Het grote medische vragen-topic #4

Je kan eventueel de uitnodiging bewaren, blijft geldig. Dan kan je 'm later doen als je wilt. Ik heb 'm pas op mn 32e ‘ingezet’ met een thuistest.

2 likes

Wat is het advies vorig jaar geweest bij je uitstrijkje? Normaal gezien is PAP1 en hpv negatief het regulaire schema (in NL om de 5 jaar herhalen).

Dan hoef je de zelftest dus ook niet te doen (die test alleen op HPV, niet op afwijkende cellen); tenzij je klachten hebt (maar dan zou ik sowieso contact opnemen met je huisarts).

3 likes

Bij de eerste ronde (als je 30 wordt) wordt tegenwoordig de thuistest direct meegestuurd, de volgende rondes (dus vanaf 35) moet je hem aanvragen.

1 like

Ja geen advies, gewoon dat het goed was en joe. Ik ervaar ook geen klachten meer.

Ik bel de dokter wel even wat het slimst is om te doen! Dank voor de reacties.

1 like

Waarom zou je zolang wachten?

1 like

Die thuistest is echt meeeega easy. Kan je eigenlijk niet fout doen. Vond het zelf een relaxte manier. Ik had ook een jaar geleden pap1 en hpv negatief en vond het wel prettig om te weten hoe ik er nu voor sta.

3 likes

Ik zou gewoon altijd mee doen aan BVO als de uitnodiging komt, als je wilt idd met die thuistest, dan zit je in het circuit en als het goed is (wat wel zal) kost het je ook niets. Anders gaat het BVO je stalken met herinneringsbrieven etc., haha dus zou het gewoon een keer doen binnenkort.

1 like

Koorts, spier- en gewrichtspijn de eerste weken na tekenbeten kan wel bij vroege Lyme passen. Verreweg de meeste mensen krijgen idd die kenmerkende kring (erythema migrans) als eerste uiting van Lyme, maar niet iedereen. Bij jou zou het wel heeeel snel zijn en gezien je verkoudheid is het wel veel waarschijnlijker dat het daarmee samenhangt.

1 like

Nee, vloeibaar wordt niet beter opgenomen dan tabletten. De ferro-drank die we op recept voor kunnen schrijven geeft meer kans op tandverkleuring dan de tabletten en advies is dat met een rietje achter je tanden te drinken. Zal met de Roosvicee Ferro wellicht wel minder erg zijn, want is minder geconcentreerd, maar zou er wel mee opletten.

In Roosvicee Ferro zit 100mg ijzer per 100ml en etiket zegt een lepel van 15ml nemen, dus dat is maar 15mg. Zo nodig 3x per dag = 45mg. Terwijl die Ferro-tabletten op recept 200mg zijn… :grimacing: Ik zou dus gewoon voor de tabletten gaan indien nodig, stuk efficiënter en duur is het toch niet.

2 likes

Sinds een week ongeveer heb ik een soort muggenbult die eerst enkel enorm jeukte, daarna wat opgezet was en langzaam naar rood verkleurde. Heb ook spierpijn maar kan ook van sporten komen, alleen lijkt dit been meer spierpijn te hebben. Als ik google heb ik natuurlijk meteen lyme disease. Herkent iemand dit? Als ik naar de huisarts zou moeten zou dat misschien pas over een week of 2 kunnen.
Let niet op mijn haar aub want ontharen zou nu te pijnlijk zijn rond die plek.
Heb er een antibioticazalf op gesmeerd die ik uit een vakantieland heb meegenomen, kan vast geen kwaad toch?

Samenvatting

1 like

Lijkt iig helemaal niet op erythema migrans/Lyme. Waarschijnlijk een gekke reactie op een insectenbeet. AB-zalf lijkt me prima, met niets doen ook grote kans dat het vanzelf over gaat.

Ik heb altijd zulke rode plekken na muggenbulten. Doet alleen geen pijn bij mij, maar die rode plek trekt vanzelf weer weg (wel langzaam).

4 likes

Held, meteen al minder paniek. Dat googlen is nergens goed voor. Heel erg bedankt

2 likes

Ik heb denk ik al een paar weken last van netelroos (de k echt dat dat die plekken zijn) en dokter dacht “overgevoeligheid” en heb antihistamine gekregen en zalf. De antihistamine slik ik al paar weken, zalf nu 1.5 week en het wordt alleen maar meer. Zit nu op minn onderbenen aan de achterkant, bovenbenen aan de achterkant, en zelfs voorkant van de bovenbenen krijg ik nu bultjes. Ik krab mijn benen echt tot bloedens toe kapot :sob:

En ik moet dus 2 antihistamine pillen per dag nemen en zslfs dat werkt dus niet ik word gek van de jeuk

1 like

Dank! Mijn vraag ging alleen over vergelijking tussen de vloeibare versus pilvorm beide via drogist.
Ik heb (nog) geen bloed geprikt dus ik weet niet of ik nu daadwerkelijk weer op een tekort zit maar de klachten lijken er weer op. Vaak is het een cirkel: klachten, een kuur en na afloop van de kuur zijn mijn waardes net aan boven normaalwaarde, maar het daalt dus, ondanks dieetaanpassingen, vrij vlot weer. (Ik weet nog steeds niet of dit nou normaal is. Of wat de oorzaak is dat het niet erg hoog wordt + weer vlot daalt. Huisarts kon ook geen reden geven).
En nu vroeg ik me af of vloeibare toch beter opgenomen kan worden ofzo. Duurder en suiker, maar áls het beter werkt dan tabletten…

Ja snapte ik, maar daarom bedoelde ik: voorgeschreven zijn er geen voordelen van vloeibaar boven vaste vorm, wel nadelen, dus dit lijkt me bij OTC-middelen net zo. Daarbij zijn OTC-middelen dus vaak fors lager gedoseerd dan de tabletten op recept.

Sommige mensen nemen gewoon wat moeizamer op en hebben meer extra nodig, vinden we geen oorzaak idd. 🫤

OTC = over the counter = vrij verkrijgbaar.

4 likes

Ik heb hetzelfde als jij en kreeg te horen dat het vaak ook gewoon erfelijk is. (Ik doneer ook bloed maar dat mag ik maar 1x per jaar ofzo omdat ik daarna altijd te laag ijzer heb).
Mijn vader heeft het ook. Ik had eerst ook heel zware menstruaties en daardoor zware bloedarmoede, maar nu die voorbij zijn is mijn ijzer/HB altijd rond het ‘ok’ punt. Ik krijg bijv. erg last van onrustige benen en dan weet ik dat ik weer te laag zit. Voor mij helpen die pillen van de huisarts toch echt het beste, helemaal nu je ze maar 2x per week hoef te nemen (ik ken ze van 3x per dag, half uur voor een maaltijd, vreselijk!).

Of helemaal het fijnst: via een infuus via het ziekenhuis. Heb ik ooit eens gehad maar krijg je niet zomaar denk ik. (Bij mij was het bij operatie, mijn vader heeft het ook wel eens gehad via de huisarts maar had er ook erg last van).

Hoe dan ook: persoonlijk zou ik dan het dan toch via de huisarts doen. Voor mijn gevoel zet zo’n Roosviceedrankje niet zoveel zoden aan de dijk. Ik slik nu pillen van de drogist maar mijn onrustige benen blijven aanhouden, dus ik ga binnenkort maar weer eens laten testen denk ik :sweat_smile:

1 like

Heb je wel eens laten testen op coeliakie? Het afgelopen jaren hebben twee vriendinnen die al jaren last hadden van ijzertekort (tekort, tabletten dan steeg het weer, dieetaanpassingen ook gedaan en dan daarna elke weer dalende waardes) en erachter zijn gekomen dat ze coeliakie hebben en daardoor ijzertekort. Ze hadden allebei verder geen darmklachten oid. De tweede vriendin had het alleen opgebracht bij de huisarts omdat ze het van die eerste vriendin wist en toen bleek het bij haar dus dezelfde oorzaak en dus coeliakie. Nou goed, waarschijnlijk honderd oorzaken voor ijzertekort maar misschien iets om nog uit te sluiten

7 likes

Dit is idd wel iets wat eigenlijk getest hoort te worden bij terugkerende ijzergebreksanemie! Maar is vaker niet dan wel hoor, haha.

3 likes

Oh ja dat geloof ik

3 likes