Heel veel goede en herkenbare adviezen van @SuperCoolePinda en idd wat @boonie zegt: doe echt rustiger aan dan je denkt dat nodig is.
Ik liep ruim 4 jaar geleden een hersenschudding op door een auto-ongeluk en heb helaas - tot nu toe -blijvende klachten gehouden. Wel ben ik zover hersteld dat ik weer een zelfstandig leven kan leiden. Met beperkingen, dat wel, maar ik ben niet meer gehandicapt.
Een paar dingen die mij nu te binnen schieten: schermen zijn funest. Gebruik ze niet en indien toch nodig: zet alles op dark mode, helderheid laag en nachtstand (geel licht). Een bril met gele glazen hielp bij mij ook heel erg tegen de pijn in mijn ogen en hoofd bij schermgebruik.
1 type belasting tegelijk. Dus bijvoorbeeld niet wandelen en tegelijk met iemand kletsen. Of een podcast luisteren terwijl je kookt.
Gelijk stoppen als een activiteit je klachten verergert. Vanuit ergotherapie heb ik geleerd om te proberen de klachten vóór te blijven. Want alleen dan is er ruimte voor herstel. Hetzelfde geldt voor stapelen: ook al kun je een half uur wandelen, de vaatwasser uitruimen en bijpraten met je partner: dat lukt waarschijnlijk niet achter elkaar. Je moet na iedere inspanning eerst weer herstellen voordat je verder gaat met het volgende. Anders gaan je klachten stapelen en duurt het steeds langer voor ze weer zakken.
Zonnebril en noise cancelling koptelefoon kunnen life savers zijn: zorg dat je die standaard bij je hebt.
In de eerste periode vond ik het echt heel moeilijk om de dagen door te komen. Ik kocht vaak de papieren zaterdagkrant, liep veel (korte) rondjes buiten, maakte kleurplaten en reeg armbandjes, luisterde podcasts en luisterboeken als mijn hoofd het toeliet, ging plantjes zaaien, stekken en verpotten en had ook heel erg mijn naasten nodig om de moed erin te houden.
Ik had ook deels a-typische klachten waarvan ze niet goed wisten wat ze ermee aan moesten. En dat is echt strugglen. Mijn advies hierin: je lijf is uiteindelijk leidend, niet de revalidatie-methode. Ik bleek orthostatische intolerantie-klachten te hebben gekregen: bij te erge overbelasting kan ik niet meer blijven staan. Ik word (en blijf dan ook lang) heel ziek van staan en lopen. Inmiddels voel ik goed wat wat is en kan ik erop anticiperen, maar dit is wel een aantal x heel fout gegaan en dan kon ik maanden niet op mijn benen staan.
Heel veel sterkte voor je vriend en voor jou!