Het grote medische vragen-topic #4

Oké ik ben niet gek dus haha, het was zo’n officieel/dringend bericht dat ik dacht dat het een stuk serieuzer is dan ik zelf dacht. Het voelt nu een beetje knullig dat ik influenza A moest googlen. :joy:

Dit is wel in Duitsland trouwens, dus misschien zijn de richtlijnen wat anders ofzo.

Ik heb een hypertrofisch litteken overgehouden aan mijn keizersnede en las online dat siliconenpleisters het iets minder kunnen maken. Ik stoor me er niet ontzettend aan, maar als iets simpels als een pleister plakken de boel wat lichter kan maken klinkt dat wel het proberen waard.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee. Helpt het echt en kun je dit gewoon met de huisarts bespreken en op recept krijgen?

1 like

Geen ervaring met die pleisters, maar ik ga nu naar een bekkenfysio die ook littekenbehandeling doet en dat lijkt wel te helpen. Ik had nog best wat jeuk aan mn litteken en dat is sinds de behandeling veel minder geworden. Ook had ik nog een stukje wat dikker en gevoeliger was en dat wordt dus ook minder.

Je zou dus ook daar naar kunnen kijken.

1 like

Oh niet aan de fysio gedacht. Zal nog eens kijken naar mijn zorgpakket, wellicht handig om eens gebruik hiervan te maken. Wel een heel geplan rond kinderen en partner, wat dat betreft zijn die pleisters wel makkelijk thuis.

Ja het is wel een geplan idd! Ik heb het nu maar na een werkdag voor ik de kleine van de opvang haal gepland. Ik vind het wel echt heel fijn, ze kijkt ook echt naar verklevingen enzo.

Ik gun elke vrouw met een keizersnede deze behandelingen.

2 likes

Ik heb van een bekkenfysio geleerd hoe ik het littekenweefsel zelf kan masseren, heb best wel een verdikt litteken en verklevingen. Moet eigenlijk iedere dag maar schiet er nog wel eens bij in :see_no_evil:
Heb ook pleisters meegekregen van haar die ik er op een bepaalde manier op moet plakken en dat vervangt dan het masseren. Dus ik zou zeker eens informeren bij een bekkenfysio!

1 like

Ik heb ervaring met die pleisters. Heeft hier heel veel gedaan voor mijn littekens. Geen spijt van gehad.

1 like

Ik heb dus net in december m’n zorgverzekering gedowngrade dus fysio zit niet meer in m’n pakket :skull:

@junior kon je dat gewoon via de huisarts krijgen of heb je ze zelf ergens online gekocht?

1 like

Die van mij ging via de plastisch chirurg die mij geopereerd heeft.

Ja, dit werkt super! Ik had een heel erg dik litteken op mijn arm en die is met consequent gebruik van die pleisters nu helemaal vlak (wel wat rimpelig en glimmend maar echt zóveel mooier). Ik had een eerste set pleisters van de huisarts en daarna heb ik ze zelf online gekocht.

Is het inmiddels weg bij jou? Ik ben aan het herstellen van een soort monster verkoudheidsvirus en heb hier nu ook last van :sob:

Echt heftig ik hoor zoveel mensen om me heen ook hoesten de laatste dagen.

2 likes

Ik ben aan het opknappen! Voor het eerst sinds 1 januari zit er verbetering in, echt bizar lang… hoor het inderdaad ook héél veel om me heen.

5 likes

Ik heb deze nu te pakken volgens mij

1 like

Ah shit, zo irritant! Sterkte.

Ik ben echt al 2.5 week aan het dealen met dit rotvirus ik word er helemaal gek van. Ik heb al 4x gedacht dat ik helemaal beter was aaaaaarghhhhhhhhh

1 like

Ik heb bloed laten prikken omdat ik allerlei klachten heb en heb nu uitslag. Ik heb nu een advies/recept van de huisarts wat ik ook ga volgen.
Het lijkt erop dat meeste klachten komen door bloedarmoede (zit precies op de ondergrens) en ijzertekort (net onder ondergrens en dan de ondergrens die nog laag is voor vrouwen volgen mij), maar beide geven ongeveer zelfde symptomen als ik google snap?

Nu moet ik dus ijzer gaan slikken en over 8 weken weer prikken op waardes, gaat die bloedarmoede dan ook weg?

Ijzertekort is een oorzaak van bloedarmoede.

Bedankt, was blijkbaar dat verband ook kwijt.

4 likes

Hoe werkt het dat ik al jaren volgens Sanquin een prima hb heb maar wel een te laag ferritinegehalte heb. Ik heb dit daar ook wel eens gevraagd, maar de uitleg snap ik niet echt… Het is echt al jaren dat ik doneer en dan krijg ik na twee weken weer een brief dat mijn ferritine te laag is en ik een jaar lang niet meer mag doneren. Ik eet sinds afgelopen jaar ook niet meer strikt vegetarisch en heb na een bevalling 3 maanden ijzertabletten geslikt. Is dit iets waar ik dan nog iets mee moet?

Te laag volgens sanquin is niet per se te laag in de echte wereld, ze willen je behoeden voor een echt tekort, dus zij houden een hogere waarde aan. Het zegt iets over je ijzervoorraad, je magazijn (ferritine) is niet echt vol, maar de productie (Hb) wordt nog wel gewoon gehaald. Als je er zelf geen last van hebt hoef je daar niks mee.

2 likes

Haha, echte wereld. Ja, logisch wel dat ze een hoge waarde aanhouden. Dan doe ik er nu niks mee inderdaad. Ik heb wel wat klachten, maar denk eerder dat die mentaal/door de winter/baby veroorzaakt worden dan hierdoor. Thanks voor de metafoor!