Je eigen huisarts mag in principe sowieso niet dit soort verklaringen schrijven, daarvoor moet je bij een onafhankelijk arts zijn. Dus als je wil kijken of je zo’n verklaring zou kunnen krijgen zou ik dat alvast gaan regelen
Wat zijn je klachten? Hoest je ook veel?
Ja, hoest de hele dag… er zit veel slijm vast, waarschijnlijk ook nog van begin dit jaar toen ik 4 weken lang heb gehoest. Heb voor de nachten codeïne gekregen dat helpt iets. Daarnaast griep verschijnselen, dus verkouden, koorts, hoofdpijn, rillen etc etc.
Dit had ik eens toen ik al op vakantie was. Codeine meegekregen van de huisarts maar dat hielp niet inderdaad. Een spaanse arts gaf mij toen antibiotica want dit klonk in mijn longen als bronchitis. Met een paar dagen knapte ik zienderogen op.
Heel veel beterschap en hoop dat het bij jou ook snel werkt.
Dit voelt echt als een suffe vraag, maar ik heb gisterochtend m’n lievelingslipgloss op gedaan en daarna kwam er in de loop van de ochtend een koortslip opzetten. Die lipgloss kan ik nu beter vervangen hè?
Ja.
In theorie ja, maar ik had dit laatst en heb de lipgloss in kwestie daarna gewoon weer gebruikt omdat ik het toen alweer was vergeten. Ik weet eigenlijk ook niet of je jezelf kan herbesmetten? Is there a doctor in the house?
Het is een heractivatie van een virus dat in je eigen lijf woont, volgens mij bestaat er niet zoiets als herbesmetting van jezelf. Ik zou de lipgloss niet meer uitlenen.
Vraagt je verzekering om een verklaring? Want in principe zouden ze je gewoon op je blauwe ogen moeten geloven, of zelf een expert in moeten schakelen om te beoordelen wat jij wel of niet kan. Je huisarts kan hooguit opschrijven wat je klachten zijn (maar dan kun je ook inloggen op je dossier en de regels uitprinten), maar die is niet opgeleid om te beoordelen wat je met die klachten wel of niet kan of mag.
Ah oké, dat wist ik niet! Dacht dat je altijd officieel verklaring nodig had… ik sta as we speak in de wacht bij mijn verzekering om het eea na te vragen.
Behandelend artsen mogen in NL niet verklaren/oordelen, want: niet onafhankelijk. Maar je huisarts heeft al gezegd dat je medisch gezien gewoon kan gaan, wat wil je dan op papier hebben: medisch geen bezwaar, maar mevrouw gaat toch liever niet…?
Ik geef hoogstens wel eens een regel medische infomatie: mevrouw was die datum bij ons met luchtwegklachten waarvoor medicatie. Punt. Wat jij beslist moet jij weten, daar gaat een dokter niet over. En als je wel mag/kunt, maar niet wil, is dat niet iets wat onder de dekking valt over het algemeen.
Geen idee wat ik wil of verwacht, dit is voor mij allemaal nieuw en onbekend. Ik probeer gewoon alles op een rijtje te zetten om rust te creëren in mijn hoofd.
Kan ik begrijpen hoor. Erger me gewoon mateloos aan die #beldehuisarts-reflex ivm problemen rondom vakanties, pretparken, golfkarretjes, woningen, taxi’s en weet ik veel wat nog meer. ![]()
Edit:
Handige site dit;
https://verwijsafspraken.nl/#/verklaringen/medische-verklaring-fit-to-fly
https://verwijsafspraken.nl/#/verklaringen/medische-verklaring-algemeen
Dankjewel!
Herkent iemand dit toevallig van bij zichzelf of een naaste? Ik vraag me vooral af wat het was/is en ik kan pas eind deze week bij de huisarts terecht.
Ik kreeg vannacht een enorme vlammende pijnscheut in mijn kuit. Echt niet te harden zoveel pijn. Ondertussen kan ik er op staan en lopen, niet steunen en het voelt heel beurs. Ik herken het vanuit een teen die dit soms snachts heeft maar dat is een paar seconde en dan is het over. De kuit heeft meer impact ![]()
Kramp? Denk ik dan meteen, zeker omdat je het herkent. Alleen gek dat je er dan niet op kunt steunen. Dat het de dag erna nog beurs voelt herken ik wel in ieder geval.
Kramp ken ik wel maar voelt wel echt anders, dit was een stekende pijn. Kramp kan wel pijn doen maar ik ging nu kapot.
Een zweepslag?
Heb je eerder in de nacht kramp gehad in de kuit? Want dat is echt even heel heftig. ik kan het niet vergelijken met een kramp op een andere plek, en het is ook zo bizar dat dat in de nacht dan ineens zonder aankondiging komt opzetten.
Thanks voor je reactie. Misschien heb ik kramp te snel afgeschreven. Ik associeer kramp met wat je voelt na een slapend been of groeipijnen. Niet met stekende pijn. Ik heb dit nog niet eerder gehad maar als jij en @Salmiak het beide benoemen zit er misschien toch wat in