Het grote medische vragen-topic #4

Is sowieso wel lastig om bij jezelf te doen denk ik. Ik moet toegeven dat ik hem wel eens bij een huisgenootje heb gezet. Maar goed zij was zelf arts en zij gaf mij heel duidelijke instructies wat ik moest doen. Het is geen rocket science maar er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten dus zou het (als iemand zonder scholing op dat gebied) nooit doen zonder dat iemand met een medische achtergrond me er doorheen praat.

2 likes

Zou er geen Youtube-tutorial voor zijn? :face_with_monocle:

Het is een intramusculaire (in de spier) injectie, succes om bij jezelf te zetten haha

Ben super benieuwd wat er geïnjecteerd moest worden, gaat er een louche B12-kliniek geopend worden of is er markt voor griepprikken achter het station? :joy:

1 like

Ze wilde geen 25 euro betalen om de griepprik te laten zetten dus vroeg of je dat zelf kan doen :joy:

2 likes

Ik zou me maar richting station begeven :joy:

1 like

Ja ff oefenen op sinaasappel

1 like

Originele post is helaas verwijderd, maar huh? Hoe kun je überhaupt aan een griepprik (het middel zeg maar) komen als je hem niet door een arts laat prikken?

Het is mogelijk hoor.

1 like

Soms moet je zulke zaken bij de apotheek ophalen en vervolgens meenemen naar de huisarts. Met de prikpil bijvoorbeeld werkt dat ook zo

1 like

Ik zag ook later nog een comment dat ze zichzelf subcutaan injecteert met insuline en dat deze dan ook wel zelf zou kunnen prikken :face_with_peeking_eye:
Al is insuline en een griepprik toch een andere prik wijze

2 likes

Ik zou me dat ook afvragen als ik zo’n prik mee zou krijgen!! Vind het ook best gek dat je zulke dingen meekrijgt maar dan toch nog naar een professional moet ofzo

1 like

Op recept kan je m toch gewoon krijgen? Spiraal ook, ophalen bij apotheek. Al zou ik dat niet durven na youtube video :sweat_smile:

3 likes

Haha even een turtulio volgen, kan wel toch

9 likes

De richtlijn wordt herzien volgens mij met oog op betere pijnstilling, dus DIY spiraal plaatsen video kan mooi mee in nieuwe plan :sweat_smile:

2 likes

Ooh nooit geweten!

3 likes

Ik vind het wel de omgekeerde wereld dat de HA zulke zaken niet makkelijk kan laten leveren (zonder veel papierwerk) en je dat zelf moet gaan halen en dan goed bewaren en meenemen naar hen om te plaatsen. Een griepspuit moet bijvoorbeeld koel bewaard worden wat me toch ergens een risico lijkt om dan aan een leek toe te vetrouwen. Idem met spiraal en andere soortgelijke zaken.

4 likes

In principe is dat voor de griepprik ook niet de standaardroute volgens mij? Ik moest 'm vorig jaar ook nog wat later krijgen dan met de “vaste” vaccinatieronde, maar toen was 'ie ook gewoon al bij de huisarts.

4 likes

Ja, enorm onlogisch

3 likes

In NL worden de griepvaccins voor de aangewezen doelgroepen “gewoon” op de praktijk afgeleverd en door de huisarts bewaard. Als je niet in de doelgroep valt dan kun je op eigen kosten en op eigen initiatief een griepvaccin bij de apotheek halen/kopen (wel op recept), dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor het bewaren en zetten.

@Ainu In NL is het juist niet de bedoeling dat praktijken zonder apotheek een medicijnvoorraad hebben, we mogen alleen spoedmedicijnen hebben.

7 likes