Het grote medische vragen-topic #4

Hier in onze praktijk in BE hebben we COVID vaccins wel in de praktijk (tijdens bepaalde weken) maar de griepprik moeten mensen bij de apotheek ophalen.
Zal financieel wel iets met de apotheek te maken hebben… ik weet dat er ook apotheken zijn waar je de prik kunt laten zetten.

Andere, veel voorkomende vaccins hebben we wel enkele op voorraad in de praktijk (tetanus, hepatitis etc). Patiënten weten eigenlijk niet beter.

Het laten zetten is overigens wel gratis bij ons :sweat_smile:

2 likes

Ja dit bedoelde ik ook haha. Dit is duidelijker.

BE troubles :pensive:

@Krabsalade ik snap zeker dat het niet wenselijk is om volledige medicijnvoorraden te houden bij dokterspraktijken maar het lijkt le wel doenbaar dat er een samenwerking opgezet zou worden met de locale apotheker om dit reststreeks per dag of week bij de HA te leveren. Maar ik ben er waarschijnlijk te naiëf in om te zien dat zo iets uitrollen op landelijk niveau nooit kan werken door iedereen met verschillende meningen.

2 likes

Vanwege bestaande wet- en regelgeving en kwaliteitseisen is dat voor de praktijken hier meer nadelig dan voordelig. Vroeger deden “we” daar veel makkelijker over.

2 likes

Het is ook gewoon een kwestie van je hersens gebruiken en een beetje planning. Je gaat naar de dokter voor een recept voor vaccinatie, die stuurt recept naar apotheek. Je belt apotheek en vraagt of je deze bij ze kunt laten tot aan de afspraak. Je maakt een afspraak, vaak zet de assistente de prik. En vlak voor de afspraak haal je de vaccinatie op en brengt 'm mee naar de HA. Easypeasy.

In dit geval wilde ze er geen 25 euro voor het zetten betalen. Ik denk dat dat het bedrag is, dat de huisarts in rekening brengt voor een consult. Maar wat ik niet begrijp is, dat wordt toch gewoon vergoed door de verzekering? Huisartsenhulp zit in het basispakket en gaat niet af van je eigen risico.

2 likes

Griepvaccinatie op eigen verzoek valt denk ik niet onder verzekerde zorg volgens de zorgverzekeringswet, dus moet je ook zelf betalen voor het laten zetten van prik.

2 likes

Maar als het klopt dat ze ook insuline gebruikt valt ze zeker wel in de doelgroep, dus dan zou ik niet verwachten dat je voor het hele gedoe moet betalen.

2 likes

Maar wie zegt dat het op eigen verzoek is? Zou toch ook kunnen dat ze op de dag van de griepprik gewoon niet kon? Dan moet je m ook op een ander moment laten zetten :sweat_smile: maar dan is de 25 euro raar. Of dat ging over eigen risico, maar daar zou je bij diabetes ook al lang doorheen zijn. Nou we’ll never know…

1 like

Het heeft in ieder geval veel nut dat ze haar bericht heeft verwijderd. :joy::joy: Echt geeeeeen idee wat er gepost is haha

5 likes

Ze vroeg zich af of je de griepprik ook bij jezelf kan zetten

1 like

Hahah I know, mijn bericht was sarcastisch

2 likes

Ik heb deze vraag ook aan m’n psychiater gemaild maar die is tot 4 november op vakantie. Ik gebruik sinds kort dexamfetamine en merk dat het nogal invloed heeft op mijn hartslag bij sporten. Ik heb gister 1,5 uur hardgelopen met een gemiddelde hartslag van 186, terwijl ik vijf weken geleden 10km op een iets hoger tempo rende met een gemiddelde hartslag van 173. Gister had ik bij 1km al een hartslag van 175, bij 3km 185 en vanaf 6km is mijn hartslag niet meer onder de 190 gekomen :sweat_smile: Het voelt dus niet echt alsof ik een hartslag van 190 heb, want dan zou ik “normaalgesproken” echt niet nog een uur kunnen rennen, maar ja m’n hart is dus wel zo hard aan het werk.

Mijn vraag is eigenlijk of dit veilig is? Ik ga sowieso proberen er omheen te werken door 's ochtends voordat ik medicatie inneem te gaan sporten bijvoorbeeld, maar dat is niet altijd haalbaar. Dus ik ben wel benieuwd of ik dan wel gewoon kan rennen op deze manier of dat ik mijn trainingen echt moet aanpassen.

Edit: En ja, ik heb het dus sowieso aan m’n psychiater gevraagd dus ik zal het er met hem uitgebreid over hebben wat voor mij persoonlijk geldt denk ik haha, maar voor nu vraag ik mij af of ik serieus risico loop of dat ik mij niet druk hoef te maken.

Echt een cliffhanger dit.
In België moet je de huisarts wel cash betalen trouwens (of pinnen). Maar dat is of €4 of €32 (en dan krijg je €28 terug van je verzekeringen). Dus ben benieuwd welke huisarts €25 voor een prikje vraagt :male_detective:

1 like

Zo’n beetje elke Nederlandse huisarts als je niet binnen een risicogroep valt

2 likes

Wat is je hartslag in rust of bij een stukje rustig wandelen?

2 likes

Volgens m’n polshorloge is mn resting heart rate gemiddeld van de laatste week 59, eerder was het 54 geloof ik. Ik ben nu een beetje door de keuken aan het lopen m’n katten aan het voeren aan het koken etc en dan is het 84. Heb het idee dat ik het meestal tussen de 70 en 100 “zie”. Ik weet niet zeker of het daarboven komt als ik wandel, denk het eigenlijk wel?

Ik heb over het algemeen geloof ik wel een relatief hoge hartslag. M’n max hartslag is ook 203-205 geloof ik.

2 likes

Heb even naar de statistieken van mn oura ring gekeken en als ik hardloop is mn hartslag ongeveer 150. Als je net begint met dexamfetamine moet je lichaam er nog wat aan wennen en ben je sowieso veel meer gehaaid dan als je eraan gewend bent. Misschien helpt dat!

3 likes

Ik heb een beetje een suf dingetje. Vorige week zaterdag een velletje bij mn duim weggehaald. Sindsdien doet het echt ontzettend veel pijn. Sinds vrijdag is mn duim dikker geworden. Gister zwol hij echt op, werd de zijkant van mn duim dik en warm en nu de hele dag zo’n kloppend gevoel. Het doet onwijs veel pijn, kan eigenlijk niets met mn duim doen want aanraken doet pijn.

Door een vriendin ben ik bang gemaakt voor Fijt. Zelf dacht ik dat het vanzelf wel weer over zou gaan. Is dit iets om de huisarts voor te bellen? Ik heb echt nog nooit een ontstoken vinger gehad dus geen idee wat normaal is haha.

1 like

Klinkt als een ontsteking! Ik zou zeker de huisarts hiervoor bellen

3 likes

Ik heb dit ook regelmatig en wat bij mij dan goed helpt is er dan wat ontsmettingsalcohol op druppelen voor het slapen. Echt zodat het zo in de gleuf tussen nagel en vinger loopt. Volgende dag is het dan een stuk minder.

2 likes