Het grote medische vragen-topic #4

De gordelroosvaccinatie is een booster van de respons die je lichaam al had na het doormaken van waterpokken. Als je die nooit doorgemaakt hebt, heb je ook geen kans op gordelroos (want een reactivatie van iets dat je niet hebt kan niet). Of het dan toch (een beetje) werkt tegen waterpokken zou ik niet weten, daar is denk ik nooit onderzoek naar gedaan.

Dus of jouw volwassene heeft toch waterpokken doorgemaakt (die kans is 96% als je in Noord-Europa bent opgegroeid, ook al kan niemand zich dat van jou herinneren), of hij heeft het verkeerde vaccin gekregen.

6 likes

Wat kan ik doen om zo snel mogelijk een verkoudheid te verlichten? Moet werken en heb een andere afspraak die ik niet wil skippen.

Hoest niet heel erg en voel me op wat slijm en lichte keelpijn/verstopte neus na prima.

Gewoon neusspray en paracetamol?

2 likes

Xylometazoline neusspray als je neus echt dichtzit en ik vind Strepfen altijd de fijnste keelpastilles. Trachitol werkt bij mij nooit zo goed. Maar dat is persoonlijk. Verder toch pcm als je je niet zo goed voelt en op tijd naar bed.

Verder is het een weekje uitzitten

1 like

Ik vind de sniffit neus strips heel handig, dan kan ik toch de hele nacht door mijn neus ademen en daardoor beter slapen. Als het hoesten wel begint een kussen onder je matras bij het hoofd einde en noscapect!

2 likes

Ik heb dit nu ook maar wilde gewoon werken dus paracetamol en neusspray zoals hierboven gezegd word helpt het beste haha

1 like

Ik gooi hem er hier ook nog even in want voel me er ellendig door. Ik heb afgelopen dinsdag een microneedling behandeling gehad. En mijn huid ziet er vandaag nog steeds zo uit. Ik heb niet het idee dat het minder wordt en het jeukt niet. Ik heb voor de zekerheid al een antihistamine tabletje genomen maar dat doet ook niets. Ik heb al dagen cicallast baume b5+ gesmeerd en dat werkt normaal goed bij mij maar doet nu ook niets. Is dit normaal of is het niet goed gegaan?

ahh wat vervelend

was dit wel de bedoeling? het ziet er niet droog uit, eerder verstopt dus ik zou stoppen met iets erop smeren.

1 like

Ja de huidtherapeute zei dat dit kon. Ik heb mijn gezicht vanmorgen gewassen en er nu niets meer opgesmeerd. Hopelijk gaat dat iets veranderen…

Hmm ik heb ook weleens microneedling gedaan en herken dit niet, ik had alleen roodheid en schilfertjes maar niet van die bultjes. Ben je misschien in de zon geweest? Dat kan heel gevoelig zijn na zo’n behandeling. Kan je deze foto niet naar je huidtherapeut sturen?

3 likes

Ja ik was al bang dat dit geen normale reactie is. Ik heb de zon zoveel mogelijk vermeden maar heb ook een kind met vakantie dus helemaal niet naar buiten was niet haalbaar. Heb trouw zonnebrand gesmeerd en een pet gedragen en zoveel mogelijk in de schaduw geweest. Maar misschien is het toch te veel geweest. Ik heb nog geen foto gemaild want het is een algemeen emailadres. Maar misschien toch maar even doen.

Ik heb hier niet voor gestudeerd maar wel vaak microneedling gedaan, en dit lijkt me inderdaad geen normale reactie. Hopelijk trekt het gauw weg en heeft de therapeut nog tips om het te kalmeren

Aah ik baal er zo van en voel me ook echt klote. Mijn huid was eindelijk rustig en nu dit. Enorme spijt van. Ik stop met smeren en hopelijk is het morgen een stuk minder. Heb ze inderdaad gemaild met tips en of ze dit vaker hebben gezien. Ik had in september een tweede op de planning maar die ga ik meteen annuleren!

Ik heb sinds 4 jaar ongeveer een keer per jaar bppd. Vandaag weer een aanval. Valt hier nou echt niks tegen te doen? Vind het zoiets engs.

Neem aan dat je wel die Epley-manoeuvre kent?
Volgens mij is er niet echt iets te doen om bppd te voorkomen, maar zowel mijn moeder als een vriendin van me zijn er met die manoeuvre altijd wel snel weer vanaf.
Klinkt wel altijd heel naar om last van te hebben :slightly_frowning_face:

1 like

Ja die doe ik ook en dat helpt meestal wel, maar vind het gewoon zo eng dat er geen pijl op te trekken is wanneer je t krijgt. Dus ben altijd bang dat het gebeurt als ik in de auto zit ofzo. Vandaag zou ik ook eigenlijk uit eten gaan voor een verjaardag dus heb dat weer moeten cancelen. Gewoon zo irritant.

1 like

Ja, snap ik! Lijkt me echt heel vervelend en naar. Ik heb het zelf nog nooit gehad, maar die vriendin van me liep er al een tijd mee rond en bleek niet van die oefening te weten dus dacht ik noem het toch even.
Maar verder heb ik er weinig zinnigs over te zeggen helaas. :grimacing: Bij mijn moeder is het uiteindelijk vanzelf overgegaan.

3 likes

Tijdens mijn lutale fase en menstruatie heb ik altijd heel erg last van pijnlijke, gevoelige borsten. Maar echt wel heel pijnlijk. Soms kan ik niet eens op mijn zij liggen omdat het oncomfortabel is. En ik vind het soms toch best spannend omdat ze ook wat gezet zijn/harde plekjes

Nu las ik ergens dat een jodium te kort hiermee in verband zou kunnen staan? Maar ik kom eigenlijk alleen maar op een beetje wazige bronnen uit als ik dit op zoek. Is er iemand die hier meer over weet?

1 like

Nou dat geeft hoop!!

4 likes

Heb je al contact opgenomen met je huidtherapeut?