Zitten lukt nu ook bijna niet. Heb maar naasten gevraagd om de hond uit te laten want dat gaat ook niet.
Lig nu even in bed, enigszins te doen maar man ik weet niet eens hoe ik vanavond moet bereiken. Gelukkig morgen afspraak bij een pijnarts want ik ben al lang(er) bekend met chronische pijn maar niet zo in mijn rug.
Jij ook sterkte!

2 likes

Ah het is bij jou wel heel heftig! Hier gaat het op en af. Momenteel ben ik vrij oke, kan normale dingen doen als ik op tijd ga liggen. Maar ook momenten dat mijn man me uit bad moest tillen en dat ik door mijn benen zakte. Fijn dat je bij de pijnarts terecht kan, ik hoop dat die wat voor je kan betekenen! :heart:

1 like

Zo naar. Ik had een periode dat mijn bekken steeds scheef ging staan en dat deed enorm pijn ook bij m’n SI gewricht. Mijn bekkenfysio kon het wel rechtzetten maar soms als ik dan gewoon een broek aandeed ofzo dan knalde t weer verkeerd. Een manueel therapeut heeft toen wat gedaan en dat had echt langer effect. Ik kan nog steeds geen lunges doen, dat triggert het bij mij. Als ik het iets voel opkomen doe ik deze video, maar als de pijn nu zo erg is lukt dat misschien ook niet. Heb je wel een warmtematje waar je op kan liggen?
Sterkte!

Huisarts kan niks doen aan een flinke hoest hè? Ik slaap echt maar 3/4u per nacht en alles aan mijn lijf doet pijn.

Hahaha sorry ik moet lachen om je 34u slaap per nacht :joy:
Mijn ervaring is dat ze er weinig mee kunnen idd. Vervelend zeg snap dat dat sloopt

Ja zie, dat doet weinig slaap met je :joy: leesteken vergeten.

Was er al bang voor, voelt ook niet goed om de zorg te belasten met hoesten, alleen begint het me echt op te breken.

Antihoestpillen heb je vast al geprobeerd hè?

1 like

Jep, halve drogist schap ligt hier nu inmiddels thuis.

2 likes

Het enige wat de huisarts denk ik voor zou kunnen schrijven is codeine, maar dat kun je ook zelf kopen (natterman extra sterk stroop).

1 like

Enige wat bij mij echt helpt is hoest wat onderdrukken, dus niet elke keer hoesten als je wilt hoesten omdat hoesten ook weer hoesten verergerd. Snap je t nog :joy: volgens mij zijn die medicijnen daar ook voor. Het is echt een rotgevoel maar als je daar doorheen bent hoest ik snel veel minder. Maar goed ik zou ook gewoon even de assistente bellen voor overleg.

Nee klopt, maar er is niks dat echt een goed bewezen effect geeft, de studies die wel gedaan zijn zijn op z’n best matig en bijna nooit bij acute hoest.
Ik had zelf longontsteking laatst en ik had het idee dat de codeine wel iets deed, al was het maar placebo, elke minuut extra slaap is welkom :sweat_smile:

Ik zal nog even update geven: afspraak bij pijnkliniek afgezegd want in de auto gaat niet. Wel bij huisarts geweest. Het is een beknelde zenuw. Wsl geen hernia, maar een lagere beknelling (in mijn bil wsl).
Pregabaline gekregen en moet binnen een paar dagen gaan werken.
Ben benieuwd. Hoop dat het snel opknapt want dit is niet bepaald prettig.

2 likes

Oh dit is superkut, ik heb dit een aantal jaar geleden ook gehad. Pregabaline werkte bij mij gelukkig goed, hopelijk bij jou ook! Pro-tip: laat iemand ook vast een potje psylliumvezels voor je halen want na een tijdje krijg je er echt constipatie van :sweat_smile: Sterkte!

1 like

Haha thanks. Ik heb al veel van die dingen in huis want ook andere ‘stoppende’ medicatie :joy:
Ik werd beetje wanhopig toen de dokter zei dat het binnen een paar dagen gaat werken (lang met pijn!) maar ben inmiddels toch wat rustiger. Lig op mijn zij op de bank met kussentje tussen mn benen en dat gaat redelijk gelukkig.
Fijn dat het bij jou werkte dat geeft hoop!

Ik vraag me nu ineens wel af of die zenuw geen schade op kan lopen? Heeft de dokter het niet over gehad dus zal wel niet dan. Maar sinds vanochtend slapende voet ook. In mijn hoofd kan een beknelde zenuw beschadigd raken?

2 likes