Het grote medische vragen-topic #4

Yessss iit voorzorg ivm ghb verslaving!

ah ja dacht ik dus al haha in de serie gebeurt dit dus niet maar miss wordt dat dan onderdeel van de verhaallijn oid. weet je toevallig ook na hoeveel uur nuchter dat over het algemeen wordt gegeven? en is het iets waar artsen ook op testen/doorvragen om te weten of er uit voorzorg wat moet worden gegeven of moet je dat als verslaafde wel zelf aangeven

ligt er een beetje aan. bij ghb verslaving is het echt cruciaal dat degene op dezelfde tijdstippen als die gewend is ghb krijgt (dit heeft het ziekenhuis gewoon) om zo ontwenning te voorkomen. in het geval van alcoholverlaving zullen het benzo’s zijn, een standaard schema met hoeveelheden die passend zijn bij de hoeveelheid alcohol er op een dag gedronken wordt.

als iemand nog aanspreekbaar is geven ze het vaak wel aan hoeveel/hoevaak ze nromaal iets gebruiken. althans ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand het niet wilde vertellen ofzo.

als iemand daar niet toe in staat is om aan te geven hoeveel/wat, is het vaak een teken dat iemand flink aan’t onttrekken is en dan geef je benzo’s via het infuus of in heeeele extreme gevallen intubeer je + breng je iemand in slaap (bv bij een hele erge alcoholontrekkingsinsult/delier). geen pretje om te zien.

3 likes

Bij alcohol wacht je wel tot er ontwenning komt, als de hoeveelheid alcohol in het bloed nog te hoog is is het gevaarlijk er ook nog benzodiazepinen (tegen de ontwenning) bij te geven, dan kun je overgesedeerd raken bijvoorbeeld problemen krijgen met ademen. Maar je moet ook weer niet te laat starten, want dan kunnen mensen een onthoudingsinsult krijgen en/of een delier. Is altijd even zoeken, maar je hebt observatielijsten waar je kunt scoren of en hoeveel ontwenningsverschijnselen iemand heeft, en op basis daarvan geef je medicatie.

Er zijn meestal wel genoeg tekenen van overmatig alcoholgebruik, zo niet dan merk je het snel genoeg :grimacing:

4 likes

Waarom is dit zo cruciaal als ik vragen mag?

Door lichamelijke afhankelijkheid. Cold turkey stoppen kan hartfalen geven en epilepsie ed

Ik heb mn ex wel is op moeten halen bij de politie omdat ze geen ghb cel beschikbaar hadden en dan is het te gevaarlijk om iemand te houden

Ah heftig zeg! :frowning:
@Junebug85 ja als iemand al een lange tijd bijvoorbeeld om de 3 uur x aantal ml ghb neemt om “normaal” te kunnen functioneren dan is het wel echt belangrijk dat je dit in het begin van ziekenhuisopname aanhoudt om ontwenning te voorkomen.

Iemand tips voor lage rugpijn? Al aantal weken maar het wordt erger. Kan nu niet rechtop lopen en elke beweging van mijn benen doet pijn. Ik ben al bij fysio en artsen onder behandeling, maar ik weet even niet hoe ik het weekend door moet (met hond die uitgelaten moet worden!).

Heb net al pcm en ibuprofen ingenomen en zit tegen een warmtekussen met mn rug. Oefeningen lukken niet door de pijn… lijkt si-gewricht

1 like

Ga je wel eens zo liggen? Dat is heel ontspannend voor je rug

image

2 likes

Ik ga moed verzamelen :joy: nu vooral bang dat ik niet meer overeind kom, haha

2 likes

Ja, snap ik. Voorzichtig op je zij rollen en jezelf dan omhoog drukken met je handen.
Kan ook met je benen op de bank oid, dekentje eronder zodat je zachter omhoog kunt komen misschien.

1 like

ik heb zelf vaak last van mijn si-gewrichten en facetartrose waarbij diclofenac toch het beste werkt als pijnstiller, al moet ik er bij zeggen dat ik ook wel reuma-indicaties heb

Geen tips maar ik wens je veel sterkte. Hier ook een kikker die dezelfde klachten al vanaf oktober heeft. :heart: Ik lees mee voor de tips!
Hier helpt voornamelijk pcm+diclofenac en genoeg plat liggen, dat afwisselen met wel genoeg stappen (ik probeer de 10k dagelijks te halen, maar dat lukt soms van de pijn niet). En de kinderen niet tillen! En zo min mogelijk lange autoritten.

2 likes

Wat naar :frowning: het is hier vandaag nog erger. Zitten lukt nu ook bijna niet. Heb maar naasten gevraagd om de hond uit te laten want dat gaat ook niet.
Lig nu even in bed, enigszins te doen maar man ik weet niet eens hoe ik vanavond moet bereiken. Gelukkig morgen afspraak bij een pijnarts want ik ben al lang(er) bekend met chronische pijn maar niet zo in mijn rug.
Jij ook sterkte!

2 likes

Ah het is bij jou wel heel heftig! Hier gaat het op en af. Momenteel ben ik vrij oke, kan normale dingen doen als ik op tijd ga liggen. Maar ook momenten dat mijn man me uit bad moest tillen en dat ik door mijn benen zakte. Fijn dat je bij de pijnarts terecht kan, ik hoop dat die wat voor je kan betekenen! :heart:

1 like

Zo naar. Ik had een periode dat mijn bekken steeds scheef ging staan en dat deed enorm pijn ook bij m’n SI gewricht. Mijn bekkenfysio kon het wel rechtzetten maar soms als ik dan gewoon een broek aandeed ofzo dan knalde t weer verkeerd. Een manueel therapeut heeft toen wat gedaan en dat had echt langer effect. Ik kan nog steeds geen lunges doen, dat triggert het bij mij. Als ik het iets voel opkomen doe ik deze video, maar als de pijn nu zo erg is lukt dat misschien ook niet. Heb je wel een warmtematje waar je op kan liggen?
Sterkte!

Huisarts kan niks doen aan een flinke hoest hè? Ik slaap echt maar 3/4u per nacht en alles aan mijn lijf doet pijn.

Hahaha sorry ik moet lachen om je 34u slaap per nacht :joy:
Mijn ervaring is dat ze er weinig mee kunnen idd. Vervelend zeg snap dat dat sloopt

Ja zie, dat doet weinig slaap met je :joy: leesteken vergeten.

Was er al bang voor, voelt ook niet goed om de zorg te belasten met hoesten, alleen begint het me echt op te breken.

Antihoestpillen heb je vast al geprobeerd hè?

1 like