Het grote medische vragen-topic #4

Heb van de week een operatie gehad met infuus boven op mijn hand. Nu heb ik al een paar dagen last van die pols en ook een verdikking aan de zijkant van mijn pols (kan van je duim). Het voelt een beetje als een blauwe plek, maar ik zie niks buiten een verdikking die ik zie en voel.
Iemand hier bekend mee?

2 likes

Is het warm?

Ik heb dit ook gehad na een infuus afgelopen zomer. Ik was nog in het ziekenhuis, dus kon er iemand naar kijken en is er een echo gemaakt. Ik moest op dat moment om een andere reden nog twee weken bloedverdunners nemen, dat is hierdoor voor de zekerheid nog twee weken verlengd. Op de echo was overigens niks bijzonders te zien, maar ik zou er nog wel een paar weken last van kunnen hebben, maar de dag daarna waren de pijn en zwelling ineens zo goed als verdwenen.
Ik zou voor de zekerheid toch even informeren bij de poli of ze hier wat mee willen.

Nee niet warmer dan normaal.

@Masterchef mmm ja ik las al ader ontsteking enzo, maar goed heb geen koort, niet warm etc. Ga toch zo maar even met de poli bellen.

3 likes

Ik heb al een tijd last van mijn nek aan de zijkant en het stuk wat doorloopt naar mijn schouder (schouder zelf niet). Trekt ook wat door naar voor (richting borst) en naar achteren (richting schouderblad). Ik heb hiervoor een tijdje bij een fysio gelopen maar naast wat los masseren en een aantal oefeningen kan hij niet zoveel meer doen, gaf hij aan. Het komt door overbelasting.

Dat los masseren hielp wel maar eind december ben ik gestopt met fysio en sinds deze week heb ik echt zo’n last. Vooral ā€˜s avonds als ik dan zit, voel ik het extra.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet doen. Weer terug gaan naar hem? In de ziektewet gaan🄲? Iets/iemand anders zoeken?

2 likes

Probeer eens een manueel therapeut. Die kunnen ook kraken en dry needling enzo. Misschien helpt dat net even extra.

1 like

Zelf losmaken met een massage gun?

1 like

Ik zou een sportfysio zoeken die zowel dry needling kan doen als echo’s kan maken. Leuk dat je vorige fysio zegt dat hij niet zo veel kan doen maar dit lijkt me niet normaal. Een echt goede fysio kijkt naar meer dan het alleen losmaken voor je.

2 likes

Ik ben gevallen over mijn fietsstuur heen wat best een smak was. Mijn borst/ribbenkast deed direct pijn, ik heb het geprobeerd te koelen maar ik weet niet effectief dat was met borstweefsel etc
Nu dag later nog dezelfde pijn. Vooral de voorkant maar ook mijn rugkant. Al lijkt de pijn iets meer gezakt in de letterlijke zin van het woord: vandaag voel ik het meer bij mijn middenrif/maag. Als pijnstillers uitwerken is het helemaal naar.
Ik neem aan dat het gekneusde ribben zijn. De dokter zou hier niks aan kunnen doen denk ik? Iemand nog tips?

Je kan gekneusde ribben tapen (door een fysio of iemand met een YouTube-filmpje), geen wondermiddel, maar alle beetjes helpen iets.

1 like

Nee joh, fysio’s sturen steeds meer aan op zelfmanagement. Dus bepaalde spieren sterker maken met oefeningen die je zelf thuis moet doen. En als het overbelasting is, moet je dat dus eigenlijk aanpakken.

Mijn dochter is niet lekker dus heb haar kauwparaceramol gegeven. Alleen nu twijfel ik aan de hoeveelheid.
Ze is 6 (bijna 7) en weegt zo’n 15 kg. Als ik naar leeftijd kijkt zegt het doosje 1,5 kauwtablet per keer. Maar als ik naar gewicht kijk zou ze er maar 1 per keer mogen. Nu is het geen gigantisch verschil en heb ik haar voor de zekerheid maar 1 tablet gegeven. Toch wil ik weten of ik nu het beste van leeftijd of gewicht uit kan gaan.

1 like

Het kinderformularium zegt bij matige pijn/koorts vanaf 1 maand: 10 - 15 mg/kg/dosis, zo nodig max 4dd. Max: 60mg/kg/dag, maar niet hoger dan 4 g/dag.
Dus 150-225mg per dosis 4x per dag in jouw geval. Bij ernstige pijn mag je nog iets hoger. Je zegt er niet bij wat voor dosering pillen het is, dus of 1.5pil klopt weet ik niet.
Kort antwoord: op gewicht, leeftijd maakt niet uit.

1 like

Nieuwe (goede) fysio zoeken

1 like

Ik heb zo’n heftige diarree aanval sinds vannacht, ik loop al tijden met darmklachten maar tot nu toe is er niks geks gevonden qua bacteriĆ«n of dat soort dingen. Nu is er wel occult bloed in m’n ontlasting gevonden maar ik moet deze uitslag nog met de huisarts bespreken. Ik werd vannacht wakker van de pijn en ben echt al meer dan 15 keer naar de wc geweest. Heeft iemand tips wat ik kan doen?

Hebben ze al op calprotectine in ontlasting getest? Om Crohn of colitis uit te sluiten? Nachtelijke diarree is daar wel verdacht voor.

Ja alleen is daar de uitslag nog niet van binnengekomen

Mijn vriend heeft een hersenschudding opgelopen na een val met skiƫn (geknald tegen een sneeuwwand). Inmiddels bijna 3 weken verder en nog steeds pijn in zijn nek/achterhoofd (pijn is mild, maar wel veel aanwezig) en last van zijn ogen (vermoeid, lastig scherpstellen, duizelig). Helaas is een hersenschudding echt een zwart gat voor zorgverleners. Uiteenlopende adviezen enzo. Hij zwemt echt een beetje.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringsverhalen van anderen. Hoe het herstel is verlopen? En hoe lang duurde het (weet dat iedereen anders ervaart)?

Ik heb echt iets van 6-9 maanden niet kunnen werken en kon drie maanden lang alleen maar wandelen en podcasts luisteren :sob: daarna heel rustig weer dingen opgebouwd

Jeetje ik was alweer vergeten dat ik dit ook heb gehad :clown_face:

Ken ook mensen bij wie het veel korter duurder maar volgens mij is het algemene advies wel Ʃcht rustig aan doen, veel rustiger dan je denkt, omdat je het herstel anders alleen maar vertraagt.

3 likes

Ik ken een aantal mensen die helaas heel lang (maanden tot jaren) of chronisch klachten hadden/hielden na een hersenschudding, natuurlijk weet je nooit hoe het verloopt maar ik zou echt heel erg rustig aan doen en pas weer dingen gaan opbouwen als hij geen klachten meer heeft

Sorry niet heel positief maar zo’n hersenschudding kan echt nasty zijn, vooral als je teveel forceert in het begin

3 likes