Het grote medische vragen-topic #4

Echt heel onwaarschijnlijk dat dit door het extra ijzer komt, aangezien je dat met je normale dieet ook gewoon binnen krijgt en echt zo’n simpel supplement is dat het geen bijwerkingen als vermoeidheid kan geven. Het geeft eigenlijk alleen harde zwarte drollen als bijwerking.

5 likes

Ohhh die drollen :tired_face::tired_face::tired_face: en buikpijn. :smiling_face_with_tear:

5 likes

@ciselering @Ladybug @Krabsalade Ik slik ferrofumaraat en dat moet ik twee keer per week doen. Was het voor jullie hetzelfde? Ja die buikpijn en zwarte drollen heb ik ook :grimacing: haha maar die vermoeidheid is echt niet te doen soms. Misschien dan idd toch maar nog een keer met de huisarts over praten. Ik neem ze trouwens ook echt s’ochtends op een nuchtere maag. Is het misschien beter het op een ander moment in te nemen? Ik ben alleen bang dat de werking dan minder is.

1 like

Innemen met vitamine C. Wordt het beter opgenomen door je lichaam.

2 likes

Ik moest ze iedere dag nemen, in de ochtend. Ik kan me verder niet meer goed herinneren hoe het zat eerlijk gezegd.

1 like

Ik moest ze toentertijd 3x per dag nemen, een half uur voor de maaltijd. Toen had ik erg last van zwarte drollen en buikpijn, maar niet extra vermoeidheid.
Ik gebruik ze nu nog wel eens en dan idd 2x per week (mijn hemel wat fijn dat ze daar zijn achtergekomen haha) en heb dan eigenlijk ook geen last van mijn buik, eigenlijk 0 bijwerkingen.

Het is volgens mij vooral belangrijk dat je het een half uur voor eten neemt (maar dat hoeft niet in de ochtend te zijn, althans naar mijn weten…) en er geen koffie bij neemt. Iets met vitamine c er bij nemen schijnt ook goed te zijn, maar je kunt het ook prima overdag nemen hoor.

(ben geen huisarts dus wat Krabsalade zegt moet je maar aannemen :stuck_out_tongue: )

1 like

In ieder geval niet gaan fluisteren. En je stem rust geven…meer denk ik niet helaas.

3 likes

@anon22550354 @Ladybug @ciselering Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik neem het nu een uurtje voordat ik eet en twee uur voordat ik koffie drink. Ik zal het proberen om het met vitamine c in te nemen en te kijken of dat helpt. Anders toch maar weer een bezoekje aan de huisarts denk ik :sweat_smile:

2 likes

En niet met zuivel innemen!

2 likes

Beetje rare vraag maar ik heb vorige week een MRI laten maken van een lichaamsdeel wegens klachten en nu is het verslag zeer vaag met volgende conclusie:

Belangrijke reserve gezien de suboptimale beeldkwaliteit (op basis van de constitutie van patiënt)

lees ik dit nu correct dat ze eigenlijk zeggen dat ze geen conclusie kunnen maken omwille van de beeldkwaliteit? De constitutie van de patient is waarschijnlijk gericht op mijn grootte/dikheid.

1 like

Dat ze voorzichtig zijn met de conclusies die ze wel trekken. Zonder bril op is de wereld voor mij heel wazig, ik kan dan zeggen ‘met de beperkte beeldkwaliteit die ik nu heb zie ik geen vogels in de boom’, maar de betrouwbaarheid moet je met een korreltje zout nemen, want er zal ongetwijfeld geen struisvogel in die boom zitten, maar een koolmeesje zou ik misschien best gemist kunnen hebben.
Dus je dokter die dit aangevraagd heeft neemt dat mee in de overwegingen, datgene waar ze naar zochten is hier niet op gezien (denk ik dan, zonder de rest van het verslag te kunnen lezen), maar dat betekent met dit suboptimale onderzoek dan niet dat het er absoluut 100% zeker niet is.

6 likes

Merci voor de nuancering, ik moet sowieso nog met mijn HA overleggen en was ook wel verbaasd dat ik dit verslag al te zien kreeg, de vorige keren dat ik zulke onderzoeken heb moeten doen werden deze pas vrijgegeven in mijn digitaal dossier na bespreking met de arts.

Als het goed is krijg je een ‘waarschuwing’ bij het openen van dergelijke uitslagen. Juist om dit soort verwarring te voorkomen. Zoiets:

Let op! Op deze pagina kunnen uitslagen staan die nog niet met u besproken zijn. Klik op ‘Doorgaan’ als u deze uitslagen wilt bekijken. Klik op ‘Annuleren’ als u de uitslagen eerst met uw arts wilt bespreken.

Maar ik snap het wel hoor, ik kijk ook altijd.

6 likes

Eens in de tijd heb ik een ijzertekort en krijg ik zo’n kuur via de huisarts. Om dat eens voor te zijn; heeft iemand wel eens met de dokter overlegd? wordt vloeibare ijzer beter opgenomen dan tabletjes verkrijgbaar bij de drogist?
Die drankjes bevatten ook nog best wat suiker dus weet niet of het wel beter is. Maar als het makkelijker wordt opgenomen ofzo, dan vind ik die suikers ok.

1 like

Nee dit is België haha, normaliter moet de arts dit vrijgeven naar de patiënt toe war gedaan wordt door de arts die het onderzoek aanvraagt. Op zich is het geen drama omdat ik sowieso met de arts moet overleggen voor volgende stappen.

1 like

Mijn ijzer was ook vaak aan de lage kant. Ik heb toen een hele tijd een glas roosvicee ferro gedronken. Niet elke dag, om de dag ofzo en het hield mijn ijzer wel goed op peil. Maar mijn ijzer was vaak aan de lage kant maar niet vaak echt te kort.

2 likes

ik heb dit weekend (do-zo) gekampeerd en toen ik thuiskwam vond ik 3 teken (meteen eruit gehaald toen, maar geen idee hoe lang ze er al zaten). vanochtend vond ik er nog 1, ook meteen eruit gehaald, maar die zat er waarschijnlijk dus al langer.

ik heb gisteren de huisarts even gebeld en de assistente gaf aan dat ik niet hoef te komen als ik geen rode kringen zie. die zie ik niet, alleen rode bultjes op de plekken waar de teken zaten. een plekje is duidelijk veel roder dan de andere. de arm waar dat plekje zit is ook stijf en pijnlijk, voelt een beetje hetzelfde als dat je daar een vaccinatie hebt gehad. en ik heb hoofdpijn, keelpijn en weinig energie (maar ik was vorige week ook verkouden, dus dat kan ook nog gewoon daarvan zijn).

is er nu echt niets aan de hand als ik geen rode kringen zie? ik heb geen zin in lyme :grimacing:

1 like

Op thuisarts staat:

Heb je een teek weggehaald, schrijf dan in je agenda of telefoon:

• de datum van de tekenbeet
  • de stad of het dorp waar je de teek gekregen hebt
  • de plek van je lichaam waar de teek zat

Maak een foto van de plek op je huid waar de teek zat. Zo weet je waar de teek precies zat.

Let in de eerste 3 maanden na een tekenbeet goed op of je een vlek krijgt:

• een rode of blauw-rode vlek op de plek waar de teek zat (bij een lichte huid)
  • een donkere of paars-blauwe vlek op de plek waar de teek zat (bij een donkere huid)
  • zo’n vlek op een andere plek van je lichaam
1 like

Sorry als dit een hele domme vraag is.

Ik heb vorig jaar mei een uitstrijkje gehad voor baarmoederhalskanker omdat ik verschillende klachten had. Deze was PAP 1 en HPV negatief.

Afgelopen maand ben ik 30 geworden dus ik heb een uitnodiging gehad voor het bevolkingsonderzoek. Moet ik daar nu alsnog aan meedoen? Kan er iets veranderen in zo’n korte tijd? Ik vermijd die eendenbek liever, mijn eigen dokter is weg en met die thuistest ben ik bang wat fout te doen.

1 like

Volgens mij is het een jaarlijkse controle? Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik heb onlangs de thuistest gedaan, en dat was echt heel eenvoudig. Beetje vergelijkbaar met het afnemen van een coronatest. Volgens mij kun je de thuiskit sowieso aanvragen (of het ging vanzelf bij mij? Weet het nu al niet meer). Mocht het dan niet lukken, kan je altijd nog een afspraak maken. De uitslag was ook binnen no time binnen, trouwens. Heel fijn!

2 likes